Seminário de Análise e Equações Diferenciais

Symmetry results in two-dimensional inequalities with magnetic fields

Sala 6.2.33, FCUL, Lisboa

Por Denis Bonheure (Université Libre de Bruxelles).

Abstract: In this talk I will discuss symmetry and symmetry breaking properties of two-dimensional magnetic Schrödinger operators involving either a Lorentz potential inducing a constant magnetic field in the orthogonal direction or an Aharonov-Bohm magnetic vector potential. We investigate the symmetry properties of the optimal potential for the corresponding magnetic Keller-Lieb-Thirring inequality. For constant magnetic fields, we prove symmetry when the intensity is small. In the case of an AB magnetic vector potential, we prove radial symmetry if the intensity of the magnetic field is below an explicit threshold, while symmetry is broken above a second threshold corresponding to a higher magnetic field. The method relies on the study of the symmetry properties of the optimal functions in a magnetic Hardy-Sobolev interpolation inequality. To establish the symmetry breaking range in the AB case, we exploit the coupling of the phase and of the modulus and also obtain a quantitative result. The talk is based on joint works with Manon Nys and Jean Van Schaftingen and Jean Dolbeault, Maria Esteban, Ari Laptev and Michael Loss.

CMAFcIO - Centro de Matemática, Aplicações Fundamentais e Investigação Operacional

Geometry Webinar, por André Oliveira (CMUP).

Logótipo do evento, sobre um fundo branco

A iniciativa conta com a participação de vários Professores e Investigadores de Ciências ULisboa.

This course is conceived to give an integrated view of the living component of soils, and its key role on ecosystem functions and processes.

Mathematical Logic Webinar, por Fernando Ferreira (Universidade de Lisboa - CMAFcIO).

Seminário Permanente de Filosofia das Ciências, por José Ferreirós (Universidade de Sevilha).

Imagem ilustrativa do Doutoramento em História e Filosofia das Ciências

Provas do Curso de Formação Avançada - 1.º ano de Doutoramento, por André Gonçalo Azevedo Pedro.

Imagem ilustrativa do evento, acompanhada da data de realização e outras informações importantes

Evento no âmbito da iniciativa Building the Future.

Sessão de esclarecimento e divulgação da Bolsa Fulbright para Investigação com o apoio da FCT.

Título da iniciativa, sobre uma imagem estilizada de Lisboa (Praça do Comércio)

Candidaturas a decorrer até 30 de janeiro de 2021.

Imagem ilustrativa do evento, acompanhada da data de realização

Evento final do projeto europeu PROSEU - PROSumers of the Energy Union: mainstreaming active participation of citizens in the energy transition.

Sessão de esclarecimento e divulgação das Bolsas do Programa Fulbright para Estudantes e Professores Portugueses.

Fotografia de pessoas, acompanhada do título da iniciativa

A ULisboa promove o Dia Aberto M23, um evento que pretende aproximar o público adulto do meio universitário.

Imagem ilustrativa do concurso, acompanhada do respetivo logótipo

Candidaturas para a 2.ª edição do Campus 2030 a decorrer até 07 de fevereiro de 2021 - uma oportunidade para estudantes, professores e investigadores converterem o seu campus num modelo global de sustentabilidade.

This course promotes a multidisciplinary approach presenting the most recent findings on the topic and challenging the traditional way of considering symbiotic associations as exceptions and not as the rule.

Imagem ilustrativa da iniciativa (ameaças à vida marinha)

O projeto visa apresentar soluções que contribuam para o desafio atual da sustentabilidade dos Oceanos - candidaturas até 15 de fevereiro de 2021.

The goal of this course is to provide to the participants with current and practical knowledge on urban ecology, including ecological and social aspects.

Feixes luminosos

Ação de formação dirigida aos docentes e investigadores de Ciências ULisboa, pela formadora Sofia Sá.

Geometry Webinar, por Thomas Krämer (Humboldt Universität zu Berlin).

A disseminação da SARS-CoV 2 faz centrar na vacinação a melhor expectativa para suster a pandemia, e retoma a reflexão sobre os valores que a sua administração põe em confronto.

Imagem ilustrativa do prémio

Um prémio dirigido aos jovens investigadores a trabalhar em Portugal com objetivos de investigação centrados no Atlântico, com candidaturas entre 01 e 28 de fevereiro de 2021.

This course aims to explore ways of communicating science to non-specialized audiences, such as policy makers, industry, general public (including students and teachers), and media professionals, through their engagement and participation in citizen science activities.

This course aims at exploring how scientists can use social media as tools to enhance the communication of their research and the dialogue with society, and discussing the differences that exist in the work of scientists and journalists in terms of the methods and deadlines they meet and exploring how scientists and journalists can better articulate.

This course will teach how to apply the SWAT eco-hydrological model to assess the impacts of climate and associated changes on water-soil-plant interactions, and consequences to water resources, soil erosion and nutrient cycles.

This course aims to provide students with basic knowledge of R programming, allowing them to manipulate and visualize data with R