Nature-Based Design Frameworks

MUHNAC, Lisboa
cE3c

Nature-based approach to Design solutions for a more resilient future aims to support societies address a variety of environmental, social and economic challenges in sustainable ways. This approach relies on actions that are inspired by, supported by or copied from Nature. Nature-based solutions use the features and complex system processes of nature, such as its ability to store carbon and regulate water flow, to achieve desired outcomes, such as reduced disaster risk, improved human well-being and socio-ecological inclusiveness. These nature-based solutions ideally are energy and resource-efficient, and resilient to change, and to be successful they must be adapted to local conditions.

Nature-based Design recognises the importance of Nature and requires a systemic approach to environmental change based on an understanding of the structure and functioning of ecosystems, including human actions, perceptions and their consequences.

Nature-based solutions “sprout” from the premises that some societal challenges stem from human activities that have failed to recognize ecological limitations and the interdependent role of humans as Nature; and that sustainable alternatives to those activities can be found by looking to nature for design inspiration and process knowledge. They therefore involve the innovative application of knowledge about nature, inspired and supported by nature, and they maintain and enhance natural capital and our inter-relationship with the ecosystems we inhabit. They are positive responses to societal challenges, and can have the potential to simultaneously meet environmental, social and economic objectives.

This course will introduce all participants to different Nature-based design frameworks such as Biomimicry, Permaculture, Biophilic Design, Regenerative Design and Resilient Design. Providing many examples of how they are applied, from city farms, to rooftopgardens, to river and watershed regeneration, to educational approaches, to food production and ecosystems and landscape regeneration, within rural and urban contexts.

Date: May 13th, 2019 to May 17th, 2019
Deadline for Applications: April 19th, 2019

Curso de 4 módulos, com os seguintes temas:

Speaker: Artem Ryabov, Charles University, Faculty of Mathematics and Physics, Department of Macromolecular Physics

Abril, vozes mil - cantar a liberdade

O Concerto do Coro da Universidade de Lisboa alusivo ao 25 de abril, conta com música de Lopes-Graça, Zeca Afonso, Carrapatoso e Herrero.

Entrada livre.

Noites no Observatório "Coincidências Cósmicas"

Vivemos num Universo que parece ter sido ajustado de forma muito precisa para permitir a nossa existência.

Field Trip "Tectono-stratigraphic evolution of the SW Iberian Margin and its hydrocarbon potential"

A AAPG-SC UL anuncia a 1.ª Field Trip do presente ano letivo, em parceria com a SEG Técnico Student Chapter Lisbon, intitulada “Tectono-stratigraphic evolution of the SW Iberian Margin and its hydrocarbon potential” e orientada pelo PhD Ricardo Pereira (Partex) e pelo Pr

O congresso conta com a participação de Jorge Relvas (Ciências ULisboa).

Seminário Permanente de Astronomia Antiga | CIUHCT/UL - DHFC/FCUL "O movimento da oitava esfera"

Este seminário é um curso livre, aberto à comunidade académica e a todos os interessados, com entrada gratuita.

Por Alessandro Zilio (LJLL - Paris Diderot / University of Paris).

A sessão, no âmbito da iniciativa VEHITS 2019 - 5th International Conference on Vehicle Technology and Intelligent Transport Systems a decorrer de 03 a 05 de maio de 2019, conta com a participação dos docentes de Ciências ULisboa Carla Silva (chair

Petra Alexandra Morbey Ferro Gaspar Pacheco defende a dissertação "Técnicas de Álgebra Multilinear na Resolução de Problemas de Teoria Aditiva".

A iniciativa conta com a participação de Luís Saraiva (Ciências ULisboa).

O Tagis - Centro de Conservação das Borboletas de Portugal e os coordenadores do Projeto Europeu ABLE, em parceria com o cE3c - Centro de Ecologia, Evolução e Alterações Ambientais, Butterfly Conservation Europe e o Município de Almada, convidam todos os interessados a particip

O ISIC é uma organização sem fins lucrativos e representa o ISIC, o Cartão Internacional de Estudante - patrocinado pela UNESCO, apoiado pelo Conselho da União Europeia para a Educação, Juventude, Cultura e Desporto e diversos ministérios da educação e organiza

O Dia Aberto de Ciências realiza-se no dia 08 de maio de 2019.

As provas, requeridas por Francisco André de Campos Pereira Dionísio, decorrem nos dias 13 e 14 de maio de 2019.

No dia 14 de maio, será apreciado o sumário do seminário/lição com o título "Pathogens and parasites as effective biological weapons".

Programa Doutoral em Filosofia da Ciência, Tecnologia, Arte e Sociedade

Candidaturas a Bolsas de Doutoramento de 30 de março a 15 de maio de 2019.

Gisela Vitória Cheoo defende a dissertação "Estimation of bowhead whale (Balaena mysticetus) population density using spatially explicit capture-recapture(SECR) methods".

Candidaturas ao Programa Almeida Garrett

Candidaturas até 17 de maio de 2019 (mobilidade no 1.º semestre) e até 18 de outubro de 2019 (mobilidade no 2.º semestre).

Uma vez por mês, aos domingos de manhã, junte-se à equipa de investigadores da Lista Vermelha de Invertebrados. Participe e contribua para a amostragem da diversidade de insetos em Sítios de Importância Comunitária da Rede Natura 2000.