Lisbon Workshop Series - AI Aesthetics and Philosophy of Technology

Diagram and AI-Aesthetics

Anfiteatro da FCiências.ID (com transmissão via Zoom)

What role does diagrammatic perception (aisthesis), diagrammatic manipulation (techné), or diagram construction(poesis) play in aesthetics? Did the aesthetic relation between human beings and machines recently change? Independently of the question if AI will or will never (Smith & Landgrebe 2022) rule the world, we want to ask: How is human creative behavior and issues of aesthetics simulated, co-generated, or mimicked with the help of diagram- technologies and theoretically staged in diagram strategies/dramaturgies in AI aesthetics? If AI is conceived as imitation engine of collective intelligence (“We are AI“H.Herndon), what role do aesthetics and diagram play when considering topics of AI aesthetics, and how could a Peircean account of the diagram elucidate questions about AI aesthetics? How do (collective) aesthetic strategies that work with AI and machine learning tools use diagrammatic typification and simplification, e.g., in generating or applying aesthetic styles? Do artistic strategies of aesthetic blurring, ambiguity, and abstraction via Ai-apps mean more or reduced diagrammaticity? Can diagrams elucidate Machine learning ́s hidden layers (“black boxes”)? Does Ai aesthetic reduce aesthetics complexity to makable design problems (Does Ai aesthetic reduce aesthetics complexity to makable design problems (e.g. design to overcome the uncanny valley, design for social interaction, design for empathy, design of mimetic doubles/automata/human-AI-systems)? Are aesthetic style and design hacking a form of diagramming?

Cartaz do evento

Alexander Gerner (CFCUL/GI3), Renata Souza (USP) e Vinícius Jonas de Aguiar (CFCUL/GI3)
Título/data/local do evento e fotografia do mar

Quais são os conceitos-chave para enfrentar os atuais desafios marinhos e costeiros? 

Seminário do Centro de Estatística e Aplicações da Universidade de Lisboa e do Centro de Matemática Computacional e Estocástica, por Louiza Soltane (Laboratoire de Mathématiques Appliquées Université Mohamed Khider, Biskra, Algérie).

Representação de programação R

This course aims at providing students with basic knowledge of R programming, allowing them to manipulate and visualize data with R.

Título do evento, sobre imagem abstrata em tons de azul e laranja

Muitos parabéns aos investigadores de CIÊNCIAS premiados!

Daniel da Silva Distinguished Lecture, por Jean-Pierre Bourguignon (IHÉS).

Título "Jornadas Científicas ULisboa" e composição com os logótipos da ULisboa e da União Europeia

A edição de 2025 das Jornadas é dedicada ao tema "Universidade de Lisboa no Espaço Europeu de Investigação: Construir Carreiras Académicas Atrativas, Fortalecer Instituições".

The conference focuses on "Algebra and its role in Computer Science", with special emphasis on the areas of study related to the work of M. V. Volkov, such as semigroups and automata.

Seminário de Análise e Equações Diferenciais, por Delia Schiera (Instituto Superior Técnico, Universidade de Lisboa).

Título "Hoje quem manda sou eu" e mapa de Portugal

Palestra por Jorge Buescu (Ciências ULisboa), no âmbito da iniciativa "Hoje quem manda sou eu", promovida pela Ciência Viva.

Luz a atravessar nuvens

O concerto integra o programa Música na Universidade de Lisboa, numa parceria com a Orquestra Académica da Universidade de Lisboa, naquele que é o Concerto Final de Temporada.

Logótipo do Verão na ULisboa, sobre um fundo azul

Uma iniciativa da Universidade de Lisboa que proporciona a oportunidade única, aos alunos do 8.º ao 12.º anos de estudo, ou que tenham já concluído o 12.º ano, de ficar a conhecer e experimentar o ritmo e o espírito da vida académica na Universidade.

Seminário do Instituto de Biossistemas e Ciências Integrativas, por Vera Inácio (BioISI).

Título/data/local do evento e fotografia do espaço

How far will you go? The IA Summer Program 2025 is your launchpad to the Universe!

Representação de programação R

This course aims at providing students with statistical knowledge and tools to manipulate, analyse and visualise biological data with R. Introduction to modeling, simulations and Bayesian statistics.

Workshop organizado pelo CEMS.UL - Centro de Estudos Matemáticos e pelo CAMGDS - Centro de Análise Matemática, Geometria e Sistemas Dinâmicos.

Logótipo, data e local do evento

Com o tema “Ciência, Inovação e Sociedade”, o encontro será um palco de promoção e discussão do impacto científico, social, cultural e económico da investigação em Portugal.

Título/data do evento e vários objetos museológicos

This course aims to provide an updated vision of the potential of museum collections for biodiversity research. More specifically, aims to present case studies on the value of museums and the use of collections and specimens in the 21st century, using new technologies and analytical methods.

Horta Solar

E se fosse possível experimentar um curso universitário antes de concorrer ao ensino superior? Agora já é!

Computability in Europe (CiE) is an interdisciplinary series of international conferences organised by the Association Computability in Europe (ACiE).

Título e datas do programa de estágios

Ready to explore research up close?

Águas subterrâneas

Curso acreditado para efeitos de progressão na carreira dos professores na dimensão cientifico-pedagógica dos grupos 420 e 520.

The goal of this workshop is to unite scholars who approach the history of ecology - and the evolution of the discipline itself - from a variety of perspectives.

A 10.ª edição do Ser Cientista realiza-se entre 21 e 25 de julho - vem investigar connosco!

Pormenor de lâmpada

Candidaturas a decorrer de 01 a 30 de setembro.

Microplásticos no ocerano

O curso procura dar formação sobre a problemática da contaminação por detritos de plástico dos nossos ecossistemas, bem como alertar para os potenciais efeitos deletérios nos organismos, utilizando uma abordagem de ensino científico, com um discurso adequado a formandos sem formação científica - candidaturas até 03 de agosto.

Páginas