Cursos Avançados cE3c 2018/2019

MUHNAC, Lisboa
Cursos Avançados cE3c 2018/2019
cE3c

Nature-based approach to Design solutions for a more resilient future aims to support societies address a variety of environmental, social and economic challenges in sustainable ways. This approach relies on actions that are inspired by, supported by or copied from Nature. Nature-based solutions use the features and complex system processes of nature, such as its ability to store carbon and regulate water flow, to achieve desired outcomes, such as reduced disaster risk, improved human well-being and socio-ecological inclusiveness. These nature-based solutions ideally are energy and resource-efficient, and resilient to change, and to be successful they must be adapted to local conditions.

Nature-based Design recognises the importance of Nature and requires a systemic approach to environmental change based on an understanding of the structure and functioning of ecosystems, including human actions, perceptions and their consequences.

Nature-based solutions “sprout” from the premises that some societal challenges stem from human activities that have failed to recognize ecological limitations and the interdependent role of humans as Nature; and that sustainable alternatives to those activities can be found by looking to nature for design inspiration and process knowledge. They therefore involve the innovative application of knowledge about nature, inspired and supported by nature, and they maintain and enhance natural capital and our inter-relationship with the ecosystems we inhabit. They are positive responses to societal challenges, and can have the potential to simultaneously meet environmental, social and economic objectives.

This course will introduce all participants to different Nature-based design frameworks such as Biomimicry, Permaculture, Biophilic Design, Regenerative Design and Resilient Design. Providing many examples of how they are applied, from city farms, to rooftopgardens, to river and watershed regeneration, to educational approaches, to food production and ecosystems and landscape regeneration, within rural and urban contexts.

Date: May 13th, 2019 to May 17th, 2019
Deadline for Applications: April 19th, 2019

Por Isabel Almeida (Center for Nuclear Sciences and Technologies, IST).

João Miguel Vila Antunes defende a dissertação "A Chatbot for Automatic Question Answering in the Information Technology Domain”.

Por Saghir Bashir (Centro de Estatística e Aplicações da Universidade de Lisboa).

Creative Minds Contest- Sciences Research Days 2019

Ciências welcomes multidisciplinary groundbreaking research ideas.
Those that you never dared to suggest! And those you are asking collaboration for.

Por Hugo Tavares (CMAFcIO e FCUL).

Cartaz do Colóquio de Matemática

Adriana Beatriz Moreira Pinto defende a dissertação "Impact of dietary supplements on reproductive function: Curcumin and Resveratrol".

David Carriço Teixeira defende a dissertação "Understanding ALS patients using Semantic Similarity".

Júri das provas:

Por Helena Serrano (eChanges-cE3c - Centro de Ecologia, Evolução e Alterações Ambientais / grupo eChanges - Ecology of environmental Changes).

Por Lucio Boccardo (Sapienza Università di Roma).

Por Lifeng Liu (Investigador do International Iberian Nanotechnology Laboratory).

Advanced water splitting catalysts

Daniela Botnariuc defende a dissertação "Monte Carlo Simulations of Ionization Chamber Perturbation Factors in Proton Beams".

Por Andrey Morozov (LIP) / Vladimir Solovov (LIP).

Pedro Delgado Coelho defende a dissertação "Análise Geográfica dos Custos em Saúde".

Orientação: Maria Teresa Alpuim, Marli Andreia Monteiro de Amorim

Logótipo do Programa Interreg Sudoe, sobre um fundo branco

O Programa Interreg Sudoe apoia o desenvolvimento regional no sudoeste da Europa, financiando projetos transnacionais através do Fundo FEDER.  Assim, promove a cooperação transn

VI Feira da Matemática

Dois dias repletos de atividades científicas, culturais e educativas dirigidas a todos os públicos.

Rafael da Silva Ramos defende a dissertação "Development of a Mobile Platform for Physiological Computing".

Evento dirigido a educadores e professores do ensino pré-escolar ao secundário, em que se pretende divulgar o programa educativo, dar a conhecer as atividades do mesmo, apresentar as novidades e oferecer um workshop prático de dinamização de temas ligados ao oceano em

The ‘Biology and Ecology of Global Changes’ PhD programme is a postgraduate international programme involving the Universities of Aveiro and Lisbon, supported by the Foundation for Science and Technology and with the collaboration of CESAM - the Centre for Environmental and Mar

Imagem ilustrativa do evento, acompanhada de várias informações (título, dia, hora, local e entidades intervenientes)

Are you a ULisboa student and do you consider yourself a problem solver? Do you want to know more about innovation and entrepreneurship and experience it hands on?

Imagem ilustrativa do evento, acompanhada de várias informações (título, dia, hora, local e orador)

Por Fernando Buitrago (IA - Instituto de Astrofísica e Ciências do Espaço).

João Noronha Gamito Trigo de Sousa defende a dissertação "Optimizing the reproductive development of the sea cucumber Holothuria (Panningoturia) forskali Delle Chiaje, 1823 in captivity: advances for the species’ aquaculture".

As provas, requeridas por Isabel Alexandra Martinho Franco Trigo, decorrem nos dias 28 e 29 de outubro de 2019.

Catarina Ferreira da Costa defende a dissertação "An innovative strategy for cell-based therapeutic neovascularization: the use of angiogenic microniches in an experimental model of hindlimb ischemia".

Marta Lisete Santos da Silva defende a dissertação "Development of a new immunoliposome drug delivery system for treatment of pneumococcal meningitis".