Seminários de Lógica Matemática

Sala 6.2.33, FCUL, Lisboa

An introduction to Constructive Zermelo-Frankel set theoryA calculus for worms

An introduction to Constructive Zermelo-Frankel set theory
Nicola Gambino (University of Leeds)

Abstract: Constructive Zermelo-Frankel set theory (CZF) was introduced by Peter Aczel in the 70s as a setting for the development of constructive mathematics. Since then, it has been studied from several points of view. In particular, it has been shown how it is related to other frameworks for constructive mathematics (such as type theory and topos theory), how it admits Heyting-valued and realizability interpretations (leading to relative consistency and independence results) and how significant parts of constructive mathematics (such as pointfree topology) can be developed within CZF. The aim of the seminar is to give an introduction to CZF, starting from its axiom system and leading up to some recent developments.

A calculus for worms
Ana Borges (Universitat de Barcelona)

Abstract: Dashkov (2012) described the Reflection Calculus (RC), a strictly positive fragment of the polymodal provability logic GLP (Gödel-Löb). It is weak enough to have nice semantic properties (as opposed to GLP), but still strong enough to accomplish a variety of proof-theoretic goals. The language of the closed fragment of RC, denoted RC_0, includes only top, conjunctions, and diamonds. A worm is simply a formula in the language of RC_0 without conjunctions. It is known that every formula of RC_0 can be equivalently written as a worm. So one wonders whether it would be possible to work only with worms, maintaining the same proof power available in RC_0. The answer is yes. We present a calculus for worms and show that it proves exactly the same conjunction-free closed statements as the Reflection Calculus. Joint work with Joost Joosten.

This seminar is supported by National Funding from FCT - Fundação para a Ciência e a Tecnologia, under the project: UID/MAT/04561/2013.

CMAF-CIO - Centro de Matemática, Aplicações Fundamentais e Investigação Operacional

Ângela Duarte Henriques apresenta o trabalho de projeto "Cash Back Program".

Logótipo da redeAGRO

As alterações climáticas são um dos maiores desafios que a humanidade enfrenta.

A sessão final da mais recente edição da cadeira Projeto Empresarial terá lugar no dia 22 de junho.

Oficina Ciência e Império na Era da Descolonização

O Ciência e Império de 2017-2018 irá concluir com um dia inteiro de conferências e debates, no ICS. Para participar, inscreva-se através do e-mail cienciaimperio@gmail.com.

Cursos Avançados cE3c 2017/2018

This course offers an overview of the different ways to measure biodiversity, and provides tips for the stratification of primary biodiversity data and the construction of variables that describe its various facets.

Por Angus Macintyre (Queen Mary, University of London) (Emeritus).

Por Aymeric Baradat (École Polytechnique, Paris).

Diogo Loureiro Caetano defende a dissertação "Linear stability for differential equations with infinite delay via semigroup theory".

Encontro dirigido a profissionais e utilizadores de Estatística, académicos, investigadores e estudantes.

Por Vinicius Bastazini (Post doctoral research fellow at CNRS Theoretical and Experimental Ecology Station, Moulis, France).

Por Luisa Fiorot (Università degli Studi di Padova).

Cursos Avançados cE3c 2017/2018

The goal of this short course is to introduce the students to the main climate change research concepts and prepare them to use available information on scenarios, impacts and adaptation.

Specific goals include:

Ciência 2018 - Encontro com a Ciência e Tecnologia em Portugal

A iniciativa procura debater os principais temas e desafios da agenda científica, estimulando a participação e a interação entre investigadores, setor empresarial e público em geral.

Verão na ULisboa 2018

A edição de 2018 da iniciativa Verão na ULisboa decorre nas semanas de 02 a 06 de julho (alunos do 10.º,11.º e 12.º ano) e de 9 a 13 de julho (alunos do 7.º, 8.º e 9.º ano).

Por Marco Masoero (Université Paris-Dauphine).

Escola de Verão de Energia

Imagina que era possível experimentar um curso universitário antes de concorreres ao ensino superior.

Rui Pedro Gonçalves de Deus defende a tese "Estimating the Efficacy of Mass Rescue Operations in Ocean Areas with Vehicle Routing Models and Heuristics".

IMMR'18 - International Meeting on Marine Research 2018

The IMMR’18 is an international congress planned to communicate novel scientific knowledge on marine resources and research towards the sustainability of our planet.

Com a realização deste evento, pretende-se criar um ponto de encontro onde os primatólogos portugueses e/ou lusófonos possam trocar conhecimentos e contactos, e também criar um veículo de comunicação em português entre cientistas e cidadãos.

Frontiers in E3: cE3c Annual Meeting

In this annual event, cE3c researchers gather together to present and discuss their latest projects, scientific results and outreach initiatives, and explore novel ideas.

This joint conference will be organized by SPQ (Sociedade Portuguesa de Química) in collaboration with SEQA (Sociedad Española de Química Analítica), SEDOPTICA (Comité de Espectroscopia de la Sociedad Española de Óptica) and SEA (Sociedad de Espectroscopia Aplicada).

Cursos Avançados cE3c 2017/2018

The Lichens course is a 4 days lectures and lab classes + one day field excursion.

Hands-on Workshop on High-Throughput Microscopy

Participants will learn the basic principles of High-Throughput Microscopy (HTM) applied to RNAi and drug screening.