TMT - Ten Minutes Talk with the PhD students in Informatics

Deep Learning System for Biomedical Relation Extraction Combining External Sources of Knowledge

Transmissão através de Videoconferência

Conversa com Diana Sousa (LASIGE, DI-FCUL).

Successful biomedical relation extraction can provide evidence to researchers about possible unknown associations between entities, advancing our current knowledge about those entities and their inherent processes. Multiple relation extraction approaches have been proposed to identify relations between literature concepts, namely using neural networks algorithms. However, most approaches do not use external sources of knowledge as added resources, such as domain-specific ontologies. Moreover, dataset availability is still limited to train reliable models. In this seminar, I will present the advantages of integrating multiple ontologies into a BI-LSTM deep learning system. Additionally, how to create high-quality biomedical training corpora by allying distant supervision with crowdsourcing. The ultimate goal of the thesis is to use external semantic sources of knowledge along with the latest state-of-the-art language representations to improve the current performance of biomedical relation extraction both in English and non-English languages.

Short Bio: Diana Sousa received the B.S. degree in biochemistry and the M.Sc. degree in bioinformatics and computational biology from the Faculty of Sciences, University of Lisbon, Lisbon, Portugal, in 2017 and 2019, respectively, where she is currently pursuing the Ph.D. degree in informatics. Since 2016, she has been a Researcher with the LASIGE, Department of Informatics, Faculty of Sciences, University of Lisbon. Her research interest includes the development of text mining systems that aim at extracting biomedical information from biomedical literature, mainly focusing on relations between biomedical entities and on using deep learning approaches that resort to external sources of knowledge.

Transmissão em direto via Zoom.

A mostly practical course, offering an overview on different community ecology and macroecological methods and software.

O evento, promovido pela Rede Campus Sustentável, conta com a participação de Carla Silva (Ciências ULisboa).

Evento de promoção da investigação na área da Estatística junto dos alunos de Licenciatura e de 1.º ano de Mestrado.

Neste encontro, iremos distinguir Active de Passive Learning e conhecer formas de aplicar este método em aulas teóricas, no ensino da Engenharia.

Logótipo da conferência, sobre um fundo branco

THE meeting place for Mobility Management practitioners and experts all over Europe.

Cristina Branquinho (Ciências ULisboa) participa nesta iniciativa com a apresentação "Restauro Ecológico em zonas semiáridas: assegurar a resiliência dos ecossistemas no futuro".

Neste encontro pedagógico iremos clarificar o papel dos ECTS (European Credit Transfer System) na planificação da carga de esforço dos alunos e na consequente atribuição de tarefas e preparação das aulas.

Imagem ilustrattva do programa, acompanhada do logótipo da Comissão Europeia

Um novo programa Erasmus+, no qual Portugal pretende reforçar a sua participação.

Logótipo do ciclo de webinars, sobre um fundo branco

At AppEEL, we aim to advance the study of evolution from an inter- and transdisciplinary approach and to identify how biological evolutionary theories can be applied to the epistemological, sociocultural and linguistic domains.

Título e imagem ilustrativa do evento (rua de cidade)

Webinar da redeMOV, uma das Redes Temáticas Interdisciplinares da ULisboa.

Título e imagem ilustrativa do evento

Webinars da redeSAÚDE, uma das Redes Temáticas Interdisciplinares da ULisboa.

Logótipo do evento

O congresso tem como tema "Velhos desafios, novas ameaças: comunicar a incerteza e combater a desinformação".

Geometry Webinar, por François Petit (Univ. Paris).

An overview of the different ways to measure biodiversity, and provides tips for the stratification of primary biodiversity data and the construction of variables that describe its various facets.

Logótipo do Encontro Ciência 2021

O tema do evento, “A Ciência que faz o Amanhã e transforma a Economia”, lança o mote para os principais temas, desafios e oportunidades da ciência em 2021 que se faz em Portugal e na Europa.

Colóquio de Matemática, por José Agapito Ruiz (Investigador no Centro de Análise Funcional, Estruturas Lineares e Aplicações da Universidade de Lisboa).

This course aims at enabling the participants to use different methods to measure the impacts of pollutants on ecosystems.

Título e data do evento

An overview of recent developments and applications of the algebraic and analytic theory of D-modules.

Desenho de campo e atividades agrícolas

Se tem um projeto inovador, candidate-se até 16 de julho.

How to predict the three-dimensional structure of nucleic acid and proteins from their sequence and use the acquired knowledge to improve or create new methodologies in molecular biology research and diagnostics?

Logótipo da Unite!

Summer School no âmbito da Rede UNITE! (University Network for Innovation, Technology and Engineering), de que faz parte a ULisboa.