DUNE: The Deep Underground Neutrino Experiment

LIP, Av. Gama Pinto, n.º 2 piso 3, Lisboa

Por Nuno Barros (University of Pennsylvania).

The Deep Underground Neutrino Experiment (DUNE) is a next-generaton long-baseline neutrino experiment consistng of an intense neutrino beam fred a distance of 1300 km from the Fermi Natonal Accelerator Laboratory to the 40,000 ton Liquid Argon DUNE detector, located deep underground in the Homestake mine in South Dakota. The principal goals of this experiment are a comprehensive investgaton of neutrino oscillatons to test CP violaton in the lepton sector, determining the ordering of the neutrino masses, and testng the three-neutrino paradigm. The experiment will perform a broad set of neutrino scatering measurements with the near detector and exploit the large, high-resoluton, underground far detector for non-accelerator physics topics including atmospheric neutrino measurements, searches for nucleon decay, and measurement of astrophysical neutrinos especially those from a core-collapse supernova. In this talk an overview of the physics potental of the experiment will be given, as well as a review of its present status, with emphasis on its ongoing prototype program.

LIP - Laboratório de Instrumentação e Física Experimental de Partículas

Por Philip Wadler (University of Edinburgh).

Por Patrick Hussey, PhD (Department of Biosciences, Durham University).

A organização da informação referente à produção científica e dos ficheiros que lhes estão associados implica, cada vez mais, a utilização de aplicações que permitam gerir a descrição e o arquivo dos documentos.

Por Edwin Brady (University of St Andrews).

Por Teresa Dias (Post-Doc Researcher, PSE - Research Group).

As provas, requeridas por Mário Abel Carreira Gonçalves, decorrem nos dias 25 e 26 de janeiro de 2018.

No dia 26 de janeiro, será apreciado o sumário do seminário/lição com o título "Ciclo do Carbono".

Helena Maria Alves Almeida Carvalho defende o trabalho de projeto "Estudo da vinculação de um Cliente Particular a um Banco".

Numerous exciting results circle around the quality of specific power series: formal, convergent, algebraic, Gevrey, Mahler, D-finite, P-recursive, differentially algebraic, holonomic, hypergeometric, lacunary, G-functions, ..., with often sharp contrasts between character

Por Nelson Nunes (IA - Instituto de Astrofísica e Ciências do Espaço / FCUL).

Lack of fertile land to feed the exponentially growing population, insufficient water availability and quality, changes in the flow of nutrients through the bio-geo-cycles (especially N and P) and climate and land use changes are impacting ecosystems and their capacity to deliv

Phylogenetics is one of the scientific areas of Biology that has grown fast and evolved in methodological terms in the last years.

Nesta sessão, será apresentada a necessidade e área de ação da comissão, e seu código de procedimentos. A comissão ficará depois disponível para questões da audiência.

Por Yannick Privat (Laboratoire Jacques-Louis Lions, Université Pierre et Marie Curie).

Por Cinzia Soresina (CMAF-CIO - Universidade de Lisboa).

Por Jacek Radwan (Evolutionary Biology Group, Collegium Biologicum, Adam Mickiewicz University in Poznań).

On completion of the course, the students shall have acquired the following knowledge and understanding:

The Lisbon mini-school on Particle and Astroparticle Physics provides under-graduated students with a comprehensive introduction to the field, covering both theoretical and experimental aspects.

Este Programa destina-se a promover competências para uma gestão mais eficaz das diferentes etapas do doutoramento. As inscrições decorrem até 01 de fevereiro de 2018.

Por Philine Feulner (EAWAG - Swiss Federal Institute of Aquatic Science and Technology, ETH).

Por Lucio Boccardio (Dipartimento di Matematica, "Sapienza" Università di Roma).

Aprender a produzir energia, descobrir como se forma a maior onda surfada em todo o mundo ou perceber como podemos falar com um robô, são apenas alguns dos desafios lançados pela Universidade de Lisboa (ULisboa) aos visitantes da exposição “Descobre a ULisboa”.

Por Ivan Kuznetsov (Lavrentyev Institute of Hydrodynamics – Siberian Division of the Russian Academy of Sciences, Novosibirsk State University).

2017 was marked by wildfires which ravaged Portugal and other regions around the world. The ash generated by these fires can contaminate downstream rivers and reservoirs, harming aquatic ecosystems and limiting water resources for human use.

Este ano a Faculdade de Ciências da ULisboa vai ser parceira do concurso Famelab Portugal e, pela primeira vez uma das eliminatórias regionais vai ter lugar na nossa Faculdade.

The course starts with a short revision of multiple linear regression and generalised linear models, followed by an introduction to linear mixed effects models and generalised linear mixed effects models (GLMM) to analyse nested (also called hierarchical or clustered) data, e.g