Seminário de Lógica Matemática

Collection in Proof Mining: a general principle

Sala 6.2.33, FCUL, Lisboa

Por Pedro Pinto (Universidade de Lisboa).

Abstract: Proof mining is the research program that aims to analyse proofs of mathematical theorems in order to extract hidden quantitative information – such as rates of convergence, rates of metastability and rates of asymptotic regularity. Proof theoretical tools like Kohlenbach’s monotone functional interpretation ([1]), a variant of Gödel’s Dialectica, are of standard use. A newer functional interpretation was introduced by Ferreira and Oliva in 2005 ([2]), dubbed the bounded functional interpretation (BFI). In recent work, a general principle was developed to analyse certain proofs that rely on a weak sequential compactness argument. By using a principle of bounded collection, we are able to consider an alternative simpler proof in a setting suited for an analysis with the BFI.

In this presentation I will explain how the BFI can be used in Proof Mining and present this general principle. We finish with some examples that illustrate the application of this general principle.

Referências:
[1] Browder, Felix. Convergence of approximants to fixed points of nonexpansive nonlinear mappings in Banach spaces. Archive for Rational Mechanics and Analysis, 24(1):82-90, 1967.
[2] Ferreira, Fernando, and Paulo Oliva. Bounded functional interpretation. Annals of Pure and Applied Logic 135.1-3: 73-112, 2005.
[3] Kohlenbach, Ulrich. Applied proof theory: proof interpretations and their use in mathematics. Springer Science & Business Media, 2008.
[4] Kohlenbach, Ulrich. On quantitative versions of theorems due to FE Browder and R. Wittmann. Advances in Mathematics, 226(3):2764-2795, 2011.
[5] Wittmann, Rainer. Approximation of fixed points of nonexpansive mappings, Arch. Math 58: 486-491, 1992.

This seminar is supported by National Funding from FCT - Fundação para a Ciência e a Tecnologia, under the project: UID/MAT/04561/2013.

CMAF-CIO - Centro de Matemática, Aplicações Fundamentais e Investigação Operacional

As provas, requeridas por Carlos Alberto Alves Cordeiro, decorrem nos dias 26 e 27 de abril de 2018.

No dia 27 de abril, será apreciado o sumário do seminário/lição com o título "A espectrometria de massa nativa em bioquímica estrutural".

Girls in ICT @ Ciências.ULisboa

Girls in ICT Day é uma iniciativa da União Internacional das Telecomunicações, com o objetivo de aumentar a consciencialização das jovens mulheres sobre as oportunidades de carreiras na área das Tecnologias da Informação e das Comunicações (TIC

Técnicas fundamentais da astronomia matemática grega II

Este novo seminário, organizado pelo CIUHCT e pelo Departamento de História e Filosofia das Ciências (FCUL), é dedicado à história da astronomia antiga, estendendo o conceito aos aspectos históricos da disciplina, ou de outras que com ela se relacionaram, até ao século XIX.

Por Mário Edmundo (Faculdade de Ciências, CMAF-CIO, Universidade de Lisboa).

Por Mario Alberto Salazar (Instituto Politécnico Nacional, México).

Logótipo do Programa Portugal 2020

Apresentação de candidaturas a financiamento no âmbito do programa COMPETE 2020 direcionado a:

ScienceIN2Business - Call for Projects 2018

Call destinada a alunos e investigadores de Ciências que estejam envolvidos em projetos de base científica e/ou tecnológica com potencial de mercado.

O CNADS - Conselho Nacional do Ambiente e Desenvolvimento Sustentável é presidido por Filipe Duarte Santos (FCUL / cE3c).

Curso reagendado para os dias 28 e 29 de abril de 2018, com vagas extra - inscrições até ao final do dia 21 de abril para ShortCourses1718@gmail.com.

Astrobiologia, a origem e a procura de vida no sistema solar

Por Zita Martins (Instituto Superior Técnico da Universidade de Lisboa).

Por Vicente Muñoz Velázquez (Univ. Complutense, Madrid).

Henrique Califórnia Mendes defende a dissertação "Security Auditing of a DLMS/COSEM Smart Grid Communication Protocol Implementation".

Quarries Alive 2018 International Conference

The conference aims to create a bridge between quarry restoration projects around the world.

Por Luís Tiago Ferreira e Eduardo Francisco (EDP Distribuição - Direção de Tecnologia e Inovação, Eficiência Energética e Mobilidade Elétrica).

Percurso

Sessão de divulgação dos Mestrados disponíveis no ano letivo de 2018/2019, com os seguintes participantes:

The course will cover methods for fitting geostatistical and spatial point process models to data obtained from surveys on which the whole region or population of interest is observed, as well as surveys on which observations are available only in a spatial sample from the regi

Por Simão Palmeirim (CIEBA | FBAUL).

Logótipo do Dia Aberto em Ciências 2018

O Dia Aberto de Ciências realiza-se no dia 09 de maio de 2018.

Ciência e Império

Este seminário destina-se à apresentação de trabalhos em curso sobre as inter-relações entre conhecimento científico, tecnologia e formações imperiais.

Anny Caroline de Almeida Muniz defende a dissertação "Caracterização do perfil de iniciação do consumo tabágico dos alunos de 3.º ciclo dos agrupamentos de escolas adstritos ao ACES Arco Ribeirinho".

Cursos Avançados cE3c 2017/2018

Nature-based approach to Design solutions for a more resilient future aims to support societies address a variety of environmental, social and economic challenges in sustainable ways. This approach relies on actions that are inspired by, supported by or copied from Nature.

Por Augusto Gerolin (University of Jyväskylä, Finland).

Programa Almeida Garrett 2018/2019

Candidaturas até 18 de maio de 2018 (mobilidade no 1.º semestre) e até 19 de outubro de 2018 (mobilidade no 2.º semestre).