Empathy Colloquium in Art-Science-Philosophy

Anfiteatro da FCiências.ID (com transmissão via Zoom)

In recent years empathy has become very popular, both as a term used in our daily lives (often conflated with pity and compassion), and as a process investigated by the arts, humanities and sciences. Such continued interest marks the ongoing need by human beings to understand the complexity of how they experience the world and, in turn, of how they may conceive the Other’s experience of the world.

In this sense, within a comprehensive ecophilosophical understanding of ecology as comprising not only environmental but also mental and social factors (F. Guattari 1989), or as a dynamic interaction between external and internal systems (R. Blair 2019), empathy becomes inescapably associated with an ecological attentiveness of, and exchange with, the Other, including non-human nature.

Recent research on emotions-affects-feelings and their related empathic processes - by neuroscience, philosophy, psychology and film studies - has equally asserted empathy’s connection with ethics (A. Damasio 2018, J. May 2017, C. Plantinga 2020). Empathy connects to the intelligence of emotions and is part of the system of ethical reasoning (M. Nussbaum 2001). By discerning that there is significant overlap between neural areas of excitation that underlie our observation of another person’s action, and areas that are stimulated when we execute that very same action (Gallese et. al. 2022), neuroscientists have provided an organic basis for the power of somatosensory empathic resonance.

In contemporary theatre performance theory/practice, empathy has become a central explanatory tool, as both performers and spectators experience a dialogical exchange through an embodied-cognitive-affective form of imagining that involves and stimulates intersubjectivity and intercorporeality (L. Cummings, 2016, R. Blair 2019). Some critics argue that empathy involves a participatory enactment of the situation of the subject within the awareness that one is not the subject, thus generating an “empathic unsettlement” (Lacapra 2004). Yet others disapprove of empathic processes and consequences, which arguably encourage an uncritical adoption of others’ viewpoints (Brecht & Piscator 1930s, Bloom 2016).

This colloquium seeks to debate ideas from the arts, humanities and sciences on the process of empathy. Above all, the colloquium aims at bringing together scholars from different areas of knowledge to discuss much-needed connections of empathic processes with other related views and notions—such as technologies of immersion and philosophies of becoming another, affective literacies in theatre making and spectating, the role of aesthetics in promoting empathy towards the Other (e.g. migrants), as well as thoughts on the empathic process of beholding artworks, from which the notion of empathy as ‘Einfühlung’ (feeling into) originally derives from. [Graça Corrêa 2022].


Transmissão via Zoom (pw: 845321).

10h30-16h30
Graça Corrêa (CFCUL/GI3) e Silvia Di Marco (CFCUL)

Uma oportunidade única para interagir com a comunidade global de computação científica.

Seminário do Centro de Física Teórica e Computacional, por Pablo Sartori (Instituto Gulbenkian de Ciência, Oeiras, Portugal).

Seminário do Departamento de Física de Ciências ULisboa, por João Ramalho Pires (FCUL - LIP).

Seminário de Geometria e Física, por Ariel Pacetti (Universidade de Aveiro).

Fotografia do stand da Imprensa da ULisboa

A 95.ª Feira do Livro de Lisboa decorre de 04 a 22 de junho.

Mar

Seminário de Projeto de Investigação (Doutoramento em Biologia - Especialidade de Biologia Marinha e Aquacultura), por  João Noronha Gamito Trigo de Sousa.

Earth Systems Seminar, por Luis Gimeno-Sotelo (CEAUL, ULisboa / EPhysLab, UVigo).

Copilot Chat

Nesta sessão, serão exploradas as funcionalidades e benefícios do Microsoft 365 Copilot Chat de forma personalizada à comunidade académica de CIÊNCIAS.

Seminário de Lógica Matemática, por Duarte Maia (University of Chicago).

Logótipo Moodle

Ação de formação para docentes e investigadores de CIÊNCIAS.

Logótipo Mentimeter

Ação de formação para docentes e investigadores de CIÊNCIAS.

Título/data/local do evento e iconografia representativa de energias renováveis

Junta-te a esta revolução energética e faz a diferença!

Luís Saraiva (Ciências ULisboa) é o coordenador nacional do evento.

Fotografia de alimentos

Comemoração do Dia Mundial da Segurança dos Alimentos em CIÊNCIAS.

Neste curso ficarás a saber como te podes tornar um permacultor eficiente, produtivo e consciente! O curso está preparado para iniciantes na prática de permacultura.

Formação - Cultivar em Permacultura.

Pessoas a interagirem em frente a um computador portátil

As inscrições para a edição de 2025 da formação decorrem até às 17h do dia 23 de maio.

Químico a escrever fórmulas num quadro

Curso acreditado para efeitos de progressão na carreira dos professores do Ensino Básico e Secundário do Grupo 510 (CCPFC/ACC-118288/22), com candidaturas até 18 de maio.

Curso destinado a estudantes de Mestrado e de Doutoramento, bem como a profissionais que desenvolvam investigação científica na área da saúde.

Título/data/local do evento e fotografia do mar

Quais são os conceitos-chave para enfrentar os atuais desafios marinhos e costeiros? 

Daniel da Silva Distinguished Lecture, por Jean-Pierre Bourguignon (IHÉS).

Representação de programação R

This course aims at providing students with basic knowledge of R programming, allowing them to manipulate and visualize data with R.

The conference focuses on "Algebra and its role in Computer Science", with special emphasis on the areas of study related to the work of M. V. Volkov, such as semigroups and automata.

Título/data/local do evento e fotografia do espaço

How far will you go? The IA Summer Program 2025 is your launchpad to the Universe - apply until 26 May!

Workshop organizado pelo CEMS.UL - Centro de Estudos Matemáticos e pelo CAMGDS - Centro de Análise Matemática, Geometria e Sistemas Dinâmicos.

Páginas