Encontros Scientia

Spatially modelling the risk areas of chronic exposure to hydrothermal volcanic emissions with high spatial resolution

Sala 2.2.14, FCUL, Lisboa

Por Filipe Bernardo (IERS, GBA-cE3c; Faculdade de Ciências e Tecnologia da Universidade dos Açores).

Videoconferência.

A considerable percentage of humanity inhabits volcanically active areas worldwide, notably in countries of the ring of fire. Human populations living in volcanic environments are potentially subjected to chronic exposure to volcanogenic air pollution, such as degassing emissions from fumaroles, contributing to long-term adverse health effects, particularly cardiorespiratory conditions. Realistically assessing the risk level of human chronic exposure to volcanic emissions in outdoor conditions is challenging. Measurements of the air mixture require spatial representativeness and time-integration that can account for the dilution over distance from the emission source and for the variability in weather conditions, in order to accurately reflect the long-term patterns of dispersal, dry and wet deposition of air pollutants in field conditions. To achieve this goal, a field study was developed at Furnas village, located inside the caldera of Furnas volcano, in São Miguel island, Azores, whose results are hereby reported. Lichens were used as biomonitors, showing their suitability to spatially trace, with time integration, airborne volcanic emissions in outdoor conditions. In an original approach, lichen biomonitoring data was combined with data from habitational areas, as proxy of ongoing human presence, to spatially model, with high resolution, the habitational risk areas. This methodology is applicable and relevant for other volcanically active areas of the world, often densely populated, like southeast Asia. Resulting risk maps are useful for correlating exposure data with population health outcomes, spatially focusing future health assessments and the application of protective/mitigating measures to safeguard public health.

cE3c - Centro de Ecologia, Evolução e Alterações Ambientais

Geometry and Physics Seminar, por Ángel González Prieto (Univ. Complutense, Madrid).

Título/data/local/orador do evento e fotografia de arquivo de pessoas em S. Tomé e Príncipe

Seminário E3GLOBAL, por João Moreira da Silva (University of Cambridge).

Pormenor de duas pessoas a trabalharem em frente a um ecrã de computador

Ações de formação com o objetivo de desenvolver conhecimentos que permitam aos interessados a apresentação de candidaturas a oportunidades de financiamento disponibilizadas pelos programas European Innovation Council (EIC), European Research Council (ERC) e Horizon Europe (HE).

Seminário Permanente de Filosofia das Ciências, por Silvia Di Marco (CFCUL).

Geometry and Physics Seminar, por Sean Lawton (George Mason Univ.).

Título/data/local do evento, sobre representação histórica da cidade de Lisboa

Um projeto que torna acessível a um público alargado a investigação desenvolvida no Centro Interuniversitário da História da Ciência e da Tecnologia (CIUHCT).

Colóquio de Matemática, por Giulio Ruzza (Universidade de Lisboa).

Seminário do Laboratório de Instrumentação e Física Experimental de Partículas, por Rui Santos (ISEL / CFTC-UL / LIP).

Feixes luminosos

Envio de propostas até 20 de junho.

Seminário "Ásia-Europa, 1500-1800", por Ricardo Roque (ICS-ULisboa), Matheus Serva Pereira (ICS-ULisboa) e José Miguel Moura Ferreira (IHC-UNL).

Título/data/local do evento e pormenor de ilustração do livro

Um livro composto por um ensaio da historiadora e professora Ana Simões e uma banda desenhada da artista Ana Matilde Sousa, concebido como complemento à exposição E3 - Einstein, Eddington, e o Eclipse.

Título/data do evento e fotografia do orador

TWIN2PIPSA Expert Seminar, por Danny Hatters (The University of Melbourne).

An opportunity to get acquainted with some of the most promising contemporary topics in the exciting interdisciplinary area of scientific culture: the interactions of mathematics and music.

Título/data/local/orador do evento e representação da mente humana

Minicurso por Heliton Tavares (Universidade Federal do Pará, Brasil).

Título/data/local do evento e imagem representativa de pessoa a trabalhar num mundo tecnológico

As Jornadas Científicas 2024 da Universidade de Lisboa são dedicadas ao tema “Impacto Atual e Futuro da Inteligência Artificial no Trabalho”.

Pessoa ajoelhada no hall de edifício pejado de luzes

Ação de formação para docentes e investigadores de Ciências.

Título/data/local do evento, sobre a Tabela Periódica

This year's program will cover two plenary sessions hosted by Susete Pinteus and Hugo Miranda, complemented by oral presentations, flash talks, and poster communications. Finally, a round table discussion will take place at the end of our meeting.

Seminário Helena Avelar de Astronomia e Astrologia Antiga, por Stephen Johnston (History of Science Museum, University of Oxford).

Seminário do Laboratório de Instrumentação e Física Experimental de Partículas, por Paschal Coyle (Centre de Physique de Particules de Marseille).

Título/data do evento e fotografia da oradora

TWIN2PIPSA Expert Seminar, por Isabelle Landrieu (Lille University, Inserm, Institute Pasteur de Lille Research Department U1167).

Vai realizar-se em Lisboa, nos dias 28 e 29 de junho de 2024, o 37.º Encontro do Seminário Nacional de História da Matemática.

Logótipo Moodle

Ação de formação para docentes e investigadores de Ciências.

Logótipo do prémio

As candidaturas à 11.ª edição decorrem até 28 de junho.

Logótipo do Verão na ULisboa, sobre um fundo amarelo

Uma oportunidade única de conheceres e experimentares o ritmo e o espírito da vida académica!

Título/data/local do evento e representação do cérebro humano

O maior evento anual na área da ciência e da tecnologia em Portugal.