Seminário de Lógica Matemática

Collection in Proof Mining: a general principle

Sala 6.2.33, FCUL, Lisboa

Por Pedro Pinto (Universidade de Lisboa).

Abstract: Proof mining is the research program that aims to analyse proofs of mathematical theorems in order to extract hidden quantitative information – such as rates of convergence, rates of metastability and rates of asymptotic regularity. Proof theoretical tools like Kohlenbach’s monotone functional interpretation ([1]), a variant of Gödel’s Dialectica, are of standard use. A newer functional interpretation was introduced by Ferreira and Oliva in 2005 ([2]), dubbed the bounded functional interpretation (BFI). In recent work, a general principle was developed to analyse certain proofs that rely on a weak sequential compactness argument. By using a principle of bounded collection, we are able to consider an alternative simpler proof in a setting suited for an analysis with the BFI.

In this presentation I will explain how the BFI can be used in Proof Mining and present this general principle. We finish with some examples that illustrate the application of this general principle.

Referências:
[1] Browder, Felix. Convergence of approximants to fixed points of nonexpansive nonlinear mappings in Banach spaces. Archive for Rational Mechanics and Analysis, 24(1):82-90, 1967.
[2] Ferreira, Fernando, and Paulo Oliva. Bounded functional interpretation. Annals of Pure and Applied Logic 135.1-3: 73-112, 2005.
[3] Kohlenbach, Ulrich. Applied proof theory: proof interpretations and their use in mathematics. Springer Science & Business Media, 2008.
[4] Kohlenbach, Ulrich. On quantitative versions of theorems due to FE Browder and R. Wittmann. Advances in Mathematics, 226(3):2764-2795, 2011.
[5] Wittmann, Rainer. Approximation of fixed points of nonexpansive mappings, Arch. Math 58: 486-491, 1992.

This seminar is supported by National Funding from FCT - Fundação para a Ciência e a Tecnologia, under the project: UID/MAT/04561/2013.

CMAF-CIO - Centro de Matemática, Aplicações Fundamentais e Investigação Operacional
Cursos Avançados cE3c 2018/2019

O programa detalhado de Cursos Avançados disponibilizados pelo cE3c - Centro de Ecologia, Evolução e Alterações Ambientais para o ano letivo 2018/2019 já está disponível.

Por Gabriele Rembado (ETH, Zurique).

Por Jonathan Rohleder (Universidade de Estocolmo, Suécia).

INL Summit 2018 - Nanotecnology: Enabling the New Economy

O maior evento realizado em Portugal na área da Nanotecnologia e Key Enabling Technologies.

Por Clarence Protin (Independent Scholar).

Observar e Aprender

Observar e Aprender - Observação cruzada de aulas entre docentes, numa base de voluntariado e de partilha de experiências pedagógicas na Universidade de Lisboa (inscrições para a 10.ª edição do projeto disponíveis

Doutoramento em História e Filosofia das Ciências

Provas do Curso Formação Avançada 1.º ano de Doutoramento em HFC.

Doutorando: Gregory McIntosh.

Cursos Avançados cE3c 2018/2019

The course “Entomological Collections, Insect Systematics and Evolution” will comprehend a general introduction to entomology and entomological collections, covering the steps various steps for the creation of such a collection: specimen capture and preparation, cataloguing, di

Por Fabio Chalub (DM e CAM/FCT/NOVA).

"Matemática na Teoria da Evolução"

Pedro Alexandre Brandão Mendes defende a dissertação "Análise de Risco no GDPR".

Por Mikael Calner (Department of Geology, Lund University, Sweden).

O objetivo deste evento é dar a conhecer a toda a comunidade de Ciências os serviços disponibilizados pela unidade de serviço Área de Mobilidade e Apoio ao Aluno.

Por Daniel Galaviz (Departamento de Física, Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa e LIP - Laboratório de Instrumentação e Física Experimental de Partículas).

Por Irantzu Barrio (DMAEIO, Universidad del País Vasco / Euskal Herriko Unibertsitatea).

Por Andrei Zviagin (Voronezh State University, Russia).

Por Sara Magalhães (Assistant Professor, Evolutionary Ecology Group - cE3c).

A Associação Ludus e o Departamento de História e Filosofia das Ciências da Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa tomaram a iniciativa de organizar regularmente um conjunto de conferências de alto nível.

Por Henrique Leitão (DHFC/CIUHCT - Ciências ULisboa).

As inscrições para o 1.º Curso de Mergulho SDI Open Water Diver (OWD) NMC-FCUL 2018/19 decorrem de 28 de setembro a 12 de outubro de 2018.

Cursos Avançados cE3c 2018/2019

There are thousands of totally sequenced genomes freely available in the Internet. The number keeps on growing as at least one genome sequence is released every day.

Carla da Costa Tavares defende a dissertação "Options in Managerial Compensation".

Por Fátima Silva Leite (Universidade de Coimbra).

Susana dos Santos Buinhas defende a dissertação "Assistente Virtual para facilitar o autocuidado de pessoas mais velhas com diabetes tipo 2".

Ciclo de Palestras do GAPsi

Entre 31 de outubro e 28 de novembro, o GAPsi vai organizar um ciclo de palestras, disponibilizando várias palestras com o objetivo de promover o desenvolvimento pessoal e de competências transversais ao nível da gestão do tempo, gestão da ansi