Seminário

Estimating bird densities from single acoustic recorders and accounting for measurement error

Sala 6.4.30, FCUL, Lisboa

Por Richard Camp (Centre for Research into Ecological and Environmental Modelling, University of St Andrews, Scotland & Pacific Island Ecosystems Research Center, U.S. Geological Survey, USA).

Abstract: Hawai'i is the extinction capital of the world, and unfortunately birds are at the forefront of this calamity. We know this because of work by early naturalists and long-term monitoring. In this presentation I will introduce the Hawaiian avifauna, impacts of Polynesian colonization and Western contact, major monitoring efforts, and progress on one area of my PhD research focusing on estimating bird densities from single acoustic recorders accounting for measurement error. We recently developed and demonstrated a protocol to estimate population density from single automatic sound recorders for Hawai'i `amakihi (Chlorodrepanis virens). The protocol uses cue rates from the target species and an estimate of the distance from individuals to a recorder based on the power of the sound. Measurement error in the estimated distances, however, precluded applying the protocol to other bird species. We employ a joint likelihood that integrates a measurement error model with a detection function model to produce unbiased densities of `ōma`o (Myadestes obscurus) from vocalization data collected with measurement error. Incorporating methods to correct for measurement error makes this protocol useful for collecting large scale and long-term information on animal populations, particularly those that are rare or that live in remote areas that are difficult to access.

CEAUL - Centro de Estatística e Aplicações da Universidade de Lisboa
Imagem ilustrativa dos cursos avançados cE3c 2019/2020

Natural history museums are privileged spaces for seminal research on different subjects of biological sciences such as biodiversity, evolution, ecology, biogeography and taxonomy.

Carlos Eduardo Rodrigues Ferreira Mendes defende a dissertação "Transformação de Core Bancário".

Por Silvius Klein (Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro).

João Santos Rebelo defende a dissertação "Modelling phenotypic resistance to ampicillin in a Petri dish".

Júri das provas:

Mariana Galhardas Pina defende a dissertação "Automatic Detection of Anomalous User Access Patterns to Sensitive Data".

O evento destina-se a analisar e discutir o que foi o grande Projeto Biblioteca Cosmos.

Por Luís Trabucho (FCT-UNL).

Imagem ilustrativa do evento, acompanhada do respetivo título, sobre um fundo branco

Não há dúvidas que a ciência é preciosa... mas se fosse uma joia como seria? E que formas e padrões adotaria?

Neste evento, que conta com apresentações por vários investigadores do cE3c e uma visita à Herdade, será dado a conhecer o trabalho que está a ser desenvolvido para promover a sua adaptação às alterações climáticas e aumentar a sua sustentabilidade.

Cristina Isabel de Caré Picanço defende a tese "Observação e Descrição de Elementos Naturais ao Longo das Viagens dos Descobrimentos".

João Gonçalo Marques Oliveira defende a dissertação "EmoStatus - Estimating the Emotional State of People using Electrodermal Activity".

Imagem ilustrativa do evento (aluna), acompanhada de várias informações (título, dia, hora, local) sobre um fundo azul

Vem conhecer as oportunidades internacionais que Ciências tem para oferecer!

Por Boris Zilber (Oxford University).

Ana Rita dos Santos Lopes Prada defende a dissertação "Studies on the Role of Calprotectin as a Mediator of Iron-induced Inflammation with Implications in Parkinson´s Disease".

Jorge Miguel Gualter da Costa Alves defende a dissertação "Taxonomia, Ecologia e Conservação da Coruja das Torres de São Tomé (Tyto alba thomensis)".

Júri das provas:

Por Carlos Florentino (Departamento de Matemática, Faculdade de Ciências Universidade de Lisboa, CMAFcIO).

Patrícia Andrea Bastião Rocha defende a dissertação "Characterization of bacteria isolated from Portuguese traditional cheeses".

Daniela Saraiva Amaro defende a dissertação "Tabelas de mortalidade dinâmicas na mitigação do risco de longevidade".

Orientação: Carlos Manuel Ribeiro Albuquerque (DM).

Miguel Filipe Cecília Lança defende a dissertação "Functional studies of genetic variants of unknown significance".

Imagem ilustrativa do evento

As Conferências do CIUHCT são um ciclo de palestras organizado anualmente pelo CIUHCT acerca de assuntos de História das Ciências e da Tecnologia.

The periodic table: Some mathematical aspects
José Francisco Rodrigues (CIM and FCiências/ULisboa)

Joana Filipa Pires Silva defende a tese "Analysis of translation of 5' untranslated regions in cancer".

Filipe Nunes Rocha defende a dissertação "Biological effects of thoracic irradiation with low to moderate daily doses on rat lung".

Imagem ilustrativa do evento, acompanhada de um cacho de uvas, sobre um fundo representando a calçada portuguesa