Encontros Scientia

Science education at MUHNAC-ULisboa: Evaluation & Research

Sala 2.2.14, FCUL, Lisboa

Por Raquel Barata [National Museum of Natural History and Science (MUHNAC-ULisboa) /  Centre for Ecology, Evolution and Environmental Changes (CE3C)].

Non-formal education in scientific museums has been one subject of research in order to measure the effectiveness of initiatives among different audiences, responding to specific objectives, and to promote the development of methodologies that may facilitate results.

In the last decades, research about science learning has highlighted the term "Inquiry". The inquiry-based science education (IBSE) methodologies promote the experience in real contexts, approaching to daily life in order to stimulate skills for solving problems. Scientific museums are privileged places in this scope, allowing the different audiences a direct interaction with real objects and a self-guided research that responds to scientific questions motivated by the exhibitions or activities.

At the same time, the Team-Based Inquiry (TBI) methodology is highlighted as a practical teamwork approach that aims to enable education professionals, also in scientific museums, to obtain the data and results necessary to constantly improve activities and to increase the engagement of audiences. This methodology is also based on the inquiry-based premise, engaging the education team in the formulation of questions about activities that leads to the research (evaluation) for results and to the reflection and discussion about such data in order to increase the effectiveness among different audiences.

The National Museum of Natural History and Science (MUHNAC-ULisboa) is a partner in two European projects: the Big Picnic, Big Questions project, designed to engage audiences in a reflection about the future of human food, applying the IBSE methodology in activities and TBI in their evaluation; and the Learn to Engage project in order to disseminate these methodologies in the advanced training of the professionals of scientific museums and promote the success of initiatives to engage audiences. Results obtained so far demonstrate the importance of evaluating educational initiatives and of using new methodologies both to enhance their effectiveness and the constant improvement towards the promotion of science education.

cE3c - Centro de Ecologia, Evolução e Alterações Ambientais

Speaker: Gernot Eichmann (LIP).

A iniciativa visa dar a conhecer a investigação que se faz no LASIGE / Departamento de Informática de Ciências ULisboa e consiste num conjunto de apresentações de 15 minutos cada, onde os docentes e investigadores do departamento apresentam os tópicos de investigação em qu

As candidaturas ao Módulo de Intercâmbio EIT Health, 4.ª Edição, já abriram.

Cancelamento motivado pela aplicação do plano de contingência da Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa relativo ao novo Coronavírus (COVID-19).

Speaker: Lucio Boccardo (Università di Roma La Sapienza).

To get access to the password, please register on the website or contact one of the organizers.

Objectives: provide students with statistical knowledge and tools to manipulate, analyze and visualize biological data with R. Introduction to modeling, simulations and Bayesian statistics.

Apresentações de João Cordovil (Centro de Filosofia das Ciências da Universidade de Lisboa / Ciências ULisboa) e Diana Barbosa (Comcept - Comunidade Céptica Portuguesa).

Face à emergência da pandemia da COVID-19, a 6.ª edição da Escola de Verão de Energia da Faculdade de Ciências da ULisboa, prevista para 6 a 10 de julho de 2020, será adiada para data a definir em 2021.

Cancelamento motivado pela aplicação do plano de contingência da Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa, na sequência das orientações da Direção-Geral de Saúde e das recomendações por parte da Reitoria da Universidade de Lisboa, relativamente ao novo Coronavírus (CO

Candidaturas a decorrer até ao dia 15 de julho de 2020.

IN3+  | Um Milhão para a Inovação.

O prémio IN3+ destina-se a todos os investigadores pertencentes às entidades que integram a Rede Inovação INCM.

Cancelamento motivado pela aplicação do plano de contingência da Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa, na sequência das orientações da Direção-Geral de Saúde e das recomendações por parte da Reitoria da Universidade de Lisboa, relativamente ao novo Coronavírus (COVID-1

New date: September 14th-16th, 2020.

Ciências ULisboa associa-se ao maior evento mundial sobre inovação para a sustentabilidade - “The Planetiers World Gathering” - que terá lugar no Altice Arena entre 21 e 23 de outubro de 2020, sob os auspícios da

Programa de Formação Contínua de Professores do Ensino Básico (3.º ciclo) e Secundário, grupos 420 e 520.

New date: 30 August - 03 September 2021.

This conference is the 22nd in the series of triennial conferences which bring together the Particle and Nuclear Physics communities.