Seminário

Effects Of Antidepressants In The Reproduction Of Aquatic Organisms: A Meta-Analysis

Transmissão através de Videoconferência

Speaker: David Lopes​ (MARE – Centro de Ciências do Mar e do Ambiente, Faculdade de Ciências, Universidade de Lisboa​).​

Abstract: Pharmaceuticals are widespread contaminants across the aquatic systems with adverse biological effects linked to exposure. This study aimed to provide quantitative insight on the effects of antidepressants on the reproduction of fish and crustaceans. Given effect size dependency, a multilevel meta-analysis aproach was used. A systematic literature search identified 19 studies investigating effects of antidepressant exposure in fish or crustaceans’ reproduction, according to specific selection criteria. Heterogeneity analysis was performed and the moderating effect of the range of exposure concentrations, exposure time, organism group and toxicant was tested. Additionally, publication bias was also addressed. The results showed that, overall, there is no significant association between antidepressant exposure and the reproduction of fish and crustaceans, however, moderator analysis revealed that the range of concentrations is a significant moderator for fish and crustacean fecundity, showing contrary results between the two groups. Antidepressants have shown effects on reproductive outcomes in aquatic organisms, based on individual studies and narrative reviews. However, our results showed that other factors can have an important role.

Link Zoom | Password: 382738

CEAUL - Centro de Estatística e Aplicações da Universidade de Lisboa

Uma história divertida para os mais novos, cuja venda reverte 1€ para o Grupo Lobo.

Pormenor do catálogo da Mostra Bibliográfica

Mostra bibliográfica disponível de 03 de outubro a 30 de novembro de 2022.

Cartaz do evento

À conversa com Mário Felício, ex-aluno da Licenciatura em Bioquímica de Ciências ULisboa, atualmente a trabalhar na consultora Deloitte.

Fotografia de alunos de Ciências ULisboa

03 de outubro, Sala 6.1.36, pelas 15h00.

Banner do evento

Celebrando o início de um novo Ano Académico, esta sessão solene é um importante marco na vida académica da ULisboa e junta toda a sua Comunidade.

Geodiversidade

Palestra no âmbito das comemorações do Dia Internacional da Geodiversidade, por Carlos Marques da Silva (DG Ciências ULisboa).

This colloquium seeks to debate ideas from the arts, humanities and sciences on the process of empathy.

Imagem ilustrativa do curso, acompanhada de diversas informações

Um curso dirigido ao público geral e estudantes de arte ou ciência (a partir dos 16 anos), com interesse em desenho de observação, ilustração, e biologia, com ou sem experiência em desenho.

Banner do evento

No dia 6 de outubro, a ULisboa dá as boas-vindas aos seus estudantes na Cidade Universitária!

Banner do evento

Talk @LASIGE, por Bruno Loff (Faculdade de Ciências, Universidade do Porto).

Banner do evento

Participe até 12 de outubro / Submit you application until 12 October.

Banner do evento

Ciências ULisboa estará presente, de 13 a 16 de outubro, no Festival Internacional de Ciência - FIC.A

Cartaz do evento

Um evento repleto de atividades científicas, culturais e educativas, com jogos, demonstrações, palestras, entre muitas outras atividades.

Research at the Faculty of Sciences

Join us on 26 October 2022 for the 4th edition of Ciências Research Day.