Diagnostic Tools to Conditional Density Models

Transmissão através de Videoconferência

Por Rafael Izbicki (Federal University of São Carlos, Brazil).

Conditional density models f(y|x), where x represents a potentially high-dimensional feature vector, are an integral part of uncertainty quantification in prediction and Bayesian inference. However, such models can be difficult to calibrate. While existing validation techniques can determine whether an approximated conditional density is compatible overall with a data sample, they lack practical procedures for identifying, localizing, and interpreting the nature of (statistically significant) discrepancies over the entire feature space. We present more discerning diagnostics such as (i) the" Local Coverage Test" (LCT), which is able to distinguish an arbitrarily misspecified model from the true conditional density of the sample, and (ii)" Amortized Local PP plots" (ALP), which can quickly provide interpretable graphical summaries of distributional differences at any location x in the feature space. Our validation procedures scale to high dimensions, and can potentially adapt to any type of data at hand. We demonstrate the effectiveness of LCT and ALP through a simulated experiment and a realistic application to parameter inference for galaxy images.

Transmissão em direto via Zoom (password: 405084).

CEAUL - Centro de Estatística e Aplicações da Universidade de Lisboa / CEMAT - Centro de Matemática Computacional e Estocástica

A mostly practical course, offering an overview on different community ecology and macroecological methods and software.

O evento, promovido pela Rede Campus Sustentável, conta com a participação de Carla Silva (Ciências ULisboa).

Evento de promoção da investigação na área da Estatística junto dos alunos de Licenciatura e de 1.º ano de Mestrado.

Neste encontro, iremos distinguir Active de Passive Learning e conhecer formas de aplicar este método em aulas teóricas, no ensino da Engenharia.

Logótipo da conferência, sobre um fundo branco

THE meeting place for Mobility Management practitioners and experts all over Europe.

Cristina Branquinho (Ciências ULisboa) participa nesta iniciativa com a apresentação "Restauro Ecológico em zonas semiáridas: assegurar a resiliência dos ecossistemas no futuro".

Neste encontro pedagógico iremos clarificar o papel dos ECTS (European Credit Transfer System) na planificação da carga de esforço dos alunos e na consequente atribuição de tarefas e preparação das aulas.

Imagem ilustrattva do programa, acompanhada do logótipo da Comissão Europeia

Um novo programa Erasmus+, no qual Portugal pretende reforçar a sua participação.

Logótipo do ciclo de webinars, sobre um fundo branco

At AppEEL, we aim to advance the study of evolution from an inter- and transdisciplinary approach and to identify how biological evolutionary theories can be applied to the epistemological, sociocultural and linguistic domains.

Título e imagem ilustrativa do evento (rua de cidade)

Webinar da redeMOV, uma das Redes Temáticas Interdisciplinares da ULisboa.

Título e imagem ilustrativa do evento

Webinars da redeSAÚDE, uma das Redes Temáticas Interdisciplinares da ULisboa.

Logótipo do evento

O congresso tem como tema "Velhos desafios, novas ameaças: comunicar a incerteza e combater a desinformação".

Geometry Webinar, por François Petit (Univ. Paris).

An overview of the different ways to measure biodiversity, and provides tips for the stratification of primary biodiversity data and the construction of variables that describe its various facets.

Logótipo do Encontro Ciência 2021

O tema do evento, “A Ciência que faz o Amanhã e transforma a Economia”, lança o mote para os principais temas, desafios e oportunidades da ciência em 2021 que se faz em Portugal e na Europa.

Colóquio de Matemática, por José Agapito Ruiz (Investigador no Centro de Análise Funcional, Estruturas Lineares e Aplicações da Universidade de Lisboa).

This course aims at enabling the participants to use different methods to measure the impacts of pollutants on ecosystems.

Título e data do evento

An overview of recent developments and applications of the algebraic and analytic theory of D-modules.

Desenho de campo e atividades agrícolas

Se tem um projeto inovador, candidate-se até 16 de julho.

How to predict the three-dimensional structure of nucleic acid and proteins from their sequence and use the acquired knowledge to improve or create new methodologies in molecular biology research and diagnostics?

Logótipo da Unite!

Summer School no âmbito da Rede UNITE! (University Network for Innovation, Technology and Engineering), de que faz parte a ULisboa.