Seminário de Análise e Equações Diferenciais

Predator-prey model with competition, the emergence of territoriality

Sala 6.2.33, FCUL, Lisboa

Por Alessandro Zilio (LJLL - Paris Diderot / University of Paris).

Abstract: I will present a series of joint works in collaboration with Henri Berestyki (EHESS-PSL). We study systems of reaction-diffusion equations modelling predators that compete with each other and interact with a single prey. These systems are related to models arising in multi-phase Bose-Einstein condensates particle annihilations and also spatially distributed chemical reactions. We analyze the situation of predators, like wolves or coyotes, that can divide up into several hostile packs. The motivation comes from understanding the conditions under which predators segregate into packs, whether there is an advantage to have such hostile packs, and to compare the various territory configurations that arise in this highly competitive environment. Mathematically, we focus on the analysis of stationary states, stability issues, and the asymptotic of the system when the competition parameter or the number of packs become unbounded. These questions lead us to show new a priori estimates and qualitative properties for the solutions of systems of reaction-diffusion equations.

CMAFcIO - Centro de Matemática, Aplicações Fundamentais e Investigação Operacional

Municipalities across Europe are unique in their size, structure and challenges.

Por Miguel Vitorino (DAEPHYS PhD student, Bio-PhysNano) e Mariana Romão (BioSYS PhD student, FunGP).

Going nano: exploring biological physics through atomic force microscopy

Formação ministrada por antigo aluno de Matemática de Ciências ULisboa.  Aconselha-se que leve o seu computador.

Workshop "Bee Shelters"

During this day, we will celebrate bees and their diversity. Bring something to share at lunch time and join us! We will learn about bees and their fascinating life's and in the afternoon build a beeshelter that you can implement in your plot of land/project/garden.

Por Martim Chichorro (Faculdade de Ciências e Tecnologia da Universidade Nova de Lisboa).

Miguel Garcia Tavares Henriques defende a tese "Diverse Intrusion-tolerant Systems".

Por João Ascensão (Senior Data Science Manager, Farfetch).

Ciências ULisboa abre as portas a escolas, dando prioridade a alunos dos 10.º-12.º anos, para conhecerem a sua Unidade de Microscopia e alguns dos recentes avanços de uma área cuja constante evolu

Comemorações dos 30 anos do Tec Labs

Do Passado ao Futuro - 30 anos a impulsionar mudanças no mundo.

Por Silvius Klein (Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro - PUC-Rio).

João Filipe Delgado dos Santos defende a tese "Regulation of CFTR trafficking and membrane anchoring: new insights into cAMP signalling".

Seminário Permanente de Astronomia Antiga | CIUHCT/UL - DHFC/FCUL "Os mecanismos e modelos árabes em Copérnico"

Este seminário é um curso livre, aberto à comunidade académica e a todos os interessados, com entrada gratuita.

Jornadas do Programa Doutoral em Filosofia da Ciência, Tecnologia, Arte e Sociedade, a decorrerem nos dias 09, 16, 23 e 30 de maio de 2019.

Por Marco Ferrante (Postdoctoral scholar, Mitrani Department of Desert Ecology, Jacob Blaustein Institutes for Desert Research, Ben-Gurion University of the Negev, Midreshet Ben-Gurion, Israel).

Videoconferência.

Planeia o teu futuro com o Mestrado em Química da FCUL!

Programa do evento disponível aqui.

Por Paulo Crawford (Instituto de Astrofísica e Ciências do Espaço, Faculdade de Ciências, Universidade de Lisboa).

Por Nuno Leite (Esri Portugal).

Conferência no âmbito do projeto MEDEA-CHART | CIUHCT "Johann Schöner’s Globe of 1523: The Final Resolution of the Crisis in Renaissance Cosmography"

Com Gregory McIntosh (Aluno de Doutoramento da FCUL, MEDEA-CHART/CIUHCT).

Esta palestra é de entrada livre e será proferida em inglês.

Apresentação dos cursos de Mestrado e Pós-Graduação do Departamento de Informática

Esta sessão tem como objetivo discutir as motivações e perspetivas associadas com a realização de um mestrado ou uma pós-graduação, apresentar a estrutura dos cursos e as disciplinas que estes envolvem e esclarecer as dúvidas que os potenciais interessados coloquem.

Por Mark Kirkpatrick (Professor of the Department of Integrative Biology, College of Natural Sciences, The University of Texas at Austin).

Noites no Observatório "Buracos Negros: Novos Horizontes"

Os buracos negros são regiões extremamente distorcidas no espaço (e no tempo), nas quais nem sequer a luz consegue escapar à atração gravitacional.