Development of statistical methods to reflect clinical decision making process

Sala 6.2.52, FCUL, Lisboa

Por Irantzu Barrio (DMAEIO, Universidad del País Vasco / Euskal Herriko Unibertsitatea).

In the medical field, prediction models are gaining importance as a support for decision-making whereby increased knowledge of potential predictors helps the decision-making process. An important consideration needed in the development of prediction models is the selection of the predictors (clinical variables) to be used in the model. From a statistical perspective, categorising continuous variables is not advisable, since it may entail a loss of information and power. Yet in clinical research and, more specifically, in the development of prediction models for use in clinical practice, both clinicians and health managers call for the categorisation of continuous parameters. However, despite the fact that categorisation is a common practice in clinical research, there are no unified criteria for the selection of the cut points. Previous work has been done in the categorisation of continuous variables but with the aim in almost all cases of dichotomising the predictor variable. In this work, we focus on the categorisation of continuous variables to be used in the development of prediction models, considering that the use of more than two categories may be preferable. This serves to reduce the loss of information and enables the relationship between the covariate and the response variable to be retained. Our goal is to propose a methodology to categorise continuous predictor variables in regression-based prediction models, mainly focussing on the logistic and Cox regression models which are those most widely used in the medical field for modelling dichotomous and time-to-event outcomes respectively. For a dichotomous response variable Y our proposal consists on categorizing the continuous covariate X in such a way that the maximal area under the receiver operating characteristic curve (AUC) is obtained (Barrio et al., 2017a). The proposal can be extended to a multivariate logistic regression model with or without interactions. On the other hand, for time to event outcomes, we considered categorising the continuous predictor variable X in a Cox proportional hazard model. To measure the discriminative ability of the model, we considered the concordance probability index, and two different estimators were studied: the c-index and the concordance probability estimator (CPE) (Barrio et al., 2017b). In this talk I will present the methodology we have developed to categorize continuous variables in prediction models, showing an empirical validation by means of simulations and an application to a real data set of patients with chronic obstructive pulmonary disease. Finally, I will show the R package, named CatPredi, which implements these methods and provides the user with the optimal cut-points and the categorized variable to be used in practice.

CEAUL - Centro de Estatística e Aplicações da Universidade de Lisboa
Imagem ilustrativa do evento, acompanhada de várias informações (título e dia)

Iniciativa a decorrer nos dias 10, 11 e 12 de dezembro, das 09h00 às 18h00.

Os fundos revertem a favor de alunos e funcionários da Faculdade, com dificuldades financeiras.

Por Clément Cancès (Inria Lille - Nord Europe).

Heloísa Gabriela de Castro Vasconcelos Gonçalves Galante defende a dissertação "Resilience: statistical study of psychosocial and biological predictors at the workplace".

Teresa Ventura Vale Fernandes Dias defende a dissertação "Study of non-conventional Aspergilli and Penicillia Ochratoxin A producers".

Por Adelaide Freitas (Departamento de Matemática & CIDMA - Universidade de Aveiro).

Esta palestra tem por objetivo a preparação para as várias etapas de um processo de seleção profissional: a elaboração do CV, a carta de motivação e a entrevista de emprego. Enfatiza aspetos do que deve conhecer sobre si próprio e sobre estas etapas de recrutamento.

Imagem ilustrativa do evento, acompanhada de várias informações (título, dia, hora e local)

Gostarias de saber como te podes candidatar a estágios ou a uma carreira nas Instituições e Agências da União Europeia? No próximo dia 11 de dezembro, entre as 18h e as 19h horas irá realizar-se uma Sessão sobre as Carreiras na UE!

Imagem ilustrativa do evento

The FCT AWESOME - Awareness While Experiencing and Surfing On Movies through Emotions - project aims to investigate the emotional dimension of movies, to provide support for the classification, access, navigation and visualization of movie collections, not only

Por Carlos Marques da Silva (Ciências ULisboa).

Speakers: Pedro Garcia (CENTRA/FCUL) & João Silvestre (CENTRA/IST).

Por Ivo Sousa-Ferreira (Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa).

Por Angelo Aliano Filho (Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP).

Por Emílio Franco (IST).

Imagem ilustrativa dos Seminários Ciência e Império, sobre um fundo branco

Este seminário destina-se à apresentação de trabalhos em curso sobre as inter-relações entre conhecimento científico, tecnologia e formações imperiais.

Logótipo EIT Health, sobre um fundo branco

As of 1 October 2019, EIT Health has opened its call for proposed activities to be included in the Business Plan 2021.

Maria Inês Castanheira Rolo defende a dissertação "Transfer value: Cálculo para um indivíduo do Reino Unido".

Por Benoît Merlet (Laboratoire Paul Painlevé, Université de Lille).

Tiago Miguel Baeta Luís defende a dissertação "Papel da Glicoproteína G do Vírus da Raiva na Indução de Apoptose".

Por Daniel Galaviz (FCUL/LIP).

Por Marco Caroccia (Scuola Normale Superiore & Università di Firenze).

Imagem ilustrativa do evento (mapa antigo)

Este seminário é um curso livre, aberto à comunidade académica e a todos os interessados, com entrada gratuita.

Gonçalo Pimenta Pedro Palmeirim defende a dissertação "The Parental effect in the immune system".

Membros do Júri: