Escola de Verão de Energia - 5.ª Edição

FCUL, Lisboa

Imagina que era possível experimentar um curso universitário antes de concorreres ao ensino superior.

Agora já é! Vem frequentar a Escola de Verão de Energia da Faculdade de Ciências da ULisboa, durante uma semana, com aulas teóricas, práticas computacionais e laboratoriais, com os professores e os alunos do Mestrado Integrado em Engenharia da Energia e do Ambiente. Esta é uma oportunidade única!

A 5.ª edição da Escola de Verão de Energia da Faculdade de Ciências da ULisboa realiza-se entre 08 e 12 de julho de 2019 e tem como público-alvo alunos que tenham frequentado o 11.º e o 12.º ano do ensino secundário.

Inscrições gratuitas até 15 de junho de 2019.

As inscrições são gratuitas, mas em número limitado (registadas por ordem de chegada).

Atividades previstas:

• Aulas teóricas com conceitos base de sustentabilidade, avaliação do recurso de fontes de energias renováveis, mobilidade sustentável, edifícios do futuro e integração de energias renováveis;
  • Aulas de laboratório e trabalho de campo, com medições de consumo de energia, oficinas de construção de sensores ambientais, carros solares, cozinha com o Sol (com a empresa Ecocactus) e muito mais.

Empresas e instituições parceiras: ecocactus | oficina das energias

Carla Silva, Marta Panão e Miguel Brito - Professores do Departamento de Engenharia Geográfica, Geofísica e Energia da Faculdade de Ciências da ULisboa e Investigadores do Instituto Dom Luiz.

Speaker: Elvira Zappale (Università Degli Studi di Salerno).

Cancelamento motivado pela aplicação do plano de contingência da Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa, na sequência das orientações da Direção-Geral de Saúde e das recomendações por parte da Reitoria da Universidade de Lisboa, relativamente ao novo Coronavírus (CO

Apresentações de Andreia Figueiredo (Ciências ULisboa) e Paula Silva (ICBAS.UPorto / Science & Wine).

Speaker: Pavel Exner (Doppler Institute for Mathematical Physics and Applied Mathematics, Prague).

Candidaturas a decorrer até ao dia 15 de julho de 2020.

IN3+  | Um Milhão para a Inovação.

O prémio IN3+ destina-se a todos os investigadores pertencentes às entidades que integram a Rede Inovação INCM.

Cancelamento motivado pela aplicação do plano de contingência da Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa, na sequência das orientações da Direção-Geral de Saúde e das recomendações por parte da Reitoria da Universidade de Lisboa, relativamente ao novo Coronavírus (COVID-1

Speaker: Gonçalo Tabuada (FCTUNL).

New date: September 14th-16th, 2020.

Ciências ULisboa associa-se ao maior evento mundial sobre inovação para a sustentabilidade - “The Planetiers World Gathering” - que terá lugar no Altice Arena entre 21 e 23 de outubro de 2020, sob os auspícios da

Programa de Formação Contínua de Professores do Ensino Básico (3.º ciclo) e Secundário, grupos 420 e 520.

Leitura e escrita são a base fundacional de todas as literacias e a condição primeira para o juízo compreensivo e crítico, o enriquecimento cultural, a formação estética e a memória individual e coletiva das sociedades.

Objectives: Evolutionary theory provides a framework for understanding all living systems.

Overview: Currently, climate changes or alterations are known to be reflected on the stable isotope ratios of Hydrogen, Nitrogen, Carbon, Oxygen and Sulphur present in atmospheric gas forms, fresh or ocean water, as well as in plants and animals and organi

Objectives: To introduce participants to the details of communicating science to non-specialized audiences, including, but not exclusive to, public and private stakeholders, students and teachers, and media professionals.

Objectives: Natural history museums are privileged spaces for seminal research on different subjects of biological sciences such as biodiversity, evolution, ecology, biogeography and taxonomy.

Objectives: Provide students with basic workflows, platforms and tools to increase reproducibility at all scientific levels.

Objectives: Under the general framework of Global Change Ecology, the goal of this course is to provide the participants with the most recent and practical knowledge on the use of Functional Diversity.

Objectives: The objective of this course is to introduce participants to the details of communication and writing scientific publications. The main emphasis is on the most common form, the “primary scientific paper”, but other forms will be covered.

Objectives: Lack of fertile land to feed the exponentially growing population, insufficient water availability and quality, changes in the flow of nutrients through the bio-geo-cycles (especially N and P) and climate and land use changes are impacting ecosystem

Objectives: Symbiosis is a key strategy for life on Earth.

Objectives: The goal of this course is to provide to the participants with current and practical knowledge on urban ecology, including ecological and social aspects. It aims at providing an integrated approach on urban socio-ecological systems.

Objectives: Citizen science can be part of the larger process of engaging people in new forms of interaction in scientific research, challenging scientists and citizens whilst enlarging scientific knowledge and providing learning opportunities for all part

Objectives: This course aims at: 1) exploring how scientists can use social media as tools to enhance the communication of their research and the dialogue with society, and 2) discussing the differences that exist in the work of scientists and journalists

Objectives: This course will teach how to apply the SWAT eco-hydrological model to assess the impacts of climate and associated changes on water-soil-plant interactions, and consequences to water resources, soil erosion and nutrient cycles.

Objectives: Provide students with basic knowledge of R programming, allowing them to manipulate and visualize data with R.