Encontros Scientia

Desiccation-tolerant bryophytes in green roofs: choosing the right species in urban environments

Sala 2.2.14, FCUL, Lisboa

Por Ricardo da Cruz de Carvalho (Post-Doc Researcher - eChanges group).

Biological soil crusts (biocrusts) are comprised of a number of living organisms which include cyanobacteria, green algae, lichens, mosses, microfungi and other bacteria. These organisms have their normal metabolic function when water is available, but in extreme drought conditions, the entire metabolism ceases, enabling them to remain under these conditions for long periods of time (months or even years), returning to their normal function after dew/rain events. In this context, urban landscape in the Mediterranean region can have extreme environmental conditions with hot dry summers and intense rain events during winter, sometimes with intense flash floods. These conditions prevent the use of nature-based solutions (NBS) such as green roofs due to a low water-use sustainability. In this context, the project MedMossRoofs aims to develop a nature-based solution using moss-dominated biocrusts preventing the use of extensive irrigation, while providing some ecosystem services including aesthetic improvement, attenuation of flooding due to flash rain events, contribution to the thermal regulation of buildings, increasing biodiversity, increasing carbon sequestration, improvement of the soundproofing of buildings, increasing the durability of roofs and the lag spread of potential fires. For that a survey of some bryophytes of Portugal, especially in the southeast, was performed using chlorophyll fluorescence as an indicator of photosynthetic fitness after desiccation/rehydration events.

Keywords: mosses, green roofs, Mediterranean, resilient, urban space; nature-based solutions

cE3c - Centro de Ecologia, Evolução e Alterações Ambientais

Por José Paulo Viana (APM - Associação de Professores de Matemática).

During recent decades we have witnessed a great development of bioinformatics that has led to the accumulation of a huge amount of biological information.

Por Luís Margalho (Departamento de Física e Matemática, Instituto Superior de Engenharia de Coimbra).

Por Mario Yanez.

Mario Yanez is dedicated to envisioning and inspiring a transition toward life-sustaining, resilient human communities.

Por Jorge Gomes (LIP).

Por Ana Isabel Queiroz (IHC, FCSH NOVA).

Por Leonor R Rodrigues (1,2), F. Zélé (1), I. Santos (1), A. Figueiredo (1,3,4), J. Alpedrinha (1), I. Olivieri (2), S. Magalhães (1).

Por Davide Zucco (Università di Torino).

Beatriz Ferraz Marreiros defende o trabalho de projeto "Uma visão sobre uma forma de retenção de clientes nos seguros automóveis".

Por José Espírito Santo (Universidade do Minho).

Por Marco Silva Mendes (FCUL).

Candidaturas a Bolsas de Doutoramento até 20 de janeiro de 2018.

Mais informações disponíveis em http://biodiv.pt/call-2017-18.

The objective of this course is to introduce participants to the details of communication and writing scientific publications. The main emphasis is on the most common form, the “primary scientific paper”, but other forms will be covered.

Estes seminários destinam-se à apresentação e discussão de estudos de caso em história de cultura material e coleções científicas, museus universitários e património científico em geral.

A organização da informação referente à produção científica e dos ficheiros que lhes estão associados implica, cada vez mais, a utilização de aplicações que permitam gerir a descrição e o arquivo dos documentos.

Phylogenetics is one of the scientific areas of Biology that has grown fast and evolved in methodological terms in the last years.

Lack of fertile land to feed the exponentially growing population, insufficient water availability and quality, changes in the flow of nutrients through the bio-geo-cycles (especially N and P) and climate and land use changes are impacting ecosystems and their capacity to deliv

Por Jacek Radwan (Evolutionary Biology Group, Collegium Biologicum, Adam Mickiewicz University in Poznań).

On completion of the course, the students shall have acquired the following knowledge and understanding:

Aprender a produzir energia, descobrir como se forma a maior onda surfada em todo o mundo ou perceber como podemos falar com um robô, são apenas alguns dos desafios lançados pela Universidade de Lisboa (ULisboa) aos visitantes da exposição “Descobre a ULisboa”.

The continuous urban development associated with the growth of the world population has become one of the most important challenges of the present time. Today, cities accommodate more than 54% of the world's population, a proportion that is expected to increase to 70% by 2050.

The course starts with a short revision of multiple linear regression and generalised linear models, followed by an introduction to linear mixed effects models and generalised linear mixed effects models (GLMM) to analyse nested (also called hierarchical or clustered) data, e.g

Estes cursos breves, dirigidos aos alunos de licenciatura (e mestrado) em Biologia da FCUL, têm como objetivo complementar o seu plano curricular e a oferta já existente para este público-alvo, e decorrem sobretudo aos fins de semana e feriados para evitar sobreposição com

Candidaturas abertas até 28 de fevereiro de 2018.