Encontros Scientia

BioDiversity4All: 10 years recording Portuguese biodiversity

Sala 2.2.14, FCUL, Lisboa

By PatríciaTiago & InêsTeixeira do Rosário (CSES - cE3c; BioDiversity4All).

Launched in 2010, the International Year of Biodiversity, BioDiversity4All platform assumes that society has a higher concern for biodiversity conservation when it is directly engaged with science and is emotionally involved with its surrounding. The online platform was first connected to the international project based in the Netherlands “Waarneming international”. Later a connection to the “iNaturalist” network was established, allowing the project to reach a wider range of target audience due to a more modern and user-friendly approach.

The project results, today, in more than 276,000 records of plants, animals or fungi from 10,400 species, which can be considered a great success, due to the cultural constraints of the country, which has no strong tradition in naturalists and in registration and observation of biodiversity. There are over 5,500 registered users, 3,900 identifiers and 7,900 Facebook followers. Through this project, some users have already identified new species to Portugal and species in places where their presence was unknown.

The BioDiversity4All platform is currently “home” of around 80 projects in Portugal, some of them, international. Many researchers, naturalists, NGOs, municipalities, schools have seen in this platform the possibility of reaching a wider group of citizens who, through BioDiversity4All, contribute to the increase of scientific knowledge. The link to iNaturalist.org allows these projects to have a global dimension. With this talk we would like to demonstrate to cE3c researchers the potential of this platform to be used in their projects, including therefore, a component of citizen science. BioDiversity4All is a founding member of the European Citizen Science Association, being part of the working group on “Policies, Strategy, Governance and Partnerships, “BioBlitzes” and “Citizen Science Networks”.

12h00-13h00
cE3c - Centro de Ecologia, Evolução e Alterações Ambientais

Seminário de Investigação Operacional, por Damján Tárkány (Joint work with Luis Gouveia).

Seminário Doutoral III (Doutoramento em Biologia), por Sofia Mendes.

Earth Systems Seminar, por Ricardo Pereira (GeoBioTec - NOVA FCT, IDL).

Os portadores de Trissomia 21 têm lugar no ensino superior

A participação no debate é gratuita, mediante inscrição prévia.

Chegou o momento ideal para realizar podas em verde e de frutificação - uma técnica fundamental para estimular uma produção abundante de frutos e manter as árvores equilibradas e saudáveis! Ao contrário das podas de inverno, estas intervenções mais suaves permitem orientar o crescimento e favorecer a frutificação ainda no mesmo ano.

Nebulosa de Orionte no infravermelho

Serão abordadas todas as áreas da Astronomia e Astrofísica, de forma ligeira mas cientificamente suportada, havendo também uma breve introdução ao uso prático de telescópios.

Título/data/local do evento e fotografia do mar

Quais são os conceitos-chave para enfrentar os atuais desafios marinhos e costeiros? 

Imagem abstrata, em tons de azul e laranja

Muitos parabéns aos docentes e investigadores de CIÊNCIAS premiados(as)!

Daniel da Silva Distinguished Lecture, por Jean-Pierre Bourguignon (IHÉS).

Representação de programação R

This course aims at providing students with basic knowledge of R programming, allowing them to manipulate and visualize data with R.

Título "Jornadas Científicas ULisboa" e composição com os logótipos da ULisboa e da União Europeia

A edição de 2025 das Jornadas é dedicada ao tema "Universidade de Lisboa no Espaço Europeu de Investigação: Construir Carreiras Académicas Atrativas, Fortalecer Instituições".

The conference focuses on "Algebra and its role in Computer Science", with special emphasis on the areas of study related to the work of M. V. Volkov, such as semigroups and automata.

Luz a atravessar nuvens

O concerto integra o programa Música na Universidade de Lisboa, numa parceria com a Orquestra Académica da Universidade de Lisboa, naquele que é o Concerto Final de Temporada.

Workshop organizado pelo CEMS.UL - Centro de Estudos Matemáticos e pelo CAMGDS - Centro de Análise Matemática, Geometria e Sistemas Dinâmicos.

Título/data/local do evento e fotografia do espaço

How far will you go? The IA Summer Program 2025 is your launchpad to the Universe!

Representação de programação R

This course aims at providing students with statistical knowledge and tools to manipulate, analyse and visualise biological data with R. Introduction to modeling, simulations and Bayesian statistics.

Logótipo do Verão na ULisboa, sobre um fundo azul

Uma iniciativa da Universidade de Lisboa que proporciona a oportunidade única, aos alunos do 8.º ao 12.º anos de estudo, ou que tenham já concluído o 12.º ano, de ficar a conhecer e experimentar o ritmo e o espírito da vida académica na Universidade.

Computability in Europe (CiE) is an interdisciplinary series of international conferences organised by the Association Computability in Europe (ACiE).

Título/data do evento e vários objetos museológicos

This course aims to provide an updated vision of the potential of museum collections for biodiversity research. More specifically, aims to present case studies on the value of museums and the use of collections and specimens in the 21st century, using new technologies and analytical methods.

Horta Solar

E se fosse possível experimentar um curso universitário antes de concorrer ao ensino superior? Agora já é!

Águas subterrâneas

Curso acreditado para efeitos de progressão na carreira dos professores na dimensão cientifico-pedagógica dos grupos 420 e 520.

Título e datas do programa de estágios

Ready to explore research up close?

A 10.ª edição do Ser Cientista realiza-se entre 21 e 25 de julho - vem investigar connosco!

Pormenor de lâmpada

Candidaturas a decorrer de 01 a 30 de setembro.

Microplásticos no ocerano

O curso procura dar formação sobre a problemática da contaminação por detritos de plástico dos nossos ecossistemas, bem como alertar para os potenciais efeitos deletérios nos organismos, utilizando uma abordagem de ensino científico, com um discurso adequado a formandos sem formação científica - candidaturas até 03 de agosto.

Páginas