Baikal GVD Experiment

LIP, Av. Gama Pinto, n.º 2 piso 3, Lisboa

Por Dr. Dimitry Naumov (JINR).

Astrophysical neutrinos of ultra high energies discovered recently by IceCube Collaboraton opened a new branch of physics - neutrino astronomy.
A determinaton of sources of ultra-high energy neutrino requires an accurate reconstructon of neutrino arrival directon and good neutrino energy reconstructon.
The major part of neutrino interactons is seen as shower events. It is hard to achieve a reasonable accuracy in the angular reconstructon of showers in the ice because of very intense light re-scatering. The corresponding scatering length in BAIKAL water is an order of magnitude larger thus allowing a more precise determinaton of neutrino arrival directon.
JINR together with other institutons is constructng a cubic kilometer water Cherenkov detector in the Lake BAIKAL. The main aim of this detector is a precise determinaton of sources of ultra-high energy neutrinos.
I will report about the current status, plans and invite you to join BAIKAL GVD Collaboraton.

LIP - Laboratório de Instrumentação e Física Experimental de Partículas

Por João Coelho (LOLS, IBEB).

Tânia Sofia Ferreira Gonçalves defende a dissertação "Engineering Silica-based Micro- and Nano- Janus Biocatalytic Motors for Biomedical Applications".

Inês Nunes Sousa defende a dissertação "Design of an endovascular morcellator for the surgical treatment of Equine Cushing's disease".

Iara de Almeida Ivo defende a dissertação "Optimizing Miniature Electrodes and Current Approaches to EEG Analysis".

Com o objetivo de assinalar o Ano Europeu do Património Cultural 2018, a Academia de Ciências de Lisboa acolhe o colóquio Matemática e Património Cultural.

Última aula 2018/2019 de Atividade Seguradora "Seguros de saúde: modelo de negócio presente e futuro"

A disciplina de Atividade Seguradora é oferecida aos alunos do Mestrado em Matemática Aplicada à Economia e Gestão ao abrigo de um protocolo de colaboração assinado entre Ciências ULisboa e a Fidelidade.

Isa Maria Nunes de Matos defende a tese "Gene expression regulation in allopolyploid fish".

André Filipe Neves Vieira defende a dissertação "Solução integrada de suporte ao IT alavancado no paradigma do New IT".

Por Harbir  Antil (George Mason University).

Ana Rita Dias Marques da Costa defende a dissertação "Use of Social Techniques in the PersonAAL Platform".

Carlos Miguel Ribeiro Duarte defende a dissertação "ISIAAW - Interpretação Semântica de Imagens na Avaliação da Acessibilidade Web".

Acácio Manuel Brinco Moreira defende a dissertação "As Music Goes By: Navegação e Visualização Interativa de Músicas em Versões e Filmes ao Longo do Tempo".

Carla Sofia de Almeida Matos Bernardino defende a dissertação "Media4WellBeing: Media nos Estados Emocionais, Bem-Estar e Saúde".

Um Natal fora da Terra

Por Pedro Machado (IA e Ciências ULisboa).

Candidaturas 2019/2020 - Programa Erasmus +

De 1 a 31 de dezembro, candidata-te a um período de estudos ou estágio.

Por João Maia (Case Western Reserve University, Department of Macromolecular Science and Engineering, United States).

Cursos Avançados cE3c 2018/2019

The objective of this course is to introduce participants to the details of communication and writing scientific publications. The main emphasis is on the most common form, the “primary scientific paper”, but other forms will be covered.

Logótipo do e-Learning Lab da ULisboa

Workshop concebido especificamente para ajudar os docentes e investigadores da ULisboa na configuração de testes online, utilizando a plataforma Moodle.

Por Juha Videman (CAMGSD, Instituto Superior Técnico).

Katlene Aline Fortes Brito defende a dissertação "Determinação de rotas para um navio de investigação utilizado em campanhas de pesca".

Marte 2030 - Ciclo de conversas com os pés assentes em Marte

Por Nuno Santos (IA/Faculdade de Ciências da Universidade do Porto) e Ricardo Louro (ITQB-NOVA).

Inscrições mediante envio de formulário de inscrição preenchido, acompanhado de comprovativo de pagamento, até 04 de janeiro de 2019 para

Cursos Avançados cE3c 2018/2019

This course introduces the field of island biogeography, a discipline that has long influenced other research areas such as macroecology, community ecology, evolution and conservation biology.

Programa Doutoral Plants for Life

Candidaturas a Bolsas de Doutoramento até 24 de janeiro de 2019.

Mais informações disponíveis na página do Programa Doutoral.

FameLab Portugal - Eliminatória regional da Faculdade de Ciências

Eliminatória regional de Lisboa - Pavilhão do Conhecimento / Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa | Candidaturas até 21 de dezembro de 2018.