Edição 2022

Sê Investigador por três semanas!

Evento online

O CEAUL promove, mais uma vez, a investigação na área da Estatística através do programa "Sê Investigador por três semanas! - Edição 2022", dirigido aos alunos de Licenciatura e de 1.º ano de Mestrado!

A atividade decorre entre 06 e 26 de julho de 2022, em formato remoto e num horário que deverá ser acordado com o investigador responsável.

Formulário de inscrição

Os seguintes documentos devem ser enviados para ceaul@fc.ul.pt:

• Curriculum vitae
  • Carta de motivação
  • Lista de unidades curriculares feitas com as respetivas notas

Candidaturas até 17 de junho - os resultados serão divulgados, por e-mail, a 29 de junho.

Durante as duas primeiras semanas do programa o aluno participará no Workshop de R - R in Real Life (em inglês):

• Workshop 1 (06 de julho): Introduction to R
  • Workshop 2 (07 de julho): Working with Datasets using data.table
  • Workshop 3 (08 de julho): Creating HTML and PDF Documents using R Markdown
  • Workshop 4 (11 de julho): Data Visualisation using ggplot2
  • Workshop 5 (12 de julho): Workshops Review & Using R in Real-life
  • Workshop 6 (13 de julho): Case study: Women in Parliament Data

Mesmo que não tenham interesse em participar no programa de iniciação à investigação, os alunos poderão inscrever-se no workshop.

CEAUL - Centro de Estatística e Aplicações da Universidade de Lisboa

Colóquio no âmbito do projeto WineClimAdapt, que conta com participação de Ciências ULisboa.

Seminário do Departamento de Física de Ciências ULisboa, por Felix Riehn (The Galician Inst. of High Energy Physics, Spain).

Colóquio de Matemática, por Bruno Loff (University of Porto).

Banner do Ciclo de Palestras

Ciclo de Palestras de Outono, promovidas pelo GAPsi - Gabinete de Apoio Psicológico.

Ciclo de Palestras de Outono do GAPsi.

Mathematical Logic Seminar, por António Marques Fernandes (IST - Universidade de Lisboa).

Lisbon Workshop Series - AI Aesthetics and Philosophy of Technology.

Data Science Seminar, por Daniel Gonçalves (LASIGE/DI-FCUL).

Ciclo de Palestras de Outono do GAPsi.

Currently, climate changes or alterations are known to be reflected on the stable isotope ratios of Hydrogen, Nitrogen, Carbon, Oxygen and Sulphur present in atmospheric gas forms, fresh or ocean water, as well as in plants and animals and organic matter in the soil.

Ação de formação para docentes.

Cartaz da campanha

A campanha visa recolher o maior número possível de pilhas, baterias, lâmpadas, tinteiros e equipamentos elétricos usados.

Pormenor de mapa do continente europeu

Candidaturas online de 1 a 31 de dezembro de 2022.

The objective of this course is to acquire knowledge regarding bioinformatic tools available to predict nucleic acid (RNA, DNA or Nucleic Acids Mimics) and protein three-dimensional structure, as well as autonomy and critical thinking in the use of those tools.

Science is increasingly more present in our everyday decisions, with a fundamental role in global problems. Scientists, as the main actors in the production of scientific knowledge, have the responsibility of having an active voice in communicating this knowledge.

The course aims at introducing attendants to an updated state of the art of diversity of the soil biota and the functional roles played by soil organisms in key ecological processes.

Symbiosis is a key strategy for life on Earth. Nevertheless, although many research groups have long been committed to the study of symbiosis, its definition and functioning are not fully understood, and its ecological role and relevance are still underestimated.

This 5-day course offers to the participants a light microscopy course focusing on fluorescence microscopy techniques applied to the detection of proteins and glycans in tissue samples and cell cultures.

This course aims to explore ways of communicating science to non-specialized audiences, such as policy makers, industry, general public (including students and teachers), through their engagement and participation in citizen science activities.

The objective of this course is to provide students with basic knowledge of R programming, allowing them to manipulate and visualize data with R.

The objective of this course is to provide students with statistical knowledge and tools to manipulate, analyze and visualize biological data with R. Introduction to modeling, simulations and Bayesian statistics.

Under the general framework of Global Change Ecology, the goal of this course is to provide the participants with the most recent and practical knowledge on the use of Functional Diversity. This includes the selection of functional traits and calculation of Functional Diversity Indexes.

Logótipo do evento

Abstract submission will close on 14 November 2022.

The course provides essential skills and knowledge that enable the participants to develop climate change adaptation strategies.