Encontros Scientia

Desiccation-tolerant bryophytes in green roofs: choosing the right species in urban environments

Sala 2.2.14, FCUL, Lisboa

Por Ricardo da Cruz de Carvalho (Post-Doc Researcher - eChanges group).

Biological soil crusts (biocrusts) are comprised of a number of living organisms which include cyanobacteria, green algae, lichens, mosses, microfungi and other bacteria. These organisms have their normal metabolic function when water is available, but in extreme drought conditions, the entire metabolism ceases, enabling them to remain under these conditions for long periods of time (months or even years), returning to their normal function after dew/rain events. In this context, urban landscape in the Mediterranean region can have extreme environmental conditions with hot dry summers and intense rain events during winter, sometimes with intense flash floods. These conditions prevent the use of nature-based solutions (NBS) such as green roofs due to a low water-use sustainability. In this context, the project MedMossRoofs aims to develop a nature-based solution using moss-dominated biocrusts preventing the use of extensive irrigation, while providing some ecosystem services including aesthetic improvement, attenuation of flooding due to flash rain events, contribution to the thermal regulation of buildings, increasing biodiversity, increasing carbon sequestration, improvement of the soundproofing of buildings, increasing the durability of roofs and the lag spread of potential fires. For that a survey of some bryophytes of Portugal, especially in the southeast, was performed using chlorophyll fluorescence as an indicator of photosynthetic fitness after desiccation/rehydration events.

Keywords: mosses, green roofs, Mediterranean, resilient, urban space; nature-based solutions

cE3c - Centro de Ecologia, Evolução e Alterações Ambientais
60 Minutos de Ciência "Geoconservação em meio urbano: o que se fez e não se fez"

Dedicada ao património geológico e à sua conservação em meio urbano, recebemos o Professor Doutor Galopim de Carvalho, entusiasta divulgador das geociências e antigo diretor do MUHNAC-ULisboa, em mais uma sessão de 60 Minutos de Ci

Por Reinaldo Pimentel (cE3c - GBA / Island Environmental Risks & Society - IERS).

Por Riccardo Scala (University of Rome 1, “La Sapienza”).

A Associação Ludus e o Departamento de História e Filosofia das Ciências da Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa tomaram a iniciativa de organizar regularmente um conjunto de conferências de alto nível.

Doutoramento em História e Filosofia das Ciências

Provas do 3.º ano de Doutoramento.

Doutorando: Catarina Madruga.

Por Yvonne Peters (Manchester University).

Bernardo Pinto de Almeida defende a dissertação "Uma Linguagem de Programação com tipos de sessão independentes do contexto".

Susana Moniz Alves defende a dissertação "Avaliação das condições de liquidez em gestão de pensões em sistemas contributivos e não contributivos".

Kevin Morgado de Sousa defende a dissertação "Pricing American-Style Options Under the Heston Model".

The workshop will focus on various problems dealing with Matrices, like matrix polynomials, low rank perturbations, completion problems and related combinatorics including applications of Matrix Theory in engineering.

Filipa Maria Brum Silva Dias defende a dissertação "O modelo de financiamento das unidades de saúde verticalmente integradas em Portugal: Desafios e Oportunidades".

Sabias que a Accenture aposta na diversidade de backgrounds académicos para carreiras promissoras em Tech?

Ana Cristina Magalhães Vieira defende a tese "Unraveling the genomics of adaptation of Colletotrichum kahawae to Coffea arabica".

João Pedro Almeida Pais defende a tese "Development of new antibiotics against Bacillus anthracis".

Marte 2030 - Ciclo de conversas com os pés assentes em Marte "Sobreviver em Marte"

Por Pedro Machado (IA/Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa) e Isabel Abreu (ITQB-NOVA).

The Seminar of Representation Theory and Related Areas was started in 2010 and emerged from an informal seminar of mathematicians from the Maths Departments of the Universities of Coimbra, Lisboa and Porto, with research interests in Representation Theory of Groups and Algebras, as well as Combin

Curso de Persuasão e Influência

O curso terá uma abordagem bastante prática e num ambiente informal, com conteúdos aplicáveis no dia a dia e contando ainda com feedback individual.

Serão focados 5 temas:

Inês Correia Bagulho defende a dissertação "Reference Tissue Normalization of Prostate MRI with automatic Multi-Organ Deep Learning Pelvis segmentation".

Bárbara Velasco Anes defende a tese "Desafios Químicos e Metrológicos da Alcalinidade Oceânica".

Por Vitor Nunes (Fannie Mae, USA).

Diogo Afonso Carocho de Sousa Costa defende a dissertação "Deteção e caracterização de comunidades em redes de telecomunicações".

Conferências CIUHCT "A Expurgação da Ciência e a Ciência das Expurgações"

Através da publicação periódica do Index Librorum Prohibitorum e de visitas a navios, livrarias e bibliotecas, a Inquisição controlava a venda, posse e leitura de obras proibidas no império português.

Marco António de Sousa e Silva dos Santos Mendes defende a tese "Deformations of Legendrian Curves".

Cláudia Alexandra Cerqueira Fernandes defende a dissertação "A influência da presidência de Trump sobre as séries financeiras americanas".

Raquel Ramos Martins defende a dissertação "Modelos de Notação de Risco de Crédito - Rating de Empresas".