CELab PhD Seminars

Infant Intentions and the Origin of Shared Meaning

Videoconferência

Por Jonathan Delafield-Butt (University of Strathclyde).

This talk examines the early embodied nature of psychological development in infancy, and the role of the neuromotor system as an active generator of conscious experience made in affective engagement with caring and sensitive social others.  The significance of this early embodied agency sheds light on how meaning is co-created between individuals in reciprocal expressive actions that share common rhythm to yield a ‘narrative’ organisation.  This narrative structure, evident in social interaction from birth, is ubiquitous in the human time-based arts of poetry, music, drama, and literature.  It structures human intelligence,  underneath and before verbal language.  In autism, new evidence reveals a subtle, but significant disruption to this embodied motor agency in children, from early infancy onwards.  It can thwart efficient engagement and lead to autistic symptomatology of emotional dysregulation and social withdrawal.  New serious games digital technologies coupled with artificial intelligence can detect these subtle ‘autism motor signatures’ before conventional clinical instruments allow, providing new routes to its early identification, and new understanding of affective engagement for sensitive care, and improved lifelong success.

Short Bio: Jonathan Delafield-Butt is Professor of Child Neurodevelopment and Autism. His work examines the origins of conscious experience and the embodied and emotional foundations of psychological development, with attention to the subtle but significant motor disruption evident in autism spectrum disorder. He took his Ph.D. in Developmental Neurobiology at the University of Edinburgh Medical School before extending to Developmental Psychology advancing intersubjectivity theory in postdoctoral work at the Universities of Edinburgh and Copenhagen. He held scholarships at Harvard University and the Institute for Advanced Studies at the University of Edinburgh for science-philosophy bridgework in the nature of brain-mind relationship. Delafield-Butt trained pre-clinically in Psychoanalytic Psychotherapy at the Scottish Institute for Human Relations. He is a member of the World Association for Infant Mental Health, the International Society for Autism Research, and the Gillberg Neuropsychiatry Centre at Gothenburg.

Transmissão via Zoom.

CFCUL- Centro de Filosofia das Ciências da Universidade de Lisboa
titulo e data do evento

A major vehicle to bring together the national Physical Chemistry community.

Seminário do Laboratório de Instrumentação e Física Experimental de Partículas, por Pedro Cruz (Northeastern University).

Logótipo do EVM 2024

Por Giosuè Muratore (DM Ciências ULisboa e CMAFcIO).

Logótipo do EVM 2024

Por Pedro Duarte (DM Ciências ULisboa, CMAFcIO).

Título do programa, sobre mosaico de fotografias de jovens cientistas

As candidaturas encontram-se encerradas. Obrigada aos quase 80 candidatos/as!

Fotografia de ilha

Seminários Doutorais no âmbito da disciplina de Projeto de Investigação (Doutoramento em Ciências do Mar).

Logótipo do EVM 2024

Por Maria Manuel Torres (DM Ciências ULisboa e CMAFcIO).

Seminário do Centro de Matemática, Aplicações Fundamentais e Investigação Operacional, por Baptiste Claustre (aluno ENS Lyon, estagiário CMAFcIO).

Logótipo do EVM 2024

Por: Jorge Buescu (DM Ciências ULisboa e CMAFcIO).

Titulo e data do evento, com imagem de ponte sobre o tejo

Um evento organizado no âmbito da Ação COST EURO-MIC, de cujo Comitê de Gestão Elisabete Silva, líder do Bioactive and Multifunctional Materials Lab do BioISI, faz parte.

Logótipo do EVM 2024

Por Jean-Baptiste Casteras (DM Ciências ULisboa e CMAFcIO).

Chegou a hora: os participantes do Programa Ser Cientista vão apresentar os projetos que desenvolveram ao longo de uma semana, acompanhados por docentes e investigadores de CIÊNCIAS. E todos podem assistir!

Imagem do evento

Extended enrolement date until July 12th.

Logótipo do evento, sobre um fundo branco

Um evento de reunião da comunidade nacional nas diversas vertentes da informática, com a ambição de ser o fórum de eleição para a divulgação, discussão e reconhecimento de trabalhos científicos.

Are you ready for this year's edition?

Imagem do evento - título, local e data do evento

Investigação Ecológica ao Serviço da Conservação

A leading venue for presenting and discussing the latest research, industrial practice and innovations in dependable and secure computing.