Seminários de Lógica Matemática

Sala 6.2.33, FCUL, Lisboa

An introduction to Constructive Zermelo-Frankel set theoryA calculus for worms

An introduction to Constructive Zermelo-Frankel set theory
Nicola Gambino (University of Leeds)

Abstract: Constructive Zermelo-Frankel set theory (CZF) was introduced by Peter Aczel in the 70s as a setting for the development of constructive mathematics. Since then, it has been studied from several points of view. In particular, it has been shown how it is related to other frameworks for constructive mathematics (such as type theory and topos theory), how it admits Heyting-valued and realizability interpretations (leading to relative consistency and independence results) and how significant parts of constructive mathematics (such as pointfree topology) can be developed within CZF. The aim of the seminar is to give an introduction to CZF, starting from its axiom system and leading up to some recent developments.

A calculus for worms
Ana Borges (Universitat de Barcelona)

Abstract: Dashkov (2012) described the Reflection Calculus (RC), a strictly positive fragment of the polymodal provability logic GLP (Gödel-Löb). It is weak enough to have nice semantic properties (as opposed to GLP), but still strong enough to accomplish a variety of proof-theoretic goals. The language of the closed fragment of RC, denoted RC_0, includes only top, conjunctions, and diamonds. A worm is simply a formula in the language of RC_0 without conjunctions. It is known that every formula of RC_0 can be equivalently written as a worm. So one wonders whether it would be possible to work only with worms, maintaining the same proof power available in RC_0. The answer is yes. We present a calculus for worms and show that it proves exactly the same conjunction-free closed statements as the Reflection Calculus. Joint work with Joost Joosten.

This seminar is supported by National Funding from FCT - Fundação para a Ciência e a Tecnologia, under the project: UID/MAT/04561/2013.

CMAF-CIO - Centro de Matemática, Aplicações Fundamentais e Investigação Operacional

Edna Rita de Freitas da Costa Correia defende a tese "Small pelagics, predatory fish and seabirds: trophic and behavioural interactions in a marine protected area in Guinea-Bissau".

O final da Segunda Guerra Mundial levou a ONU a proclamar a Declaração Universal dos Direitos do Homem.

Como podemos ajudar a respeitar direitos tão fundamentais à vida de cada um? Como podemos, através destes direitos, preservar o que nos rodeia?

Vanessa Rodrigues dos Santos defende a dissertação "Melhoria ao Sistema de Avaliação de Vulnerabilidades - CVSS".

Por Pedro Pinto (Universidade de Lisboa).

You have certainly heard about solar panels on rooftops. But what about solar façades?

Building façades have plenty of free area, and costs of solar systems are decreasing more and more, so it is paramount to merge energy production with architectural creativity!

Por Gilles Lebeau (Université de Nice Sophia-Antipolis).

João Eduardo Silva Pombinho Batista defende a dissertação "Studying Elements of Genetic Programming for Multiclass Classification".

O que são as estrelas e os planetas? Para dar resposta ao problema foram introduzidos os novos ramos de conhecimento da Astrofísica e das Ciências Planetárias.

Por Bernardo San Martin (Universidad Católica del Norte).

As Adaptações da Agricultura às Mudanças Climáticas: França, Portugal e Mediterrâneo

Estes encontros visam aproximar as equipas de investigação de ambos os países assim como dos países parceiros, com o objetivo de desenvolver a cooperação científica, sobretudo no que respeita à iniciativa PRIMA (Partnership for Research and Innovation in the M

Tiago Filipe Miranda Mota defende a dissertação "Digital Workplace - Office 365 Solution".

A Associação Ludus e o Departamento de História e Filosofia das Ciências da Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa tomaram a iniciativa de organizar regularmente um conjunto de conferências de alto nível.

Noite Europeia dos Investigadores 2018

Ciência na cidade é o tema da Noite Europeia dos Investigadores do biénio 2018-2019, o qual pretende aproximar investigadores e sociedade em atividades preparatórias e durante as noites da última sexta-feira de setembro.

Pedro Alexandre Pacheco Pinto Maia defende a dissertação "Resilient Communication in Smart Grids".

Noites no Observatório - Mais perto do inatingível

Por José Afonso (IA - Instituto de Astrofísica e Ciências do Espaço / Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa).

Alunos de Ciências

Candidaturas online de 01 a 30 de setembro de 2018.

Bolsas de Doutoramento da ULisboa

A ULisboa lançou, em 2015, um Programa de Bolsas de Doutoramento. Reconhecendo a importância que o financiamento dos estudantes tem para o desenvolvimento dos sistemas económico e científico, procurou-se assim criar condições para que os jovens investigadores concretizem o

Orçamento Participativo Portugal

O Orçamento Participativo Portugal é um processo democrático deliberativo, direto e universal, através do qual as pessoas apresentam propostas de investimento e que escolhem, através do voto, quais os projetos q

David Manuel da Costa Berto defende a dissertação "Universal Windows Application - Apoio à Inspeção".

SPINON Workshop 2018

A platform that brings together renowned scientists and young researchers in the field of molecular magnetism.

Ricardo João Viegas Ressurreição defende a tese "Evolução tectono-estratigráfica cenozóica do litoral alentejano (sector Melides-Odemira) e enquadramento no regime geodinâmico atual".

Tiago Alexandre Orrico Moucho defende a dissertação "VisuaLeague II - Animated Maps for Performance Analysis in Games".

Rui Pedro Cascalheira Calado defende a dissertação "Auditoria Contínua e os Incidentes de Segurança".

Paulo David Ferreira Antunes defende a dissertação "Monitoring Web Applications for Vulnerability Discovery and Removal Under Attack".