Encontros Scientia

Science education at MUHNAC-ULisboa: Evaluation & Research

Sala 2.2.14, FCUL, Lisboa

Por Raquel Barata [National Museum of Natural History and Science (MUHNAC-ULisboa) /  Centre for Ecology, Evolution and Environmental Changes (CE3C)].

Non-formal education in scientific museums has been one subject of research in order to measure the effectiveness of initiatives among different audiences, responding to specific objectives, and to promote the development of methodologies that may facilitate results.

In the last decades, research about science learning has highlighted the term "Inquiry". The inquiry-based science education (IBSE) methodologies promote the experience in real contexts, approaching to daily life in order to stimulate skills for solving problems. Scientific museums are privileged places in this scope, allowing the different audiences a direct interaction with real objects and a self-guided research that responds to scientific questions motivated by the exhibitions or activities.

At the same time, the Team-Based Inquiry (TBI) methodology is highlighted as a practical teamwork approach that aims to enable education professionals, also in scientific museums, to obtain the data and results necessary to constantly improve activities and to increase the engagement of audiences. This methodology is also based on the inquiry-based premise, engaging the education team in the formulation of questions about activities that leads to the research (evaluation) for results and to the reflection and discussion about such data in order to increase the effectiveness among different audiences.

The National Museum of Natural History and Science (MUHNAC-ULisboa) is a partner in two European projects: the Big Picnic, Big Questions project, designed to engage audiences in a reflection about the future of human food, applying the IBSE methodology in activities and TBI in their evaluation; and the Learn to Engage project in order to disseminate these methodologies in the advanced training of the professionals of scientific museums and promote the success of initiatives to engage audiences. Results obtained so far demonstrate the importance of evaluating educational initiatives and of using new methodologies both to enhance their effectiveness and the constant improvement towards the promotion of science education.

cE3c - Centro de Ecologia, Evolução e Alterações Ambientais

Seminário do Departamento de Física de Ciências ULisboa, por Miguel Zilhão (CENTRA - Center for Astrophysics and Gravitation, Instituto Superior Técnico).

Mar

Projeto EEA Grants Portugal quer atrair jovens portugueses para carreiras ligadas ao Mar.

Solid Earth Seminar, por Patrícia Jordão (Instituto Dom Luiz, Portugal).

BioISI Research Seminar, por Sophie Jackson (University of Cambridge, UK).

Encontro Scientia, por Pedro Pinho (EChanges - cE3c).

Imagem ilustrativa do evento (saúde e medicina)

A participação nos eventos é gratuita, mediante inscrição prévia.

Seminário do Laboratório de Instrumentação e Física Experimental de Partículas, por Louis D'Eramo (CERN).

Universidade de Lisboa

Nesta feira, os estudantes terão a oportunidade de conhecer a ULisboa, ouvir e interagir com oradores que fazem parte da nossa Universidade e esclarecer todas as suas dúvidas sobre como vir estudar para Portugal.

We are living through a new phase in human development where much of everyday life – at least in the most technologically developed parts of the world – has come to depend upon our interaction with “smart” artefacts.

Logótipo dos 100 anos da criação da licenciatura em Engenharia Geográfica/Geoespacial

A participação no evento é gratuita, mediante inscrição obrigatória até 12 de outubro de 2021.

Logótipo do consórcio e imagem de pessoa a usar máscara

2.ª Conferência Anual Lisbon Living + tem como objetivo reunir a academia, a saúde, a sociedade e os setores de inovação e tecnologia para analisar os impactos da pandemia COVID-19 em Portugal e recolher lições para o futuro.

Conversa com Galopim de Carvalho.

The objective of this course is to introduce participants to the details of communication and writing scientific publications.

Seminário Permanente de Filosofia das Ciências, por Anna Ciaunica (CFCUL/GI2).

Seminário conjunto do Centro de Estatística e Aplicações da Universidade de Lisboa e do Centro de Matemática Computacional e Estocástica, por Kristen Campbell (University of Colorado Anschutz Medical Campus, USA).

Research at the Faculty of Sciences

Participation is free but prior registration is suggested.

Geometry Webinar, por Giosuè Muratore (CMAFcIO).

Logótipo da IAESTE, sobre uma fotografia da cidade de Edimburgo

Candidaturas online de 01 a 31 de outubro 2021.

Imagem alusiva ao Concerto e Conferência

Concerto e conferência pela Orquestra Metropolitana de Lisboa.

Imagem ilustrativa do programa, acompanhada do respetivo título

Um programa de aceleração de ideias e negócios, promovido pela redeSaúde, com candidaturas até 15 de outubro de 2021.

Conversa com Galopim de Carvalho.

The objective of this course is to introduce participants to the details of communicating science to non-specialized audiences, including, but not exclusive to, public and private stakeholders, students and teachers, and media professionals.

Conversa com Galopim de Carvalho.

The course aims at providing an introduction to stable isotopes ratios as tools to understand global, ecosystem and community level bio/geo cycles; light isotopes: H, N, C, O and S isotopes, geo cycles and ecological significance; sampling and analytical methodologies in stable isotope analysis.