Seminário de Lógica Matemática

A refined interpretation of intuitionistic logic by means of atomic polymorphism

Sala 6.2.33, FCUL, Lisboa

Por José Espírito Santo (Universidade do Minho).

Abstract: In this seminar, an alternative embedding of IPC into atomic system F will be presented. Its translation of proofs is based, not on instantiation overflow, but instead on the admissibility of the elimination rules for disjunction and absurdity (where these connectives are defined according to the Russell- Prawitz translation). As compared to the embedding based on instantiation overflow, the alternative embedding works equally well at the levels of provability and preservation of proof identity, but it produces shorter derivations and shorter simulations of reduction sequences. Lambda-terms are employed in the technical development so that the algorithmic content is made explicit, both for the alternative and the original embeddings. The investigation of preservation of proof-reduction steps by the alternative embedding enables the analysis of generation of "administrative'' redexes. These are the key, on the one hand, to understand even better the difference between the two embeddings; on the other hand, to understand whether the final word on the embedding of IPC into atomic system F has been said.

(This is joint work with Gilda Ferreira.)

This seminar is supported by National Funding from FCT - Fundação para a Ciência e a Tecnologia, under the project: UID/MAT/04561/2013.

CMAF-CIO - Centro de Matemática, Aplicações Fundamentais e Investigação Operacional

The continuous urban development associated with the growth of the world population has become one of the most important challenges of the present time. Today, cities accommodate more than 54% of the world's population, a proportion that is expected to increase to 70% by 2050.

The course starts with a short revision of multiple linear regression and generalised linear models, followed by an introduction to linear mixed effects models and generalised linear mixed effects models (GLMM) to analyse nested (also called hierarchical or clustered) data, e.g

Por Carlota Simões (DM-FCTUC e Museu da Ciência da Universidade de Coimbra).

Por Nuno Sepúlveda (London School of Hygiene and Tropical Medicine & CEAUL).

Biclustering, the discovery of sets of objects with coherent values/patterns on subsets of features, was shown to be key to unravel and characterize informative regions (biclusters) within matricial, time series and network data, in a wide-set of applications in biomedical and social data analysi

Por Carlos Florentino (Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa).

O primeiro dos workshops ScienceIN2Business é precisamente sobre Empreendedorismo e tem lugar no dia 21 de fevereiro de 2018.

Com esta certificação, o mergulhador fica habilitado a mergulhar até à profundidade de 30 metros.

Para a realização do curso, é necessário possuir a certificação de mergulho inical de Open Water Diver.

O Intituto Dom Luiz, a Faculdade de Ciências e a Editora Alfarroba, convidam-vos a estarem presentes no lançamento do livro Faça sol ou faça vento - histórias sobre energias renováveis.

Inês T. do Rosário 1, R.Rebelo 1, U. Caser 2, L. Vasconcelos 3 & M. Santos-Reis 1

A feira Unlimited Future conta, uma vez mais, com a presença da Faculdade de Ciências, entre outras instituições.

A iniciativa conta com a participação de José M. F. Nogueira, do Departamento de Química e Bioquímica da FCUL.

Por João Lin Yun (IA - Instituto de Astrofísica e Ciências do Espaço / FCUL - Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa).

Estes cursos breves, dirigidos aos alunos de licenciatura (e mestrado) em Biologia da FCUL, têm como objetivo complementar o seu plano curricular e a oferta já existente para este público-alvo, e decorrem sobretudo aos fins de semana e feriados para evitar sobreposição com

Queres inovar o teu currículo e não sabes como?? Queres apostar na tua formação? Então esta é a oportunidade ideal para ti!!

Por Emma Berdan (Department of Marine Sciences, University of Gothenburg, Sweden).

Candidaturas abertas até 28 de fevereiro de 2018.

O 2.º workshop do ScienceIN2Business vai percorrer o caminho do empreendedor desde a ideia até à criação do negócio.

A Universidade de Lisboa atribuirá o título de Doutor Honoris Causa à Professora Doutora Bernadette Bensaude-Vincent, por proposta da Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa.

Candidaturas a decorrer até 02 de março de 2018, mediante preenchimento de formulário disponível em www.bluepharma.pt/innovationaward.