Seminário

Development of statistical methods to reflect clinical decision making process

Sala 6.2.52, FCUL, Lisboa

Por Irantzu Barrio (DMAEIO, Universidad del País Vasco / Euskal Herriko Unibertsitatea).

In the medical field, prediction models are gaining importance as a support for decision-making whereby increased knowledge of potential predictors helps the decision-making process. An important consideration needed in the development of prediction models is the selection of the predictors (clinical variables) to be used in the model. From a statistical perspective, categorising continuous variables is not advisable, since it may entail a loss of information and power. Yet in clinical research and, more specifically, in the development of prediction models for use in clinical practice, both clinicians and health managers call for the categorisation of continuous parameters. However, despite the fact that categorisation is a common practice in clinical research, there are no unified criteria for the selection of the cut points. Previous work has been done in the categorisation of continuous variables but with the aim in almost all cases of dichotomising the predictor variable. In this work, we focus on the categorisation of continuous variables to be used in the development of prediction models, considering that the use of more than two categories may be preferable. This serves to reduce the loss of information and enables the relationship between the covariate and the response variable to be retained. Our goal is to propose a methodology to categorise continuous predictor variables in regression-based prediction models, mainly focussing on the logistic and Cox regression models which are those most widely used in the medical field for modelling dichotomous and time-to-event outcomes respectively. For a dichotomous response variable Y our proposal consists on categorizing the continuous covariate X in such a way that the maximal area under the receiver operating characteristic curve (AUC) is obtained (Barrio et al., 2017a). The proposal can be extended to a multivariate logistic regression model with or without interactions. On the other hand, for time to event outcomes, we considered categorising the continuous predictor variable X in a Cox proportional hazard model. To measure the discriminative ability of the model, we considered the concordance probability index, and two different estimators were studied: the c-index and the concordance probability estimator (CPE) (Barrio et al., 2017b). In this talk I will present the methodology we have developed to categorize continuous variables in prediction models, showing an empirical validation by means of simulations and an application to a real data set of patients with chronic obstructive pulmonary disease. Finally, I will show the R package, named CatPredi, which implements these methods and provides the user with the optimal cut-points and the categorized variable to be used in practice.

16h00
CEAUL - Centro de Estatística e Aplicações da Universidade de Lisboa
Ciclo de colóquios no âmbito da Exposição "E3 - Einstein, Eddington e o Eclipse"

Colóquio por Pedro Ré (MARE, Faculdade de Ciências, Universidade de Lisboa).

Dia Europeu da Música em Ciências ULisboa

Concerto solidário, cujos fundos irão reverter para a Associação Ciências Solidária, pelos conjuntos 

MEC2019 - 5.ª Conferência sobre Morfodinâmica Estuarina e Costeira

Este evento pretende ser um fórum de apresentação de trabalhos de investigação relacionados com a morfodinâmica das zonas costeiras, e de discussão de ideias, conhecimento e informação sobre a zona costeira.

 

Datas importantes:

Ações de Formação Pedagógica para Docentes

A comunicação é uma ferramenta essencial no Ensino e na relação Docente-Estudante. As estratégias comunicacionais inerentes são várias e compõem um leque variado e indispensável para qualquer interveniente do Sistema Educativo.

IX Jornadas do Departamento de História e Filosofia das Ciências 2019

Apresentação por Pós-doc e alunos de Doutoramento do DHFC

 

Programa de Estágios de Verão FCUL

O Programa de Estágios de Verão FCUL é um programa de estágios extracurriculares, de curta duração, que pretende proporcionar aos estudantes uma experiência de conta

Cursos Avançados cE3c 2018/2019

This course offers an overview of the different ways to measure biodiversity, and provides tips for the stratification of primary biodiversity data and the construction of variables that describe its various facets.

Ações de Formação Pedagógica para Docentes

O objetivo deste curso é apoiar o desenvolvimento docente, incentivando a reflexão sobre estratégias de ensino que podem ser utilizadas no ES.

Logótipo ERC - European Research Council

Ciclo de sessões de divulgação das oportunidades ERC - European Research Council para 2020.

 

ERC Days @ Porto, 25 e 26 de junho

Por Byungnam Kahng (Department of Physics and Astronomy, Seoul National University).

Por Fabio Deelan Cunden (University College Dublin).

Almoços com Ciências

Especialistas de Ciências ULisboa conversam informalmente sobre temas atuais, durante o almoço.

Conferências CIUHCT "Ricardo Carlos Smith, a forgotten pioneer of Portuguese horticulture"

As Conferências do CIUHCT são um ciclo de palestras organizado anualmente pelo CIUHCT acerca de assuntos de História das Ciências e da Tecnologia.

Ciclo de colóquios no âmbito da Exposição "E3 - Einstein, Eddington e o Eclipse"

Colóquio por Marta Macedo (Instituto de Ciências Sociais, Universidade de Lisboa).

O evento conta com a participação, na qualidade de keynote speaker, de Filipe Duarte Santos (Ciências ULisboa).

The main goal of this 2-days workshop is to gather  researchers, post-docs and students from all Europe, working on Planetary Science studies to discuss about several topics related with Planetary Atmospheres (including exoplanets), and promote collaborations on the basis

Logotipo Lisboa 2020

O Programa Lisboa 2020 abre concursos para Investimentos em Infraestruturas Tecnológicas.

Verão na ULisboa 2019

A edição de 2019 da iniciativa Verão na ULisboa decorre nas semanas de 01 a 05 de julho (alunos do 10.º,11.º e 12.º ano) e de 08 a 12 de julho (alunos do 7.º, 8.º e 9.º ano).

As provas, requeridas por José Manuel Lourenço Coutinho Afonso, decorrem nos dias 01 e 02 de julho de 2019.

Cursos Avançados cE3c 2018/2019

Under the general framework of Global Change Ecology, the goal of this course is to provide the participants with the most recent and practical knowledge on the use of Functional Diversity.

Ciclo de colóquios no âmbito da Exposição "E3 - Einstein, Eddington e o Eclipse"

Colóquio por Duarte Pape (Paralelo Zero).

Izabella Campolina Silva e Hemprich apresenta o trabalho de projeto "Consortia optimization for European Space Agengy proposals based on cognitive computing".

Ciência 2019 - Encontro com a Ciência e Tecnologia em Portugal

O evento procura reunir a comunidade científica em torno de um programa multidisciplinar que aborda os desafios científicos e societais atuais, tendo por base os 17 Objetivos de

Cursos Avançados cE3c 2018/2019

Currently, climate changes or alterations are known to be reflected on the stable isotope ratios of Hydrogen, Nitrogen, Carbon, Oxygen and Sulphur present in atmospheric gas forms, fresh or ocean water, as well as in plants and animals and organic matter in the soil.

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