Encontros Scientia

Science education at MUHNAC-ULisboa: Evaluation & Research

Sala 2.2.14, FCUL, Lisboa

Por Raquel Barata [National Museum of Natural History and Science (MUHNAC-ULisboa) /  Centre for Ecology, Evolution and Environmental Changes (CE3C)].

Non-formal education in scientific museums has been one subject of research in order to measure the effectiveness of initiatives among different audiences, responding to specific objectives, and to promote the development of methodologies that may facilitate results.

In the last decades, research about science learning has highlighted the term "Inquiry". The inquiry-based science education (IBSE) methodologies promote the experience in real contexts, approaching to daily life in order to stimulate skills for solving problems. Scientific museums are privileged places in this scope, allowing the different audiences a direct interaction with real objects and a self-guided research that responds to scientific questions motivated by the exhibitions or activities.

At the same time, the Team-Based Inquiry (TBI) methodology is highlighted as a practical teamwork approach that aims to enable education professionals, also in scientific museums, to obtain the data and results necessary to constantly improve activities and to increase the engagement of audiences. This methodology is also based on the inquiry-based premise, engaging the education team in the formulation of questions about activities that leads to the research (evaluation) for results and to the reflection and discussion about such data in order to increase the effectiveness among different audiences.

The National Museum of Natural History and Science (MUHNAC-ULisboa) is a partner in two European projects: the Big Picnic, Big Questions project, designed to engage audiences in a reflection about the future of human food, applying the IBSE methodology in activities and TBI in their evaluation; and the Learn to Engage project in order to disseminate these methodologies in the advanced training of the professionals of scientific museums and promote the success of initiatives to engage audiences. Results obtained so far demonstrate the importance of evaluating educational initiatives and of using new methodologies both to enhance their effectiveness and the constant improvement towards the promotion of science education.

12h00-13h00
cE3c - Centro de Ecologia, Evolução e Alterações Ambientais
Estátua representativa da biodiversidade do planeta Terra

Seminários de Tese no âmbito do Doutoramento em Biologia e Ecologia das Alterações Globais.

O encontro reúne cientistas, profissionais e estudantes de diferentes áreas e regiões do país focados em desenvolver a investigação marinha, em linha com a Década da Ciência Oceânica para o Desenvolvimento Sustentável, proclamada pelas Nações Unidas (2021-2030).

Formação modular de 13 de abril a 11 de maio - produção em permacultura.

Logótipo da ação CLEANFOREST

Forests are exposed to multiple global change drivers, wich can constrain their ability to continue providing several ecosystem services (including climate change mitigation). Assessing responses - and underlined mechanisms -  at the whole ecosystem scale is paramount for a holistic understanding of forest response to global change.

Seminário do Centro de Física Teórica e Computacional, por Eduardo V. Castro (Departamento de Física e Astronomia, Faculdade de Ciências, Universidade do Porto, Portugal).

Seminário Permanente de Filosofia das Ciências, por Jean-Baptiste Joinet (Université Jean Moulin Lyon 3, IRPhiL).

Logótipo do evento

Evento final do Projeto iSEA, com inscrições até 30 de abril.

Título e data do evento, inseridos em fotografia de cinco jovens em contexto de investigação

Este ano, queremos voltar a encher o nosso campus com a presença de todos os estudantes que queiram participar neste evento.

Título e data do workshop

Workshop no âmbito da recente adesão da Universidade de Lisboa à CoARA - Coalition for Advancing Research Assessment.

Título e datas de candidatura do programa, sobre um padrão em tons de roxo e laranja

Submissão de candidaturas até 14 de maio.

Título do curso

Curso Avançado CEAUL / Gades Solutions.

Logótipo do LIP Summer Internship Program e fotografia de jovem investigador

Os estágios podem ter uma duração entre duas semanas e dois meses e realizam-se nos três polos do LIP - candidaturas até 15 de maio.

Os oradores plenários irão falar sobre a importância da interdisciplinaridade de forma acessível para todos, estando previstas palestras e apresentação de pósteres por alunos.

Logótipo do EVM 2024

Candidaturas até 15 de maio.

Aula aberta no âmbito da Unidade Curricular de Aprendizagem Profunda, por João Carreira (Deepmind).

Um evento dirigido aos alunos do ensino secundário, consistindo numa palestra sobre a microscopia e em visitas aos laboratórios de microscopia/demonstrações experimentais simples.

Árvore florida

A minha Jornada pela Matemática: Descobertas, Escolhas e Desafios, por Ana Catarina Monteiro - estudante do Mestrado em Matemática (Licenciatura: Matemática).

Aula aberta no âmbito da Unidade Curricular de Aprendizagem Profunda, por Hugo Penedones (Inductiva).

Composição com os nomes das Universidades participantes

Candidaturas até 25 de maio (mobilidades no 1.º semestre).

Título do prémio

As candidaturas decorrem até ao dia 31 de maio.

Inscrições até 24 de maio.

Título do programa e logótipos das entidades organizadoras, sobre fotografia do espaço

O programa decorre de 08 a 26 de julho, com candidaturas até 03 de junho.

Pormenor de linguagem corporal (braços e mãos) de pessoa a dialogar

Ação de formação para docentes e investigadores de Ciências.

Feixes luminosos

Envio de propostas até 20 de junho.

Logótipo do prémio

As candidaturas à 11.ª edição decorrem até 28 de junho.

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