Encontros Scientia

Science education at MUHNAC-ULisboa: Evaluation & Research

Sala 2.2.14, FCUL, Lisboa

Por Raquel Barata [National Museum of Natural History and Science (MUHNAC-ULisboa) /  Centre for Ecology, Evolution and Environmental Changes (CE3C)].

Non-formal education in scientific museums has been one subject of research in order to measure the effectiveness of initiatives among different audiences, responding to specific objectives, and to promote the development of methodologies that may facilitate results.

In the last decades, research about science learning has highlighted the term "Inquiry". The inquiry-based science education (IBSE) methodologies promote the experience in real contexts, approaching to daily life in order to stimulate skills for solving problems. Scientific museums are privileged places in this scope, allowing the different audiences a direct interaction with real objects and a self-guided research that responds to scientific questions motivated by the exhibitions or activities.

At the same time, the Team-Based Inquiry (TBI) methodology is highlighted as a practical teamwork approach that aims to enable education professionals, also in scientific museums, to obtain the data and results necessary to constantly improve activities and to increase the engagement of audiences. This methodology is also based on the inquiry-based premise, engaging the education team in the formulation of questions about activities that leads to the research (evaluation) for results and to the reflection and discussion about such data in order to increase the effectiveness among different audiences.

The National Museum of Natural History and Science (MUHNAC-ULisboa) is a partner in two European projects: the Big Picnic, Big Questions project, designed to engage audiences in a reflection about the future of human food, applying the IBSE methodology in activities and TBI in their evaluation; and the Learn to Engage project in order to disseminate these methodologies in the advanced training of the professionals of scientific museums and promote the success of initiatives to engage audiences. Results obtained so far demonstrate the importance of evaluating educational initiatives and of using new methodologies both to enhance their effectiveness and the constant improvement towards the promotion of science education.

12h00-13h00
cE3c - Centro de Ecologia, Evolução e Alterações Ambientais

Earth Systems Seminar, por Luis Gimeno-Sotelo (CEAUL, ULisboa / EPhysLab, UVigo).

Fotografia do stand da Imprensa da ULisboa

A 95.ª Feira do Livro de Lisboa decorre de 04 a 22 de junho.

Conferência do Centro Interuniversitário de História das Ciências e da Tecnologia, por Luis Español González (Universidad de La Rioja).

Seminário do Departamento de Física de Ciências ULisboa, por João Ramalho Pires (FCUL - LIP).

Seminário de Geometria e Física, por Ariel Pacetti (Universidade de Aveiro).

Mar

Seminário de Projeto de Investigação (Doutoramento em Biologia - Especialidade de Biologia Marinha e Aquacultura), por  João Noronha Gamito Trigo de Sousa.

Seminário de Lógica Matemática, por Duarte Maia (University of Chicago).

Logótipo Moodle

Ação de formação para docentes e investigadores de CIÊNCIAS.

Título/data/local do evento e fotografia do orador

BioISI Research Seminar, por Nuno Bandeira.

TWIN2PIPSA Expert Seminar, por Graça Minas (Departamento de Eletrónica Industrial, Escola de Engenharia, Universidade do Minho).

Copilot Chat

Nesta sessão, serão exploradas as funcionalidades e benefícios do Microsoft 365 Copilot Chat de forma personalizada à comunidade académica de CIÊNCIAS.

Luís Saraiva (Ciências ULisboa) é o coordenador nacional do evento.

Fotografia de alimentos

06 de junho: comemoração do Dia Mundial da Segurança dos Alimentos em CIÊNCIAS.

Título/data/local do evento e iconografia representativa de energias renováveis

Junta-te a esta revolução energética e faz a diferença!

Logótipo Mentimeter

Ação de formação para docentes e investigadores de CIÊNCIAS.

Neste curso ficarás a saber como te podes tornar um permacultor eficiente, produtivo e consciente! O curso está preparado para iniciantes na prática de permacultura.

Formação - Cultivar em Permacultura.

Pessoas a interagirem em frente a um computador portátil

A ULisboa promove um conjunto de ações de formação com o objetivo de reforçar a capacitação para a submissão de candidaturas a oportunidades de financiamento disponibilizadas pelos programas European Research Council (ERC) e European Innovation Council (EIC) nos meses de junho e julho. No mês de outubro outras formações estão agendadas, no que toca às candidaturas a projetos colaborativos do programa Horizon Europe.

Curso destinado a estudantes de Mestrado e de Doutoramento, bem como a profissionais que desenvolvam investigação científica na área da saúde.

Químico a escrever fórmulas num quadro

Curso acreditado para efeitos de progressão na carreira dos professores do Ensino Básico e Secundário do Grupo 510 (CCPFC/ACC-118288/22).

Título/data/local do evento e fotografia do mar

Quais são os conceitos-chave para enfrentar os atuais desafios marinhos e costeiros? 

Daniel da Silva Distinguished Lecture, por Jean-Pierre Bourguignon (IHÉS).

Representação de programação R

This course aims at providing students with basic knowledge of R programming, allowing them to manipulate and visualize data with R.

Título "Jornadas Científicas ULisboa" e composição com os logótipos da ULisboa e da União Europeia

A edição de 2025 das Jornadas é dedicada ao tema "Universidade de Lisboa no Espaço Europeu de Investigação: Construir Carreiras Académicas Atrativas, Fortalecer Instituições".

The conference focuses on "Algebra and its role in Computer Science", with special emphasis on the areas of study related to the work of M. V. Volkov, such as semigroups and automata.

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