Seminário

Effects Of Antidepressants In The Reproduction Of Aquatic Organisms: A Meta-Analysis

Transmissão através de Videoconferência

Speaker: David Lopes​ (MARE – Centro de Ciências do Mar e do Ambiente, Faculdade de Ciências, Universidade de Lisboa​).​

Abstract: Pharmaceuticals are widespread contaminants across the aquatic systems with adverse biological effects linked to exposure. This study aimed to provide quantitative insight on the effects of antidepressants on the reproduction of fish and crustaceans. Given effect size dependency, a multilevel meta-analysis aproach was used. A systematic literature search identified 19 studies investigating effects of antidepressant exposure in fish or crustaceans’ reproduction, according to specific selection criteria. Heterogeneity analysis was performed and the moderating effect of the range of exposure concentrations, exposure time, organism group and toxicant was tested. Additionally, publication bias was also addressed. The results showed that, overall, there is no significant association between antidepressant exposure and the reproduction of fish and crustaceans, however, moderator analysis revealed that the range of concentrations is a significant moderator for fish and crustacean fecundity, showing contrary results between the two groups. Antidepressants have shown effects on reproductive outcomes in aquatic organisms, based on individual studies and narrative reviews. However, our results showed that other factors can have an important role.

Link Zoom | Password: 382738

CEAUL - Centro de Estatística e Aplicações da Universidade de Lisboa

Seminário de Formação Avançada em Jardins, Paisagens e Ambiente, por Daniela Araújo e Mauro Nascimento (Museu de Lisboa | EGEAC).

Seminário Permanente de Filosofia das Ciências, por Anna Ciaunica (CFCUL/GI2).

Research at the Faculty of Sciences

Participation is free but prior registration is suggested.

Logótipo do evento, sobre um fundo branco

A iniciativa conta com o apoio do Centro Interuniversitário de História das Ciências e da Tecnologia.

Seminário conjunto do Centro de Estatística e Aplicações da Universidade de Lisboa e do Centro de Matemática Computacional e Estocástica, por Kristen Campbell (University of Colorado Anschutz Medical Campus, USA).

Encontro Scientia, por Rui A. P. Perdigão (EChanges - Chair Professor and Head of the Met Institute for Complex System Science, Vienna, Austria / NORA Climate Dynamics and Complexity Chair, Vienna, Austria & Princeton NJ USA / CCIAM coordinator at cE3c, Lisboa, Portugal).

Hi-Phi Seminar, por Nathalie Gontier (Ciências ULisboa, CFCUL) e Luís Tirapicos (Ciências ULisboa, CIUCHT).

Geometry Webinar, por Giosuè Muratore (CMAFcIO).

Logótipo da IAESTE, sobre uma fotografia da cidade de Edimburgo

Candidaturas online de 01 a 31 de outubro 2021.

Imagem alusiva ao Concerto e Conferência

Concerto e conferência pela Orquestra Metropolitana de Lisboa.

Encontro Scientia, por Maria Amélia Martins Loução (PSE - cE3c).

Imagem ilustrativa do programa, acompanhada do respetivo título

Um programa de aceleração de ideias e negócios, promovido pela redeSaúde, com candidaturas até 15 de outubro de 2021.

Conversa com Galopim de Carvalho.

The objective of this course is to introduce participants to the details of communicating science to non-specialized audiences, including, but not exclusive to, public and private stakeholders, students and teachers, and media professionals.

Conversa com Galopim de Carvalho.

This course aims to evidence the importance of natural history collections for the study of biodiversity, to show new tools and approaches to extract and disseminate biodiversity data from natural history collections and to increase awareness of young researchers for the scientific and cultural value of Natural History Museums.

The course aims at providing an introduction to stable isotopes ratios as tools to understand global, ecosystem and community level bio/geo cycles; light isotopes: H, N, C, O and S isotopes, geo cycles and ecological significance; sampling and analytical methodologies in stable isotope analysis.

Conversa com Galopim de Carvalho.

EvoS aims at turning evolutionary theory into a common language to areas that pertain to the natural world, including human affairs.

Fotografia de plantas

Pre-proposals submission until 30 November 2021, 15:00 CET(local time in Brussels).

O evento tem como tema central o "Conhecimento ao serviço das áreas classificadas" e marca o seu regresso ao formato presencial, mas com a possibilidade de participação online!