ALMA VLBI observations with the EHT and the GMVA

Scientific and technical status

Sala de Seminários do LIP (com transmissão via Zoom)

Por Hugo Messias (ALMA).

Since 2017, the Atacama Large (sub-)Millimeter Array (ALMA) has been participating in regular Very Long Baseline Interferometry (VLBI) observations both with the Event Horizon Telescope (EHT, at 1mm) and the  Global Millimeter VLBI Array (GMVA, at 3mm). The advent of ALMA in this type of observations has resulted in a revolution in our capability to image and study the environment around super-massive black holes (SMBHs) down to event horizon scales, and thus the way we infer their properties. In this presentation, I will go through the technicalities associated to VLBI observations with ALMA, why we need these observations of SMBHs, and go through the results obtained towards M87* and SgrA* thus far, but also other sources that, unfortunately, did not receive equal attention (eg, CenA, 3C279). I will then finalize with the near-future capabilities of VLBI observations with ALMA, but also the capability of ALMA-standalone phased-array observations for time-domain studies with timing precisions down to 100microsec. One last slide will go through the different possibilities for interested students to join ESO via the internship, studentship, or Fellowship programs.

Transmissão via Zoom (pw: LIPSeminar).

Topic: LIP-Lisbon Seminar

Join from PC, Mac, Linux, iOS or Android

Or iPhone one-tap:  211202618,82855815555# or 308804188,82855815555#

Or Telephone:

Dial: +351 211 202 618 (Portugal Toll) or +351 308 804 188 (Portugal Toll)

Meeting ID: 828 5581 5555

International numbers available

Or a H.323/SIP room system:

H.323: 162.255.37.11 (US West) or 162.255.36.11 (US East)

Meeting ID: 828 5581 5555

Password: 9185365795

SIP: 82855815555@zoomcrc.com

Password: 9185365795

LIP - Laboratório de Instrumentação e Física Experimental de Partículas
Título do programa, sobre mosaico de fotografias de jovens cientistas

As candidaturas encontram-se encerradas. Obrigada aos quase 80 candidatos/as!

Logótipo do EVM 2024

Por Pedro Duarte (DM Ciências ULisboa, CMAFcIO).

Seminário do Centro de Matemática, Aplicações Fundamentais e Investigação Operacional, por Baptiste Claustre (aluno ENS Lyon, estagiário CMAFcIO).

Fotografia de ilha

Seminários Doutorais no âmbito da disciplina de Projeto de Investigação (Doutoramento em Ciências do Mar).

Logótipo do EVM 2024

Por Maria Manuel Torres (DM Ciências ULisboa e CMAFcIO).

Titulo e data do evento, com imagem de ponte sobre o tejo

Um evento organizado no âmbito da Ação COST EURO-MIC, de cujo Comitê de Gestão Elisabete Silva, líder do Bioactive and Multifunctional Materials Lab do BioISI, faz parte.

Logótipo do EVM 2024

Por: Jorge Buescu (DM Ciências ULisboa e CMAFcIO).

Logótipo do EVM 2024

Por Jean-Baptiste Casteras (DM Ciências ULisboa e CMAFcIO).

Chegou a hora: os participantes do Programa Ser Cientista vão apresentar os projetos que desenvolveram ao longo de uma semana, acompanhados por docentes e investigadores de CIÊNCIAS. E todos podem assistir!

Imagem do evento

Extended enrolement date until July 12th.

Logótipo do evento, sobre um fundo branco

Um evento de reunião da comunidade nacional nas diversas vertentes da informática, com a ambição de ser o fórum de eleição para a divulgação, discussão e reconhecimento de trabalhos científicos.

Are you ready for this year's edition?

Imagem do evento - título, local e data do evento

Investigação Ecológica ao Serviço da Conservação

A leading venue for presenting and discussing the latest research, industrial practice and innovations in dependable and secure computing.