Cursos Avançados cE3c 2018/2019

Nature-Based Design Frameworks

MUHNAC, Lisboa
Cursos Avançados cE3c 2018/2019
cE3c

Nature-based approach to Design solutions for a more resilient future aims to support societies address a variety of environmental, social and economic challenges in sustainable ways. This approach relies on actions that are inspired by, supported by or copied from Nature. Nature-based solutions use the features and complex system processes of nature, such as its ability to store carbon and regulate water flow, to achieve desired outcomes, such as reduced disaster risk, improved human well-being and socio-ecological inclusiveness. These nature-based solutions ideally are energy and resource-efficient, and resilient to change, and to be successful they must be adapted to local conditions.

Nature-based Design recognises the importance of Nature and requires a systemic approach to environmental change based on an understanding of the structure and functioning of ecosystems, including human actions, perceptions and their consequences.

Nature-based solutions “sprout” from the premises that some societal challenges stem from human activities that have failed to recognize ecological limitations and the interdependent role of humans as Nature; and that sustainable alternatives to those activities can be found by looking to nature for design inspiration and process knowledge. They therefore involve the innovative application of knowledge about nature, inspired and supported by nature, and they maintain and enhance natural capital and our inter-relationship with the ecosystems we inhabit. They are positive responses to societal challenges, and can have the potential to simultaneously meet environmental, social and economic objectives.

This course will introduce all participants to different Nature-based design frameworks such as Biomimicry, Permaculture, Biophilic Design, Regenerative Design and Resilient Design. Providing many examples of how they are applied, from city farms, to rooftopgardens, to river and watershed regeneration, to educational approaches, to food production and ecosystems and landscape regeneration, within rural and urban contexts.

Date: May 13th, 2019 to May 17th, 2019
Deadline for Applications: April 19th, 2019

Workshop "Imagem e Identidade em Ciências" (2.ª edição)

A criação e comunicação de uma identidade visual é um fator crucial para quem tenha projetos de base científica ou para quem esteja a dar os primeiros passos com uma startup nestas áreas. 

Professor Uwe Täuber, from Virginia Tech, is visiting the Center for Theoretical and Computational Physics (CFTC) for the summer.

Sessão sobre Práticas Pedagógicas

A sessão conta com a presença dos docentes de Ciências Carlos AssisCristina Barroso, Cristina Figueiredo, Henrique Cabral e Nuno Matela.

Ações de formação em Química

Ação de Formação CCPFC/ACC - 90348/17 - 25h / 1 crédito. Releva para progressão na carreira de Professores do Grupo 510.

De que forma os estudos de primatas e de evolução têm sido usados ao longo da história para reforçar o preconceito e garantir a distinção de ‘raças humanas’?

Almoços com Ciências

Especialistas de Ciências ULisboa conversam informalmente sobre temas atuais, durante o almoço.

Por Luís Sanchez (Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa).

Ana Sofia da Silva Azevedo defende a dissertação "Dynamic prediction of long-term survival in patients with early-stage breast cancer".

Orientação: Lisete Ribeiro de Sousa / Susana Luísa Augusto Esteves.

Climate Change Impacts on Coastal Dunes

Por Daniela Rato (Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa - ICS).

60 Minutos de Ciência "Quanto lixo há na sua praia?"

Esta sessão explora as origens, distribuição e os diversos impactos do lixo marinho e dos microplásticos nos oceanos, quer do ponto de vista económico, quer ecológico e ambiental.

Ricardo Manuel Soares Tojal de Meneses defende a dissertação "Aquisição Portátil de imagem com Visão em Tempo Real para interação Homem-Máquina em Aplicações Móveis".

Por Sergey V. Smirnov (Moscow State University).

Ciclo de colóquios no âmbito da Exposição "E3 - Einstein, Eddington e o Eclipse"

Colóquio por Pedro Ré (MARE, Faculdade de Ciências, Universidade de Lisboa).

MEC2019 - 5.ª Conferência sobre Morfodinâmica Estuarina e Costeira

Este evento pretende ser um fórum de apresentação de trabalhos de investigação relacionados com a morfodinâmica das zonas costeiras, e de discussão de ideias, conhecimento e informação sobre a zona costeira.

 

Datas importantes:

Dia Europeu da Música em Ciências ULisboa

Concerto solidário, cujos fundos irão reverter para a Associação Ciências Solidária, pelos conjuntos 

Ações de Formação Pedagógica para Docentes

A comunicação é uma ferramenta essencial no Ensino e na relação Docente-Estudante. As estratégias comunicacionais inerentes são várias e compõem um leque variado e indispensável para qualquer interveniente do Sistema Educativo.

Cursos Avançados cE3c 2018/2019

This course offers an overview of the different ways to measure biodiversity, and provides tips for the stratification of primary biodiversity data and the construction of variables that describe its various facets.

Ações de Formação Pedagógica para Docentes

O objetivo deste curso é apoiar o desenvolvimento docente, incentivando a reflexão sobre estratégias de ensino que podem ser utilizadas no ES.

Logótipo ERC - European Research Council

Ciclo de sessões de divulgação das oportunidades ERC - European Research Council para 2020.

 

ERC Days @ Porto, 25 e 26 de junho

Por Byungnam Kahng (Department of Physics and Astronomy, Seoul National University).

Almoços com Ciências

Especialistas de Ciências ULisboa conversam informalmente sobre temas atuais, durante o almoço.

Por Fabio Deelan Cunden (University College Dublin).

Ciclo de colóquios no âmbito da Exposição "E3 - Einstein, Eddington e o Eclipse"

Colóquio por Marta Macedo (Instituto de Ciências Sociais, Universidade de Lisboa).

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