EIT Health Working Group Meeting

Healthcare Innovation and Entrepreneurship

Tec Labs, FCUL, Lisboa
Logótipo EIT Health, sobre um fundo branco

On November 15 2019, Prof. Hugo Alexandre Ferreira, coordinator of the Healthcare Innovation and Entrepreneurship Working Group, organizes in Lisbon, Portugal, an EIT Health Workshop to foster the development of EIT Master & Doctoral Degree Programmes as well as other educational offers within this theme.

Registration is open to all academic and non-academic interested partners.

AIMS of the workshop:

• Discuss how current societal trends (e.g. ageing, digitization and connectedness, increase in medical literacy and environmental awareness, and raising healthcare costs) are driving the need for novel healthcare solutions, namely regarding digital healthcare and medical devices;
  • Discuss the lack of professionals with cross-disciplinary knowledge on both design and healthcare, capable of optimizing the design, development and translation of novel healthcare solutions, in collaboration with other professionals (e.g. engineers, healthcare professionals) and stakeholders;
  • Kickstart the development of Master and PhD programmes and curricula in Design in Healthcare and academic and non-academic consortia to carry out such programmes.

This workshop is part of the Health Campus Degree Programmes Line. Within this activity, four on-going working groups foster collaboration between partners and support the development of unique Masters and PhDs covering the objectives of EIT Health.

Registration deadline: November 10 2019.

Isabel José Capelo Ferreira Nobre defende a dissertação "Formações e classes de Fitting".

Por Ederson Moreira dos Santos (Universidade de São Paulo - São Carlos - Brazil).

Miguel Ângelo Teixeira Queirós defende a dissertação "Pneumococcal adaptation: from colonization to disease".

Sara Martins Teixeira defende a dissertação "Diagnosis of Inflammatory Rheumatic Diseases: Preliminary Approach by Metabolomics".

Júri das provas:

Anabela Barreiro Gomes Vilares Bendada Esteves defende a tese "Genetic study of Toxoplasma gondii strains isolated from humans and animals".

Imagem ilustrativa do evento, acompanhada de várias informações (título, dia, hora, local, orador e entidades participantes)

Por José Díez (Universidad de Barcelona, Espanha).

Diogo Domingues Ferreira defende a dissertação "Avaliação e otimização da incerteza de constantes cinéticas de fotodegradação determinadas pelo Método de Monte Carlo".

Membros do Júri:

Cristiana Costa de Almeida defende a dissertação "Previsão de Séries Temporais Financeiras: Uma Abordagem com Long Short-term Memory Deep Neural Networks".

Catarina Pires de Almeida Rosa defende a dissertação "Bird talk, the soap opera: vocal and behavioural repertoire of a zoo population of rainbow lorikeets (Trichoglossus moluccanus)".

Júri das provas:

Speaker: Ana Mourão (Departamento de Física e CENTRA - Centro de Astrofísica e Gravitação,  Instituto Superior Técnico, Universidade de Lisboa).

Por Luís Antunes (Instituto Português de Oncologia do Porto).

Por Rogério Henriques (Presidente da Multicare).

Formadores: Bruna Francisco & Inês Ventura (GAPsi-Gabinete de Apoio Psicopedagógico).

Por Joana Portugal Pereira (Universidade Federal do Rio de Janeiro, Imperial College London e IPCC).

Miguel Simões Nunes defende a dissertação "Understanding the differentiation process of western Mediterranean butterflies: the case studies of Lycaena and Melanargia".

Júri das provas:

Diogo Rafael Santos Pereira defende a dissertação "Palm leaf fungi in Portugal: ecological, morphological and phylogenetic approaches".

Por Pedro Simões (EE-cE3c).

Ana Catarina Piedade Miranda defende a dissertação "Modelo de Propensão à Conversão".

Orientação: Maria Isabel Fraga Alves.

João Guilherme Figueira Lopes Frazão defende a dissertação "The genomic impact of deleterious mutations in isolation with migration models".

Júri das provas:

Francisco Manuel Vieira Bretes defende a dissertação "Using micropatterning of hiPSCs to induce PGC formation".

Júri das provas:

Pedro Miguel Rosa Tremoceiro defende a dissertação "Burden of Healthcare-Associated Infections in Mainland Portugal: DALYs and Costs".

Orientação: Maria Isabel Barão.

Novas Exposições em Ciências ULisboa

As exposições E3 e The Eagle Has Landed chegam a Ciências ULisboa, nomeadamente aos espaços expositivos dos edifícios C6 (átrio) e C4 (Galeria Ciências).

Imagem ilustrativa das exposições "The Eagle Has Landed" e "E3 - Einstein, Eddington e o Eclipse"

A exposição E3 - Einstein, Eddington e o Eclipse centra-se em aspetos históricos de duas expedições astronómicas britânicas, uma liderada pelo astrónomo Eddington, que se dirigiu à ilha do Príncipe e a outra que rumou ao Sobral, Brasil.