Conferência

Ocean Science, Diplomacy and the United Nations

Videoconferência

Por Sam Robinson (Royal Historical Society; ICHO).

As technologies of ocean exploitation emerged during the late 1960s, science policy and diplomacy were formed in response to anticipated capabilities that did not match the realities of extracting deep-sea minerals and of resource exploitation in the deep ocean at the time. Promoters of ocean exploitation in the late 1960s envisaged wonders such as rare mineral extraction and the stationing of divers in underwater habitats from which they would operate seabed machinery not connected to the turbulent surface waters. Their promises coincided with others' fears that nuclear weaponry would be placed on the seabed. Those who lacked the technological capability to extract minerals from the seabed also had concerns that other nations would exploit their resources. Scientific imaginaries caused uncertainty in the international community—especially in the “Global South.” The UN called the “Law of the Sea” conferences to mediate emerging geopolitical tensions caused by these imaginaries of exploitation of ocean resources. These conferences became a site where lawmakers projected futures rather than merely responding to past or present dilemmas. Diplomats' negotiations, with their basis in anticipation of the future uses of science and technology, reveal the role of scientific imaginaries within complex negotiations. Here, we see the impact of the distinction (or blurring) of the real and the imagined on the balance of relations between Global North and South increasing global imbalances of resources and power. 

About the speaker:

  • Sam’s main research interests are in the relationship between science, politics and society. A fellow of the Royal Historical Society, he is also the vice-president of the International Commission for the History of Oceanography (ICHO) and the Commission of Science, Technology and Diplomacy of the Division of History of Science and Technology of the International Science Council.
  • He completed a PhD in History of Science and Technology at the Centre for the History of Science, Technology and Medicine at the University of Manchester. Along with Post-Doctoral Fellowships at the Universities of York (Sociology), Aberystwyth (History), Manchester (CHSTM), and Southampton (SMMI). In addition to teaching lectureships at the University of Kent (History) and the University of Cambridge (History and Philosophy of Science). He currently works at the University of York, in the Science and Technology Studies Unit (SATSU).

Transmissão via Zoom (pw: 859364).

18h00
CIUHCT - Centro Interuniversitário de História das Ciências e da Tecnologia
Logótipo da ação CLEANFOREST

Forests are exposed to multiple global change drivers, wich can constrain their ability to continue providing several ecosystem services (including climate change mitigation). Assessing responses - and underlined mechanisms -  at the whole ecosystem scale is paramount for a holistic understanding of forest response to global change.

Seminário Permanente de Filosofia das Ciências, por Jean-Baptiste Joinet (Université Jean Moulin Lyon 3, IRPhiL).

Seminário do Centro de Física Teórica e Computacional, por Eduardo V. Castro (Departamento de Física e Astronomia, Faculdade de Ciências, Universidade do Porto, Portugal).

Logótipo do Dia Aberto e fotografia de atividade de investigação

Novas vagas disponíveis para o Dia Aberto em Ciências!

Logótipo do evento

Evento final do Projeto iSEA, com inscrições até 30 de abril.

Earth Systems Seminar, por Sandra Plecha (IDL, Centre OIE - Mines Paris).

Seminário do Departamento de Física de Ciências ULisboa, por Kora Muzic (Instituto de Astrofísica e Ciências do Espaço, FCUL).

Aula aberta no âmbito da Unidade Curricular de Linguagens de Domínio, por Bruno Martinho (OutSystems).

Título e data do workshop

Workshop no âmbito da recente adesão da Universidade de Lisboa à CoARA - Coalition for Advancing Research Assessment.

Título do curso

Curso Avançado CEAUL / Gades Solutions.

Título e datas de candidatura do programa, sobre um padrão em tons de roxo e laranja

Submissão de candidaturas até 14 de maio.

Os oradores plenários irão falar sobre a importância da interdisciplinaridade de forma acessível para todos, estando previstas palestras e apresentação de pósteres por alunos.

Logótipo do EVM 2024

Candidaturas até 15 de maio.

Aula aberta no âmbito da Unidade Curricular de Aprendizagem Profunda, por João Carreira (Deepmind).

Logótipo do LIP Summer Internship Program e fotografia de jovem investigador

Os estágios podem ter uma duração entre duas semanas e dois meses e realizam-se nos três polos do LIP - candidaturas até 15 de maio.

Um evento dirigido aos alunos do ensino secundário, consistindo numa palestra sobre a microscopia e em visitas aos laboratórios de microscopia/demonstrações experimentais simples.

Árvore florida

A minha Jornada pela Matemática: Descobertas, Escolhas e Desafios, por Ana Catarina Monteiro - estudante do Mestrado em Matemática (Licenciatura: Matemática).

Aula aberta no âmbito da Unidade Curricular de Aprendizagem Profunda, por Hugo Penedones (Inductiva).

O workshop contribui para aproximar a Ciência e as Políticas Públicas na construção de políticas informadas por evidências.

Composição com os nomes das Universidades participantes

Candidaturas até 25 de maio (mobilidades no 1.º semestre).

Título do prémio

As candidaturas decorrem até ao dia 31 de maio.

Inscrições até 24 de maio.

Título do programa e logótipos das entidades organizadoras, sobre fotografia do espaço

O programa decorre de 08 a 26 de julho, com candidaturas até 03 de junho.

Pormenor de linguagem corporal (braços e mãos) de pessoa a dialogar

Ação de formação para docentes e investigadores de Ciências.

Feixes luminosos

Envio de propostas até 20 de junho.

Páginas