LIP Mini-School on Charged Particle Therapy Applications

LIP, Lisboa
Imagem do evento

Since the announcement of the installation of a Cancer Proton therapy unit in Portugal, followed by the creation of the ProtoTera association, the interest in applications and developments on Cancer Therapy with Charged Particles has seen a great development at LIP.  Partnerships with reference institutions and key players in the field have been established and the number of students (Master and PhD) involved in the field has increased significantly, benefiting of specific support programs, such as the ProtoTera PhD programme. Most of these develpments have occurred during pandemic times, limiting the interaction of students between themselves, with LIP researchers and with the global LIP community.

The "LIP Mini-School on Charged Particle Therapy Applications" is being organized to bring the community together and to disseminate information about the state of the art in Cancer Therapy with Charged Particles.

Between the 2nd and the 9th of December we will host a series of online lectures, distributed by 5 sessions on week days, from 17h00 to 18:00, Portuguese time, by invited experts in the field of Cancer Therapy with Charged Particles.

On the 4th of December a student workshop will be held at LIP premises, in Lisbon, where present and future work will be discussed by LIP Master and PhD students. The workshop will be hybrid, with a Zoom connection. Presential participation in the workshop is open to everyone but subject to registration and limited to the room capacity adjusted to COVID restrictions. Remote participation is free.

More information on the Minischool and Student Workshop, namelly on the agenda and on invited talks themes and speakers, can be found in https://indico.lip.pt/event/1068/ , where you can also find a registration form for the 4th of December Workshop and the zoom link for the online lectures and workshop.

The application for the event on the 4th December is currently open.

Geometry and Physics Seminar, por Ángel González Prieto (Univ. Complutense, Madrid).

Título/data/local/orador do evento e fotografia de arquivo de pessoas em S. Tomé e Príncipe

Seminário E3GLOBAL, por João Moreira da Silva (University of Cambridge).

Pormenor de duas pessoas a trabalharem em frente a um ecrã de computador

Ações de formação com o objetivo de desenvolver conhecimentos que permitam aos interessados a apresentação de candidaturas a oportunidades de financiamento disponibilizadas pelos programas European Innovation Council (EIC), European Research Council (ERC) e Horizon Europe (HE).

Seminário Permanente de Filosofia das Ciências, por Silvia Di Marco (CFCUL).

Geometry and Physics Seminar, por Sean Lawton (George Mason Univ.).

Título/data/local do evento, sobre representação histórica da cidade de Lisboa

Um projeto que torna acessível a um público alargado a investigação desenvolvida no Centro Interuniversitário da História da Ciência e da Tecnologia (CIUHCT).

Colóquio de Matemática, por Giulio Ruzza (Universidade de Lisboa).

Seminário do Laboratório de Instrumentação e Física Experimental de Partículas, por Rui Santos (ISEL / CFTC-UL / LIP).

Feixes luminosos

Envio de propostas até 20 de junho.

Seminário "Ásia-Europa, 1500-1800", por Ricardo Roque (ICS-ULisboa), Matheus Serva Pereira (ICS-ULisboa) e José Miguel Moura Ferreira (IHC-UNL).

Título/data/local do evento e pormenor de ilustração do livro

Um livro composto por um ensaio da historiadora e professora Ana Simões e uma banda desenhada da artista Ana Matilde Sousa, concebido como complemento à exposição E3 - Einstein, Eddington, e o Eclipse.

Título/data do evento e fotografia do orador

TWIN2PIPSA Expert Seminar, por Danny Hatters (The University of Melbourne).

An opportunity to get acquainted with some of the most promising contemporary topics in the exciting interdisciplinary area of scientific culture: the interactions of mathematics and music.

Título/data/local/orador do evento e representação da mente humana

Minicurso por Heliton Tavares (Universidade Federal do Pará, Brasil).

Título/data/local do evento e imagem representativa de pessoa a trabalhar num mundo tecnológico

As Jornadas Científicas 2024 da Universidade de Lisboa são dedicadas ao tema “Impacto Atual e Futuro da Inteligência Artificial no Trabalho”.

Pessoa ajoelhada no hall de edifício pejado de luzes

Ação de formação para docentes e investigadores de Ciências.

Título/data/local do evento, sobre a Tabela Periódica

This year's program will cover two plenary sessions hosted by Susete Pinteus and Hugo Miranda, complemented by oral presentations, flash talks, and poster communications. Finally, a round table discussion will take place at the end of our meeting.

Seminário Helena Avelar de Astronomia e Astrologia Antiga, por Stephen Johnston (History of Science Museum, University of Oxford).

Seminário do Laboratório de Instrumentação e Física Experimental de Partículas, por Paschal Coyle (Centre de Physique de Particules de Marseille).

Título/data do evento e fotografia da oradora

TWIN2PIPSA Expert Seminar, por Isabelle Landrieu (Lille University, Inserm, Institute Pasteur de Lille Research Department U1167).

Vai realizar-se em Lisboa, nos dias 28 e 29 de junho de 2024, o 37.º Encontro do Seminário Nacional de História da Matemática.

Logótipo Moodle

Ação de formação para docentes e investigadores de Ciências.

Logótipo do prémio

As candidaturas à 11.ª edição decorrem até 28 de junho.

Logótipo do Verão na ULisboa, sobre um fundo amarelo

Uma oportunidade única de conheceres e experimentares o ritmo e o espírito da vida académica!

Título/data/local do evento e representação do cérebro humano

O maior evento anual na área da ciência e da tecnologia em Portugal.