Encontros Scientia

Desiccation-tolerant bryophytes in green roofs: choosing the right species in urban environments

Sala 2.2.14, FCUL, Lisboa

Por Ricardo da Cruz de Carvalho (Post-Doc Researcher - eChanges group).

Biological soil crusts (biocrusts) are comprised of a number of living organisms which include cyanobacteria, green algae, lichens, mosses, microfungi and other bacteria. These organisms have their normal metabolic function when water is available, but in extreme drought conditions, the entire metabolism ceases, enabling them to remain under these conditions for long periods of time (months or even years), returning to their normal function after dew/rain events. In this context, urban landscape in the Mediterranean region can have extreme environmental conditions with hot dry summers and intense rain events during winter, sometimes with intense flash floods. These conditions prevent the use of nature-based solutions (NBS) such as green roofs due to a low water-use sustainability. In this context, the project MedMossRoofs aims to develop a nature-based solution using moss-dominated biocrusts preventing the use of extensive irrigation, while providing some ecosystem services including aesthetic improvement, attenuation of flooding due to flash rain events, contribution to the thermal regulation of buildings, increasing biodiversity, increasing carbon sequestration, improvement of the soundproofing of buildings, increasing the durability of roofs and the lag spread of potential fires. For that a survey of some bryophytes of Portugal, especially in the southeast, was performed using chlorophyll fluorescence as an indicator of photosynthetic fitness after desiccation/rehydration events.

Keywords: mosses, green roofs, Mediterranean, resilient, urban space; nature-based solutions

cE3c - Centro de Ecologia, Evolução e Alterações Ambientais

A sessão final da mais recente edição da cadeira Projeto Empresarial terá lugar no dia 22 de junho.

Logótipo da redeAGRO

As alterações climáticas são um dos maiores desafios que a humanidade enfrenta.

Ângela Duarte Henriques apresenta o trabalho de projeto "Cash Back Program".

Cursos Avançados cE3c 2017/2018

This course offers an overview of the different ways to measure biodiversity, and provides tips for the stratification of primary biodiversity data and the construction of variables that describe its various facets.

Por Angus Macintyre (Queen Mary, University of London) (Emeritus).

Oficina Ciência e Império na Era da Descolonização

O Ciência e Império de 2017-2018 irá concluir com um dia inteiro de conferências e debates, no ICS. Para participar, inscreva-se através do e-mail cienciaimperio@gmail.com.

Por Aymeric Baradat (École Polytechnique, Paris).

Diogo Loureiro Caetano defende a dissertação "Linear stability for differential equations with infinite delay via semigroup theory".

Encontro dirigido a profissionais e utilizadores de Estatística, académicos, investigadores e estudantes.

Por Vinicius Bastazini (Post doctoral research fellow at CNRS Theoretical and Experimental Ecology Station, Moulis, France).

Por Luisa Fiorot (Università degli Studi di Padova).

Ciência 2018 - Encontro com a Ciência e Tecnologia em Portugal

A iniciativa procura debater os principais temas e desafios da agenda científica, estimulando a participação e a interação entre investigadores, setor empresarial e público em geral.

Verão na ULisboa 2018

A edição de 2018 da iniciativa Verão na ULisboa decorre nas semanas de 02 a 06 de julho (alunos do 10.º,11.º e 12.º ano) e de 9 a 13 de julho (alunos do 7.º, 8.º e 9.º ano).

Escola de Verão de Energia

Imagina que era possível experimentar um curso universitário antes de concorreres ao ensino superior.

Cursos Avançados cE3c 2017/2018

The goal of this short course is to introduce the students to the main climate change research concepts and prepare them to use available information on scenarios, impacts and adaptation.

Specific goals include:

Por Marco Masoero (Université Paris-Dauphine).

IMMR'18 - International Meeting on Marine Research 2018

The IMMR’18 is an international congress planned to communicate novel scientific knowledge on marine resources and research towards the sustainability of our planet.

Com a realização deste evento, pretende-se criar um ponto de encontro onde os primatólogos portugueses e/ou lusófonos possam trocar conhecimentos e contactos, e também criar um veículo de comunicação em português entre cientistas e cidadãos.

Hands-on Workshop on High-Throughput Microscopy

Participants will learn the basic principles of High-Throughput Microscopy (HTM) applied to RNAi and drug screening.

Frontiers in E3: cE3c Annual Meeting

In this annual event, cE3c researchers gather together to present and discuss their latest projects, scientific results and outreach initiatives, and explore novel ideas.

This joint conference will be organized by SPQ (Sociedade Portuguesa de Química) in collaboration with SEQA (Sociedad Española de Química Analítica), SEDOPTICA (Comité de Espectroscopia de la Sociedad Española de Óptica) and SEA (Sociedad de Espectroscopia Aplicada).

Cursos Avançados cE3c 2017/2018

The Lichens course is a 4 days lectures and lab classes + one day field excursion.

Candidaturas aos Prémios Científicos Universidade de Lisboa / Caixa Geral de Depósitos

Estão abertas até 10 de julho as candidaturas aos Prémios Científicos Universidade de Lisboa / Caixa Geral de Depósitos de estímulo à publicação de artigos científicos.