CELab PhD Seminars

Programmatic approaches to arbitrating theories of metacognition and consciousness

Videoconferência

Por Megan Peters (Center for the Neurobiology of Learning and Memory, University of California Irvine).

Our brains have remarkable capacities: they can discover statistical regularities and use them to drive adaptive, goal-directed behavior; they can monitor themselves (know when they are doing a good job, know when they need to update their own models of the environment and of their own predictions and processes); and they can allow us to use this uncertainty monitoring to effectively update our internal models of the environment. Importantly, brains (at least my brain) are also consciously aware! How is this possible, and what is the relationship among these capacities? In this talk, I will discuss ongoing work tackling some early, initial steps at approaching these questions — not only by undertaking the empirical research itself, but also by designing philosophically and meta-science motivated quantitative research programs to best make meaningful progress.

Bio: I am an Associate Professor in the UCI Department of Cognitive Sciences.  I’m also a Fellow in the UCI Center for the Neurobiology of Learning and Memory, and a Fellow in the Canadian Institute for Advanced Research Brain Mind & Consciousness program. I am also President and Chairperson of the Board of Directors at Neuromatch, and Chairperson of the Neuromatch Academy Board Committee. Prior to joining UCI I was on the faculty at UC Riverside in the Department of Bioengineering.  I received my Ph.D. in computational cognitive neuroscience (psychology) from UCLA, having worked with Ladan Shams, and then was a postdoc there working with Hakwan Lau. My research aims to reveal how the brain represents and uses uncertainty, and performs adaptive computations based on noisy, incomplete information. I specifically focus on how these abilities support metacognitive evaluations of the quality of (mostly perceptual) decisions, and how these processes might relate to phenomenology and conscious awareness. I use neuroimaging, computational modeling, machine learning and neural stimulation techniques to study these topics.


Transmissão via Zoom.

16h00-18h00
Anna Ciaunica, Liberty Severs e Thomas Wachter

Seminário do Centro de Física Teórica e Computacional, por João Amaral (Department of Physics and CICECO, University of Aveiro, Portugal).

Bodião-limpador "em ação"

Seminário Doutoral II (Doutoramento em Biologia), por Beatriz Palinhos Pereira.

Seminário de Análise e Equações Diferenciais, por Wladimir Neves (Universidade Federal do Rio de Janeiro).

Seminário de Lógica Matemática, por Joaquim Waddington (UERJ/UCL).

Título/data/local do evento, logótipos das entidades organizadoras e fotografia de peixe

The event aims to facilitate the exchange of information and knowledge among professionals to advance the understanding, collaboration and capabilities of aquaculture to respond to the impact of climate change in a rapidly changing global environment.

Seminário do Departamento de Física de Ciências ULisboa, por John Carter (Mars Express (ESA) - PI OMEGA).

Seminário de Análise e Equações Diferenciais, por Itamar Oliveira (University of Birmingham).

Composição do logótipo da ULisboa e de representação do rosto humano à base de relógios

22 de maio - dois dos doze finalistas da competição são alunos de CIÊNCIAS.

Pavilhão de Portugal

22 de maio - na data em que se assinalam 27 anos da abertura da Expo’98, o Pavilhão de Portugal abre as portas do Torreão.

Pintura abstrata azul e rosa

Seminário de Análise e Equações Diferenciais, por Leonid Berlyand (Penn State University).

Technovation Girls Challenge Portugal - Final

Ciências ULisboa recebe 400 participantes para o evento final do Technovation Girls Challenge Portugal.

Seminário do Instituto de Astrofísica e Ciências do Espaço, por Pier-Stefano Corasaniti (Observatoire de Paris-Meudon, France).

Um programa estruturado que combina discussões em grupo, exploração de carreira e workshops informativos, com inscrições até 23 de maio.

Logótipo do EVM 2025

O objetivo é proporcionar a estudantes de todo o país - que estejam a concluir o 2.º ou 3.º ano de licenciaturas em Matemática, Física ou áreas afins - a oportunidade de participar num projeto de investigação com a duração de duas semanas - candidaturas até 28 de maio.

Seminário no âmbito do Doutoramento em Biologia e Ecologia das Alterações Globais, por Pierina Jocelyn Mendoza Yengle.

Uma oportunidade para fortalecer a cultura de segurança e bem-estar em CIÊNCIAS.

Uma oportunidade única para interagir com a comunidade global de computação científica.

Logótipo Moodle

Ação de formação para docentes e investigadores de CIÊNCIAS.

Luís Saraiva (Ciências ULisboa) é o coordenador nacional do evento.

Título/data/local do evento e iconografia representativa de energias renováveis

Inscrições até 16 de maio! Junta-te a esta revolução energética e faz a diferença!

Logótipo Mentimeter

Ação de formação para docentes e investigadores de CIÊNCIAS.

Neste curso ficarás a saber como te podes tornar um permacultor eficiente, produtivo e consciente! O curso está preparado para iniciantes na prática de permacultura.

Formação - Cultivar em Permacultura.

Pessoas a interagirem em frente a um computador portátil

As inscrições para a edição de 2025 da formação decorrem até às 17h do dia 23 de maio.

Páginas