Encontros Scientia

Dissecting out disease mechanisms using developmental biology: The case of LAMA2- deficient muscular dystrophy

Sala 2.2.14, FCUL, Lisboa

Por Solveig Thorsteinsdóttir (Development and Evolutionary Morphogenesis - cE3c).

Skeletal muscle development starts early in vertebrate embryos and progressively builds the skeletal muscles that make us able to move and breathe. Throughout most of our lives, skeletal muscle is a tissue with remarkable regenerative potential because it contains muscle stem cells, derived from embryonic muscle progenitor cells, which are tucked into a specific “niche” near the muscle fibres. When we grow as children or when our muscles are damaged, some of these cells turn on the muscle developmental programme leading to muscle growth and/or repair.

Congenital muscular dystrophies (CMDs) are diseases where the connection between muscle cells and the extracellular matrix molecule laminin 211 is faulty, leading to muscle weakness evident already at birth. LAMA2-CMD, where laminin 211 is absent, is among the most severe CMDs. Muscle damage and wasting starts early in life and patients rarely survive past their teens or early twenties. There is no treatment or cure.

Since infants with LAMA2-CMD are already affected at birth, the defect underlying the disease must have arisen during development in utero. Using a mouse model for the disease we have discovered that Lama2-deficient mouse foetuses display impaired muscle growth in utero and have abnormally low numbers of muscle stem cells within their muscles. The timing of this defect correlates with the stage where, during normal muscle development, the muscle stem cells enter their niche, which in the case of mutant foetuses, lacks laminin 211. To dissect out what causes this reduction, we are zooming in on how muscle stem cells normally interact with their niche and what goes wrong in the absence of laminin 211. Our objective is to identify molecules or pathways that can be targeted in early intervention therapies which may one day increase the lifespan, improve clinical outcomes and quality of life for LAMA2-CMD patients.

12h00-13h00
cE3c - Centro de Ecologia, Evolução e Alterações Ambientais
Título/data/local do evento e fotografia do orador

BioISI Research Seminar, por Nuno Bandeira.

TWIN2PIPSA Expert Seminar, por Graça Minas (Departamento de Eletrónica Industrial, Escola de Engenharia, Universidade do Minho).

Copilot Chat

Nesta sessão, serão exploradas as funcionalidades e benefícios do Microsoft 365 Copilot Chat de forma personalizada à comunidade académica de CIÊNCIAS.

Logótipo Moodle

Ação de formação para docentes e investigadores de CIÊNCIAS.

Seminário de Lógica Matemática, por Duarte Maia (University of Chicago).

Logótipo Mentimeter

Ação de formação para docentes e investigadores de CIÊNCIAS.

Fotografia de alimentos

06 de junho: comemoração do Dia Mundial da Segurança dos Alimentos em CIÊNCIAS.

Luís Saraiva (Ciências ULisboa) é o coordenador nacional do evento.

Título/data/local do evento e iconografia representativa de energias renováveis

Competição de barcos movidos a energia solar!

Neste curso ficarás a saber como te podes tornar um permacultor eficiente, produtivo e consciente! O curso está preparado para iniciantes na prática de permacultura.

Formação - Cultivar em Permacultura.

Pessoas a interagirem em frente a um computador portátil

A ULisboa promove um conjunto de ações de formação com o objetivo de reforçar a capacitação para a submissão de candidaturas a oportunidades de financiamento disponibilizadas pelos programas European Research Council (ERC) e European Innovation Council (EIC) nos meses de junho e julho. No mês de outubro outras formações estão agendadas, no que toca às candidaturas a projetos colaborativos do programa Horizon Europe.

Químico a escrever fórmulas num quadro

Curso acreditado para efeitos de progressão na carreira dos professores do Ensino Básico e Secundário do Grupo 510 (CCPFC/ACC-118288/22).

Curso destinado a estudantes de Mestrado e de Doutoramento, bem como a profissionais que desenvolvam investigação científica na área da saúde.

Título/data/local do evento e fotografia do mar

Quais são os conceitos-chave para enfrentar os atuais desafios marinhos e costeiros? 

Representação de programação R

This course aims at providing students with basic knowledge of R programming, allowing them to manipulate and visualize data with R.

Daniel da Silva Distinguished Lecture, por Jean-Pierre Bourguignon (IHÉS).

Título "Jornadas Científicas ULisboa" e composição com os logótipos da ULisboa e da União Europeia

A edição de 2025 das Jornadas é dedicada ao tema "Universidade de Lisboa no Espaço Europeu de Investigação: Construir Carreiras Académicas Atrativas, Fortalecer Instituições".

The conference focuses on "Algebra and its role in Computer Science", with special emphasis on the areas of study related to the work of M. V. Volkov, such as semigroups and automata.

Luz a atravessar nuvens

O concerto integra o programa Música na Universidade de Lisboa, numa parceria com a Orquestra Académica da Universidade de Lisboa, naquele que é o Concerto Final de Temporada.

Logótipo do Verão na ULisboa, sobre um fundo azul

Uma iniciativa da Universidade de Lisboa que proporciona a oportunidade única, aos alunos do 8.º ao 12.º anos de estudo, ou que tenham já concluído o 12.º ano, de ficar a conhecer e experimentar o ritmo e o espírito da vida académica na Universidade.

Workshop organizado pelo CEMS.UL - Centro de Estudos Matemáticos e pelo CAMGDS - Centro de Análise Matemática, Geometria e Sistemas Dinâmicos.

Representação de programação R

This course aims at providing students with statistical knowledge and tools to manipulate, analyse and visualise biological data with R. Introduction to modeling, simulations and Bayesian statistics.

Título/data/local do evento e fotografia do espaço

How far will you go? The IA Summer Program 2025 is your launchpad to the Universe!

Horta Solar

E se fosse possível experimentar um curso universitário antes de concorrer ao ensino superior? Agora já é!

Páginas