Seminário IDL Transição Energética

Using AI for Self Assessment Towards Optimization of Building Energy

Transmissão através de Videoconferência

Speakers: Pedro M. Ferreira (LASIGE), Guilherme Carrilho da Graça (IDL).

Abstract: Existing measurements of equipment and building energy use paint a bleak image: real-life energy consumption often exceeds design predictions by more than 100%. As a result, reducing the gap between designed and measured energy use has become central in current efforts to increase energy efficiency. After the successful introduction of building energy performance certificates, the market is now ready for an assessment of real-life energy use that includes all energy consuming equipment in a given building. With this evolution comes the possibility of optimizing energy performance of the whole building and its energy consuming equipment. This talk will present a recently funded large project (SATO) that tackles this challenge by (1) Creating a new energy self-assessment and optimization SATO platform that integrates all energy consuming equipment and devices in the building; (2) Developing and integrating into the SATO platform a self-assessment framework (SAF) that uses data analysis and machine learning to report energy performance, building behaviour, occupancy and equipment faults. This framework is aligned with the structure of the smart readiness indicator (SRI); (3) Developing a BIM-based interface for aggregated and disaggregated analysis and visualization of the assessments in the various applicable scales and defining locations and specifications of energy consuming equipment, sensors and actuators into a BIM building model; (4) Develop and demonstrate energy management services that use the SATO platform and show how the self-assessment and optimization contributes to lower energy consumption, increased energy flexibility, efficiency and user satisfaction.

ZoomLive no Facebook

IDL - Instituto Dom Luiz
Título/data/local do evento, logótipos da Rede MAR/ULisboa e fotografia de zona costeira

Quais são os conceitos-chave para enfrentar os atuais desafios marinhos e costeiros?

Título/data/local/orador do evento e fotografia de arquivo de pessoas em S. Tomé e Príncipe

Seminário E3GLOBAL, por João Moreira da Silva (University of Cambridge).

Pormenor de duas pessoas a trabalharem em frente a um ecrã de computador

Ações de formação com o objetivo de desenvolver conhecimentos que permitam aos interessados a apresentação de candidaturas a oportunidades de financiamento disponibilizadas pelos programas European Innovation Council (EIC), European Research Council (ERC) e Horizon Europe (HE).

Seminário Permanente de Filosofia das Ciências, por Silvia Di Marco (CFCUL).

Título/data/local do evento, sobre representação histórica da cidade de Lisboa

Um projeto que torna acessível a um público alargado a investigação desenvolvida no Centro Interuniversitário da História da Ciência e da Tecnologia (CIUHCT).

Colóquio de Matemática, por Giulio Ruzza (Universidade de Lisboa).

Feixes luminosos

Envio de propostas até 20 de junho.

Seminário do Laboratório de Instrumentação e Física Experimental de Partículas, por Rui Santos (ISEL / CFTC-UL / LIP).

Seminário "Ásia-Europa, 1500-1800", por Ricardo Roque (ICS-ULisboa), Matheus Serva Pereira (ICS-ULisboa) e José Miguel Moura Ferreira (IHC-UNL).

Título/data/local do evento e pormenor de ilustração do livro

Um livro composto por um ensaio da historiadora e professora Ana Simões e uma banda desenhada da artista Ana Matilde Sousa, concebido como complemento à exposição E3 - Einstein, Eddington, e o Eclipse.

Título/data do evento e fotografia do orador

TWIN2PIPSA Expert Seminar, por Danny Hatters (The University of Melbourne).

An opportunity to get acquainted with some of the most promising contemporary topics in the exciting interdisciplinary area of scientific culture: the interactions of mathematics and music.

Título/data/local/orador do evento e representação da mente humana

Minicurso por Heliton Tavares (Universidade Federal do Pará, Brasil).

Título/data/local do evento e imagem representativa de pessoa a trabalhar num mundo tecnológico

As Jornadas Científicas 2024 da Universidade de Lisboa são dedicadas ao tema “Impacto Atual e Futuro da Inteligência Artificial no Trabalho”.

Pessoa ajoelhada no hall de edifício pejado de luzes

Ação de formação para docentes e investigadores de Ciências.

Título/data/local do evento, sobre a Tabela Periódica

This year's program will cover two plenary sessions hosted by Susete Pinteus and Hugo Miranda, complemented by oral presentations, flash talks, and poster communications. Finally, a round table discussion will take place at the end of our meeting.

Seminário Helena Avelar de Astronomia e Astrologia Antiga, por Stephen Johnston (History of Science Museum, University of Oxford).

Seminário do Laboratório de Instrumentação e Física Experimental de Partículas, por Paschal Coyle (Centre de Physique de Particules de Marseille).

Logótipo do prémio

As candidaturas à 11.ª edição decorrem até 28 de junho.

Logótipo Moodle

Ação de formação para docentes e investigadores de Ciências.

Vai realizar-se em Lisboa, nos dias 28 e 29 de junho de 2024, o 37.º Encontro do Seminário Nacional de História da Matemática.

Título/data do evento e fotografia da oradora

TWIN2PIPSA Expert Seminar, por Isabelle Landrieu (Lille University, Inserm, Institute Pasteur de Lille Research Department U1167).

Logótipo do Verão na ULisboa, sobre um fundo amarelo

Uma oportunidade única de conheceres e experimentares o ritmo e o espírito da vida académica!

Título/data/local do evento e representação do cérebro humano

O maior evento anual na área da ciência e da tecnologia em Portugal.

The topics of the conference include (but are not limited to) classical and quantum integrable systems, complex geometry of moduli spaces, automorphic forms and their applications to number theory.