CELab PhD Seminars

Second person approach to studying cooperative social interactions

Videoconferência

Por Artur Czeszumski (Ernst-Strüngmann Institute for Neuroscience, Frankfurt).

The embodied-embedded-enactive-extended (4E) approach to studying cognition suggests that interaction with the world is a crucial component of our cognitive processes. Most of the time, we interact with other people. Therefore, studying cognition without interaction is incomplete. Until recently, social neuroscience has only focused on studying isolated human and animal brains, leaving interaction unexplored. To fill this gap, we studied interacting participants, focusing on intra- and inter-brain (hyperscanning) neural activity. In the first study, we invited dyads to perform a visual task in both a cooperative and a competitive context while we measured EEG. We found that mid-frontal activity around 200-300 ms after receiving monetary rewards was sensitive to social context and differed between cooperative and competitive situations. In the second study, we asked participants to coordinate their movements with each other and with a robotic partner. We found significantly stronger EEG amplitudes at frontocentral electrodes when people interacted with a robotic partner. Lastly, we performed a comprehensive literature review and the first meta-analysis in the emerging field of hyperscanning that validated it as a method to study social interaction. Taken together, our results showed that adding a second participant (human or AI/robotic) fostered our understanding of human cognition. We learned that the activity at frontocentral electrodes is sensitive to social context and type of partner (human or robotic). In both studies, the participants’ interaction was required to show these novel neural processes involved in action monitoring. Similarly, studying inter-brain neural activity allows for the exploration of new aspects of cognition. Many cognitive functions involved in successful social interactions are accompanied by neural synchrony between brains, suggesting the extended form of our cognition.

Bio: Artur is a Ph.D. Candidate in Cognitive Science at the University of Osnabrück and Clinical Psychology at the Vrije Universiteit Amsterdam. He uses different methods like EEG, Eye-tracking, Psychophysics, Robotics, and Virtual reality to study human behavior and its underlying neural basis. Artur is mostly interested in the human mind’s social aspect, and plans to explore it with experimental and computational methods throughout his career.


Transmissão via Zoom.

16h00-18h00
Anna Ciaunica, Giulia Chiosini Hambsch, Tânia Couto e Víctor Vila Ramírez
Título/data/local do evento e fotografia do mar

Quais são os conceitos-chave para enfrentar os atuais desafios marinhos e costeiros? 

Seminário do Centro de Estatística e Aplicações da Universidade de Lisboa e do Centro de Matemática Computacional e Estocástica, por Louiza Soltane (Laboratoire de Mathématiques Appliquées Université Mohamed Khider, Biskra, Algérie).

Representação de programação R

This course aims at providing students with basic knowledge of R programming, allowing them to manipulate and visualize data with R.

Título do evento, sobre imagem abstrata em tons de azul e laranja

Muitos parabéns aos investigadores de CIÊNCIAS premiados!

Daniel da Silva Distinguished Lecture, por Jean-Pierre Bourguignon (IHÉS).

Título "Jornadas Científicas ULisboa" e composição com os logótipos da ULisboa e da União Europeia

A edição de 2025 das Jornadas é dedicada ao tema "Universidade de Lisboa no Espaço Europeu de Investigação: Construir Carreiras Académicas Atrativas, Fortalecer Instituições".

The conference focuses on "Algebra and its role in Computer Science", with special emphasis on the areas of study related to the work of M. V. Volkov, such as semigroups and automata.

Seminário de Análise e Equações Diferenciais, por Delia Schiera (Instituto Superior Técnico, Universidade de Lisboa).

Título "Hoje quem manda sou eu" e mapa de Portugal

Palestra por Jorge Buescu (Ciências ULisboa), no âmbito da iniciativa "Hoje quem manda sou eu", promovida pela Ciência Viva.

Luz a atravessar nuvens

O concerto integra o programa Música na Universidade de Lisboa, numa parceria com a Orquestra Académica da Universidade de Lisboa, naquele que é o Concerto Final de Temporada.

Logótipo do Verão na ULisboa, sobre um fundo azul

Uma iniciativa da Universidade de Lisboa que proporciona a oportunidade única, aos alunos do 8.º ao 12.º anos de estudo, ou que tenham já concluído o 12.º ano, de ficar a conhecer e experimentar o ritmo e o espírito da vida académica na Universidade.

Seminário do Instituto de Biossistemas e Ciências Integrativas, por Vera Inácio (BioISI).

Título/data/local do evento e fotografia do espaço

How far will you go? The IA Summer Program 2025 is your launchpad to the Universe!

Representação de programação R

This course aims at providing students with statistical knowledge and tools to manipulate, analyse and visualise biological data with R. Introduction to modeling, simulations and Bayesian statistics.

Workshop organizado pelo CEMS.UL - Centro de Estudos Matemáticos e pelo CAMGDS - Centro de Análise Matemática, Geometria e Sistemas Dinâmicos.

Logótipo, data e local do evento

Com o tema “Ciência, Inovação e Sociedade”, o encontro será um palco de promoção e discussão do impacto científico, social, cultural e económico da investigação em Portugal.

Título/data do evento e vários objetos museológicos

This course aims to provide an updated vision of the potential of museum collections for biodiversity research. More specifically, aims to present case studies on the value of museums and the use of collections and specimens in the 21st century, using new technologies and analytical methods.

Horta Solar

E se fosse possível experimentar um curso universitário antes de concorrer ao ensino superior? Agora já é!

Computability in Europe (CiE) is an interdisciplinary series of international conferences organised by the Association Computability in Europe (ACiE).

Título e datas do programa de estágios

Ready to explore research up close?

Águas subterrâneas

Curso acreditado para efeitos de progressão na carreira dos professores na dimensão cientifico-pedagógica dos grupos 420 e 520.

The goal of this workshop is to unite scholars who approach the history of ecology - and the evolution of the discipline itself - from a variety of perspectives.

A 10.ª edição do Ser Cientista realiza-se entre 21 e 25 de julho - vem investigar connosco!

Pormenor de lâmpada

Candidaturas a decorrer de 01 a 30 de setembro.

Microplásticos no ocerano

O curso procura dar formação sobre a problemática da contaminação por detritos de plástico dos nossos ecossistemas, bem como alertar para os potenciais efeitos deletérios nos organismos, utilizando uma abordagem de ensino científico, com um discurso adequado a formandos sem formação científica - candidaturas até 03 de agosto.

Páginas