CELab PhD Seminars

Second person approach to studying cooperative social interactions

Videoconferência

Por Artur Czeszumski (Ernst-Strüngmann Institute for Neuroscience, Frankfurt).

The embodied-embedded-enactive-extended (4E) approach to studying cognition suggests that interaction with the world is a crucial component of our cognitive processes. Most of the time, we interact with other people. Therefore, studying cognition without interaction is incomplete. Until recently, social neuroscience has only focused on studying isolated human and animal brains, leaving interaction unexplored. To fill this gap, we studied interacting participants, focusing on intra- and inter-brain (hyperscanning) neural activity. In the first study, we invited dyads to perform a visual task in both a cooperative and a competitive context while we measured EEG. We found that mid-frontal activity around 200-300 ms after receiving monetary rewards was sensitive to social context and differed between cooperative and competitive situations. In the second study, we asked participants to coordinate their movements with each other and with a robotic partner. We found significantly stronger EEG amplitudes at frontocentral electrodes when people interacted with a robotic partner. Lastly, we performed a comprehensive literature review and the first meta-analysis in the emerging field of hyperscanning that validated it as a method to study social interaction. Taken together, our results showed that adding a second participant (human or AI/robotic) fostered our understanding of human cognition. We learned that the activity at frontocentral electrodes is sensitive to social context and type of partner (human or robotic). In both studies, the participants’ interaction was required to show these novel neural processes involved in action monitoring. Similarly, studying inter-brain neural activity allows for the exploration of new aspects of cognition. Many cognitive functions involved in successful social interactions are accompanied by neural synchrony between brains, suggesting the extended form of our cognition.

Bio: Artur is a Ph.D. Candidate in Cognitive Science at the University of Osnabrück and Clinical Psychology at the Vrije Universiteit Amsterdam. He uses different methods like EEG, Eye-tracking, Psychophysics, Robotics, and Virtual reality to study human behavior and its underlying neural basis. Artur is mostly interested in the human mind’s social aspect, and plans to explore it with experimental and computational methods throughout his career.


Transmissão via Zoom.

16h00-18h00
Anna Ciaunica, Giulia Chiosini Hambsch, Tânia Couto e Víctor Vila Ramírez
Física de altas energias

workshop é destinado a estudantes e investigadores em inicio de carreira que tenham interesse na aplicação de técnicas de machine learning à física de altas energias, com especial referência às experiências do LHC no CERN.

Logótipo da Unite! e fotografia de três estudantes

2nd Unite!-Ed Future Conference.

Logótipo do Dia Internacional da Matemática

Atividades a decorrerem em CIÊNCIAS nos dias 14 e 19 de março.

A Academia das Ciências de Lisboa e o Seminário de Jovens Cientistas celebram a Matemática no panorama científico nacional e em sua relação com a sociedade.

Fotografia de jovens investigadores

Inscrições até 15 de março.

Título "Jornadas de Matemática" e logótipos das entidades envolvidas

O Departamento de Matemática e o Núcleo de Estudantes de Matemática e Matemática Aplicada associam-se às celebrações do Dia Internacional da Matemática.

Cardume

Seminário do Centro de Física Teórica e Computacional, por Ana Machado (IPMA, Lisboa, Portugal).

Planta

As candidaturas terminam a 20 de março, estando previstos vários eventos de matchmaking para ajudar os participantes a encontrar parceiros para os seus projetos.

A Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa celebra o segundo aniversário da Horta Solar, um projeto pioneiro que alia a produção de alimentos à geração de energia limpa.

Pintura abstrata em tons de azul, laranja e amarelo

Seminário do Centro de Física Teórica e Computacional, por Mariana Oliveira (ICECO - Aveiro Institute of Materials, University of Aveiro, Portugal).

Logótipo C-Academy

2.ª edição do curso, com candidaturas até 17 de março.

Representação de folhas de árvores

Concerto no âmbito do programa Música na Universidade de Lisboa.

Título "Cybersecurity Executive Program Edição 2025", sobre um fundo em tons de verde

Adotar boas medidas e práticas de Cibersegurança é fundamental nos dias de hoje, para qualquer empresa, para proteger a integridade, confidencialidade e disponibilidade de dados sensíveis e pessoais, reduzindo o risco de ataques e fraudes.

Título/data/local do evento e representação de floresta

Esta é a altura certa para fazer os últimos preparativos para uma agrofloresta viçosa e produtiva que nos dará fruta, biodiversidade e sombra nos meses mais quentes.

Logótipo da Semana da Sustentabilidade

O foco da da SDS’25 é abrir espaço à reflexão sobre como as nossas ações, hoje, poderão influenciar o amanhã, sendo, assim, o lema desta Edição “Pelo Futuro, o Amanhã começa Hoje“.

Fotografia de criança a observar plantas com uma lupa

This course aims to explore ways of communicating science to non-specialized audiences, such as policy makers, industry, general public (including students and teachers), through their engagement and participation in citizen science activities.

Curso creditado para efeitos de progressão na carreira dos professores do Ensino Secundário dos grupos 500 e 550, com candidaturas até 25 de março.

Reitoria da ULisboa

O ato eleitoral decorrerá nos dias 31 de março e 01 de abril de 2025.

Fotografia de coleção de insetos

The course includes several case studies of insect adaptation, and the most recent overview on insect evodevo, plasticity, ecophysiological responses and conservation under global change.

A leading venue for presenting and discussing the latest research, industrial practice and innovations in dependable and secure computing.

O maior evento de empregabilidade de CIÊNCIAS, a decorrer nos dias 08 e 09 de abril.

Título/data/local do evento e fotografia da cidade de Lisboa

The conference aims to bring together students and young researchers working in Mathematics, Statistics, and Applications with a view to fostering discussions and collaborations amongst participants.

Título "Para um ensino humanista das ciências" e logótipos das entidades organizadoras

O evento tem como tema principal "Para um ensino humanista das ciências" e conta com a participação de vários professores de CIÊNCIAS.

Microplásticos em suspensão no oceano

O curso tem como objetivo dar formação sobre a problemática da contaminação por detritos de plástico dos nossos ecossistemas, bem como alertar para os potenciais efeitos deletérios nos organismos - candidaturas até 22 de março.

Páginas