Seminários de Lógica Matemática

Sala 6.2.33, FCUL, Lisboa

An introduction to Constructive Zermelo-Frankel set theoryA calculus for worms

An introduction to Constructive Zermelo-Frankel set theory
Nicola Gambino (University of Leeds)

Abstract: Constructive Zermelo-Frankel set theory (CZF) was introduced by Peter Aczel in the 70s as a setting for the development of constructive mathematics. Since then, it has been studied from several points of view. In particular, it has been shown how it is related to other frameworks for constructive mathematics (such as type theory and topos theory), how it admits Heyting-valued and realizability interpretations (leading to relative consistency and independence results) and how significant parts of constructive mathematics (such as pointfree topology) can be developed within CZF. The aim of the seminar is to give an introduction to CZF, starting from its axiom system and leading up to some recent developments.

A calculus for worms
Ana Borges (Universitat de Barcelona)

Abstract: Dashkov (2012) described the Reflection Calculus (RC), a strictly positive fragment of the polymodal provability logic GLP (Gödel-Löb). It is weak enough to have nice semantic properties (as opposed to GLP), but still strong enough to accomplish a variety of proof-theoretic goals. The language of the closed fragment of RC, denoted RC_0, includes only top, conjunctions, and diamonds. A worm is simply a formula in the language of RC_0 without conjunctions. It is known that every formula of RC_0 can be equivalently written as a worm. So one wonders whether it would be possible to work only with worms, maintaining the same proof power available in RC_0. The answer is yes. We present a calculus for worms and show that it proves exactly the same conjunction-free closed statements as the Reflection Calculus. Joint work with Joost Joosten.

This seminar is supported by National Funding from FCT - Fundação para a Ciência e a Tecnologia, under the project: UID/MAT/04561/2013.

CMAF-CIO - Centro de Matemática, Aplicações Fundamentais e Investigação Operacional
Marte 2030 - Ciclo de conversas com os pés assentes em Marte "Sobreviver em Marte"

Por Pedro Machado (IA/Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa) e Isabel Abreu (ITQB-NOVA).

The Seminar of Representation Theory and Related Areas was started in 2010 and emerged from an informal seminar of mathematicians from the Maths Departments of the Universities of Coimbra, Lisboa and Porto, with research interests in Representation Theory of Groups and Algebras, as well as Combin

Bárbara Velasco Anes defende a tese "Desafios Químicos e Metrológicos da Alcalinidade Oceânica".

Campanha de Solidariedade do Natal aos Reis

Os Serviços Centrais da ULisboa promovem, entre os dias 17 de dezembro e 08 de janeiro, a Campanha de Solidariedade do Natal aos Reis.

Inês Correia Bagulho defende a dissertação "Reference Tissue Normalization of Prostate MRI with automatic Multi-Organ Deep Learning Pelvis segmentation".

Diogo Afonso Carocho de Sousa Costa defende a dissertação "Deteção e caracterização de comunidades em redes de telecomunicações".

Por Vitor Nunes (Fannie Mae, USA).

Curso de Persuasão e Influência

O curso terá uma abordagem bastante prática e num ambiente informal, com conteúdos aplicáveis no dia a dia e contando ainda com feedback individual.

Serão focados 5 temas:

Raquel Ramos Martins defende a dissertação "Modelos de Notação de Risco de Crédito - Rating de Empresas".

Conferências CIUHCT "A Expurgação da Ciência e a Ciência das Expurgações"

Através da publicação periódica do Index Librorum Prohibitorum e de visitas a navios, livrarias e bibliotecas, a Inquisição controlava a venda, posse e leitura de obras proibidas no império português.

Cláudia Alexandra Cerqueira Fernandes defende a dissertação "A influência da presidência de Trump sobre as séries financeiras americanas".

Marco António de Sousa e Silva dos Santos Mendes defende a tese "Deformations of Legendrian Curves".

Isa Maria Nunes de Matos defende a tese "Gene expression regulation in allopolyploid fish".

Aula proferida pelo Presidente da MULTICARE, Rogério Henriques.

Introdução pelo Diretor de Ciências ULisboa, Luís Carriço, seguida de debate com:

Com o objetivo de assinalar o Ano Europeu do Património Cultural 2018, a Academia de Ciências de Lisboa acolhe o colóquio Matemática e Património Cultural.

Iara de Almeida Ivo defende a dissertação "Optimizing Miniature Electrodes and Current Approaches to EEG Analysis".

Por Harbir  Antil (George Mason University).

André Filipe Neves Vieira defende a dissertação "Solução integrada de suporte ao IT alavancado no paradigma do New IT".

Um Natal fora da Terra

Por Pedro Machado (IA e Ciências ULisboa).

Candidaturas 2019/2020 - Programa Erasmus +

De 1 a 31 de dezembro, candidata-te a um período de estudos ou estágio.

Cursos Avançados cE3c 2018/2019

The objective of this course is to introduce participants to the details of communication and writing scientific publications. The main emphasis is on the most common form, the “primary scientific paper”, but other forms will be covered.

Por Juha Videman (CAMGSD, Instituto Superior Técnico).

Marte 2030 - Ciclo de conversas com os pés assentes em Marte

Por Nuno Santos (IA/Faculdade de Ciências da Universidade do Porto) e Ricardo Louro (ITQB-NOVA).

Inscrições mediante envio de formulário de inscrição preenchido, acompanhado de comprovativo de pagamento, até 04 de janeiro de 2019 para

Cursos Avançados cE3c 2018/2019

This course introduces the field of island biogeography, a discipline that has long influenced other research areas such as macroecology, community ecology, evolution and conservation biology.