Encontros Scientia

Desiccation-tolerant bryophytes in green roofs: choosing the right species in urban environments

Sala 2.2.14, FCUL, Lisboa

Por Ricardo da Cruz de Carvalho (Post-Doc Researcher - eChanges group).

Biological soil crusts (biocrusts) are comprised of a number of living organisms which include cyanobacteria, green algae, lichens, mosses, microfungi and other bacteria. These organisms have their normal metabolic function when water is available, but in extreme drought conditions, the entire metabolism ceases, enabling them to remain under these conditions for long periods of time (months or even years), returning to their normal function after dew/rain events. In this context, urban landscape in the Mediterranean region can have extreme environmental conditions with hot dry summers and intense rain events during winter, sometimes with intense flash floods. These conditions prevent the use of nature-based solutions (NBS) such as green roofs due to a low water-use sustainability. In this context, the project MedMossRoofs aims to develop a nature-based solution using moss-dominated biocrusts preventing the use of extensive irrigation, while providing some ecosystem services including aesthetic improvement, attenuation of flooding due to flash rain events, contribution to the thermal regulation of buildings, increasing biodiversity, increasing carbon sequestration, improvement of the soundproofing of buildings, increasing the durability of roofs and the lag spread of potential fires. For that a survey of some bryophytes of Portugal, especially in the southeast, was performed using chlorophyll fluorescence as an indicator of photosynthetic fitness after desiccation/rehydration events.

Keywords: mosses, green roofs, Mediterranean, resilient, urban space; nature-based solutions

cE3c - Centro de Ecologia, Evolução e Alterações Ambientais

Vanessa Rodrigues dos Santos defende a dissertação "Melhoria ao Sistema de Avaliação de Vulnerabilidades - CVSS".

Por Pedro Pinto (Universidade de Lisboa).

You have certainly heard about solar panels on rooftops. But what about solar façades?

Building façades have plenty of free area, and costs of solar systems are decreasing more and more, so it is paramount to merge energy production with architectural creativity!

Por Gilles Lebeau (Université de Nice Sophia-Antipolis).

João Eduardo Silva Pombinho Batista defende a dissertação "Studying Elements of Genetic Programming for Multiclass Classification".

Por Bernardo San Martin (Universidad Católica del Norte).

O que são as estrelas e os planetas? Para dar resposta ao problema foram introduzidos os novos ramos de conhecimento da Astrofísica e das Ciências Planetárias.

Tiago Filipe Miranda Mota defende a dissertação "Digital Workplace - Office 365 Solution".

As Adaptações da Agricultura às Mudanças Climáticas: França, Portugal e Mediterrâneo

Estes encontros visam aproximar as equipas de investigação de ambos os países assim como dos países parceiros, com o objetivo de desenvolver a cooperação científica, sobretudo no que respeita à iniciativa PRIMA (Partnership for Research and Innovation in the M

A Associação Ludus e o Departamento de História e Filosofia das Ciências da Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa tomaram a iniciativa de organizar regularmente um conjunto de conferências de alto nível.

Noite Europeia dos Investigadores 2018

Ciência na cidade é o tema da Noite Europeia dos Investigadores do biénio 2018-2019, o qual pretende aproximar investigadores e sociedade em atividades preparatórias e durante as noites da última sexta-feira de setembro.

Pedro Alexandre Pacheco Pinto Maia defende a dissertação "Resilient Communication in Smart Grids".

Noites no Observatório - Mais perto do inatingível

Por José Afonso (IA - Instituto de Astrofísica e Ciências do Espaço / Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa).

Orçamento Participativo Portugal

O Orçamento Participativo Portugal é um processo democrático deliberativo, direto e universal, através do qual as pessoas apresentam propostas de investimento e que escolhem, através do voto, quais os projetos q

Bolsas de Doutoramento da ULisboa

A ULisboa lançou, em 2015, um Programa de Bolsas de Doutoramento. Reconhecendo a importância que o financiamento dos estudantes tem para o desenvolvimento dos sistemas económico e científico, procurou-se assim criar condições para que os jovens investigadores concretizem o

Alunos de Ciências

Candidaturas online de 01 a 30 de setembro de 2018.

David Manuel da Costa Berto defende a dissertação "Universal Windows Application - Apoio à Inspeção".

SPINON Workshop 2018

A platform that brings together renowned scientists and young researchers in the field of molecular magnetism.

Ricardo João Viegas Ressurreição defende a tese "Evolução tectono-estratigráfica cenozóica do litoral alentejano (sector Melides-Odemira) e enquadramento no regime geodinâmico atual".

Tiago Alexandre Orrico Moucho defende a dissertação "VisuaLeague II - Animated Maps for Performance Analysis in Games".

Rui Pedro Cascalheira Calado defende a dissertação "Auditoria Contínua e os Incidentes de Segurança".

Paulo David Ferreira Antunes defende a dissertação "Monitoring Web Applications for Vulnerability Discovery and Removal Under Attack".

Pedro Miguel Dâmaso Lourenço defende a dissertação "Origination - crowdsourcing na resolução de desafios de negócio".

EuCheMSIL 2018 - 27th Conference on Molten Salts and Ionic Liquids

This series of meetings initiated in 1966 as EUCHEM Conference on Molten Salts in Norway. After molten salt and ionic liquid communities joined forces in 2006, it developed to a true European event organized every two years.