Seminário de Lógica Matemática

Revisiting Translations

Sala 6.2.33, FCUL, Lisboa

Luiz Carlos Pereira
Departamento de Filosofia, PUC-Rio/UERJ

Abstract: In the late twenties and early thirties of last century several results were obtained connecting different logics and theories. These results assumed the form of translations/interpretations of one logic/theory into another logic/theory. In 1925 Kolmogorov defined a translation from classical logic into minimal logic aiming to show that “classical mathematics” can be translated into “intuitionistic mathematics”. In 1929 Glivenko proved two fundamental results connecting provability in classical propositional logic to provability in intuitionistic propositional logic. In 1933, Gödel and Gentzen independently defined an interpretation of Classical/Peano Arithmetic (PA) into Heyting’s arithmetic (HA). A preparatory step in Gödel’s interpretation establishes that classical propositional logic cannot be distinguished from intuitionistic propositional logic with respect to theorems in the fragment {~, &}. In 1933 Gödel also defined an interpretation of intuitionistic propositional logic into the classical modal logic S4. A minimum requirement for all these translations is that they preserve deducibility: Given two logics L1 and L2 and a translation T of L2 into L1, then S |-L2 A if and only if T[S] |-L1 T[A]. The aim of the present paper is to examine the following ideas and results concerning translations between logics and theories:

[1] The first result establishes that given two logics L1 and L2 and a translation of L2 into L1, then, given any intermediate logic L3 between L1 and L2, the same translation can be used to translate L2 into L3. It is also shown that this translation cannot be used to translate L3 into L1.
[2] The second group of results and ideas discusses the constructive behavior of different fragments of classical logic.
[3] In 1979, R. Statman showed a translation from intuitionistic propositional logic into its implicational fragment. This reduction is polynomial and proves that the implicational fragment of minimal Logic is PSPACE-complete. The methods that Statman used are based on proof-theory and Natural Deduction in Prawitz Style. The sub-formula principle for a propositional Natural Deduction system NL for a logic L states that whenever α is provable from Γ in L, there is a derivation of α from a set of assumptions {δ1, . . . , δk} ⊆ Γ built up only with sub-formulas of α and/or {δ1, . . . , δk}. We show that any propositional logic L, with a Natural Deduction system that satisfies the sub-formula principle has a translation to purely minimal implicational logic.
[4] The fourth group of results and ideas aims to discuss a view proposed by Dag Prawitz on the relation between intuitionistic and classical logic.

Work in collaboration with Edward Hermann Haeusler (Departamento de Ciência da Computação, PUC-Rio).

This seminar is supported by National Funding from FCT - Fundação para a Ciência e a Tecnologia, under the project: UID/MAT/04561/2013.

16h30
CMAF-CIO - Centro de Matemática, Aplicações Fundamentais e Investigação Operacional
Título/data/local do evento e fotografia do orador

BioISI Research Seminar, por Nuno Bandeira.

TWIN2PIPSA Expert Seminar, por Graça Minas (Departamento de Eletrónica Industrial, Escola de Engenharia, Universidade do Minho).

Copilot Chat

Nesta sessão, serão exploradas as funcionalidades e benefícios do Microsoft 365 Copilot Chat de forma personalizada à comunidade académica de CIÊNCIAS.

Logótipo Moodle

Ação de formação para docentes e investigadores de CIÊNCIAS.

Seminário de Lógica Matemática, por Duarte Maia (University of Chicago).

Logótipo Mentimeter

Ação de formação para docentes e investigadores de CIÊNCIAS.

Fotografia de alimentos

06 de junho: comemoração do Dia Mundial da Segurança dos Alimentos em CIÊNCIAS.

Luís Saraiva (Ciências ULisboa) é o coordenador nacional do evento.

Título/data/local do evento e iconografia representativa de energias renováveis

Competição de barcos movidos a energia solar!

Neste curso ficarás a saber como te podes tornar um permacultor eficiente, produtivo e consciente! O curso está preparado para iniciantes na prática de permacultura.

Formação - Cultivar em Permacultura.

Pessoas a interagirem em frente a um computador portátil

A ULisboa promove um conjunto de ações de formação com o objetivo de reforçar a capacitação para a submissão de candidaturas a oportunidades de financiamento disponibilizadas pelos programas European Research Council (ERC) e European Innovation Council (EIC) nos meses de junho e julho. No mês de outubro outras formações estão agendadas, no que toca às candidaturas a projetos colaborativos do programa Horizon Europe.

Químico a escrever fórmulas num quadro

Curso acreditado para efeitos de progressão na carreira dos professores do Ensino Básico e Secundário do Grupo 510 (CCPFC/ACC-118288/22).

Curso destinado a estudantes de Mestrado e de Doutoramento, bem como a profissionais que desenvolvam investigação científica na área da saúde.

Título/data/local do evento e fotografia do mar

Quais são os conceitos-chave para enfrentar os atuais desafios marinhos e costeiros? 

Representação de programação R

This course aims at providing students with basic knowledge of R programming, allowing them to manipulate and visualize data with R.

Daniel da Silva Distinguished Lecture, por Jean-Pierre Bourguignon (IHÉS).

Título "Jornadas Científicas ULisboa" e composição com os logótipos da ULisboa e da União Europeia

A edição de 2025 das Jornadas é dedicada ao tema "Universidade de Lisboa no Espaço Europeu de Investigação: Construir Carreiras Académicas Atrativas, Fortalecer Instituições".

The conference focuses on "Algebra and its role in Computer Science", with special emphasis on the areas of study related to the work of M. V. Volkov, such as semigroups and automata.

Luz a atravessar nuvens

O concerto integra o programa Música na Universidade de Lisboa, numa parceria com a Orquestra Académica da Universidade de Lisboa, naquele que é o Concerto Final de Temporada.

Logótipo do Verão na ULisboa, sobre um fundo azul

Uma iniciativa da Universidade de Lisboa que proporciona a oportunidade única, aos alunos do 8.º ao 12.º anos de estudo, ou que tenham já concluído o 12.º ano, de ficar a conhecer e experimentar o ritmo e o espírito da vida académica na Universidade.

Workshop organizado pelo CEMS.UL - Centro de Estudos Matemáticos e pelo CAMGDS - Centro de Análise Matemática, Geometria e Sistemas Dinâmicos.

Representação de programação R

This course aims at providing students with statistical knowledge and tools to manipulate, analyse and visualise biological data with R. Introduction to modeling, simulations and Bayesian statistics.

Título/data/local do evento e fotografia do espaço

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E se fosse possível experimentar um curso universitário antes de concorrer ao ensino superior? Agora já é!

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