Seminário

Illuminating the effects of grain shape and size on granular material behavior

Sala 1.3.14, Ciências ULisboa

Por Emilien Azéma (Laboratoire de Mécanique et Génie Civil - LMGC, Université de Montpellier, France).

For centuries, human civilizations have used, handled, transported and transformed granular materials, such as sand, rock, and powder, in a variety of applications, including civil construction, powder compaction, pharmacy.... As a general observation, in all fields where matter is divided into a “granular” form, technological innovation has been supported by a semi-empirical approach. The solid-like, fluid-like and transition to jamming properties of granular materials have been a subject of extensive investigation since decades in different scientific communities which now benefits from a rich experimental background and various continuum or micro-mechanical models often associated with finite-element and/or discrete-element calculations. Nevertheless, significant decline in natural resources and an increase in human activities challenge the way these materials are currently used in human activities. In order to improve predictions and optimizing materials, new approaches must be developed that have to incorporate increasingly realistic characteristics to highlight the key processes at the grain and contact scales. Regardless of the application, granular media are characterized by generic features such as their discrete and disordered microstructure, the predominance of geometric and kinematic constraints and the dissipative character of interactions. But, for each application, this generic character comes up against specific characteristics such as the shape of the grains, their size dispersity (polydispersity), complex interactions (cohesive, capillary, electrical, fluid phase,...). All these elements of complexity are rarely captured by the most common simulation techniques. In order to obtain a clear and precise picture of the complex behavior of real granular materials, it is essential to understand and quantify each of the above-mentioned effects. In this seminar, we will specifically discuss the effect of grain shape and size on the rheology and microstructures of compressed or sheared grain assemblies. Our numerical results highlight specific non-intuitive behaviors, including the non-linear variation of the strength as a function of the packing fraction of the assemblies when the grain shapes deviate from that of a sphere or when the polydispersity in grain size increases. At the microscopic scale, we explain these behaviors from subtle compensation between the contact networks orientations, force anisotropies, and friction mobilization. These analyses are a first step towards a better understanding of increasingly realistic combined effects on the rheology of divided materials.

10h00-11h00
CFTC - Centro de Física Teórica e Computacional
Mão a segurar em globo de vidro

Curso acreditado pelo CCPFC para efeitos de progressão na carreira dos professores na dimensão cientifico-pedagógica dos grupos 230, 420, 510, 520 e 560, com candidaturas até 30 de abril.

Seminário de Lógica Matemática, por Eduardo Magalhães (Universidade do Porto).

The aim of this event is to illustrate the importance of interdisciplinarity. To do so the meeting will bring together researchers from different areas who work in interdisciplinary fields within Ciências ULisboa

Seminário de Geometria e Física, por Tomás Inácio (FCUL, Universidade de Lisboa).

Cardume

Seminário Doutoral I (Doutoramento em Biologia), por Eduardo Miguel Onofre Feijão.

Seminário do Departamento de Física de Ciências ULisboa, por José Manuel Rebordão (FCUL - DF).

Seminário de Análise e Equações Diferenciais, por João Pedro Ramos (Instituto Nacional de Matemática Pura e Aplicada).

Logótipo do LIP Summer Internship Program

Um programa destinado a estudantes de Física e Engenharia com interesse em investigação científica e tecnológica, com candidaturas até 15 de maio (nova data).

“Coroa de Flores” cósmica

Seminário do Instituto de Astrofísica e Ciências do Espaço, por Federica Loiacono (INAF OAS Bologna, Italy).

Seminário do Centro de Física Teórica e Computacional, por João Amaral (Department of Physics and CICECO, University of Aveiro, Portugal).

Bodião-limpador "em ação"

Seminário Doutoral II (Doutoramento em Biologia), por Beatriz Palinhos Pereira.

Seminário de Análise e Equações Diferenciais, por Wladimir Neves (Universidade Federal do Rio de Janeiro).

Título/data/local do evento, logótipos das entidades organizadoras e fotografia de peixe

The event aims to facilitate the exchange of information and knowledge among professionals to advance the understanding, collaboration and capabilities of aquaculture to respond to the impact of climate change in a rapidly changing global environment.

Composição do logótipo da ULisboa e de representação do rosto humano à base de relógios

22 de maio - dois dos doze finalistas da competição são alunos de CIÊNCIAS.

Seminário de Análise e Equações Diferenciais, por Leonid Berlyand (Penn State University).

Seminário do Instituto de Astrofísica e Ciências do Espaço, por Pier-Stefano Corasaniti (Observatoire de Paris-Meudon, France).

Logótipo do EVM 2025

Candidaturas até 28 de maio.

Uma oportunidade única para interagir com a comunidade global de computação científica.

Logótipo Moodle

Ação de formação para docentes e investigadores de CIÊNCIAS.

Título/data/local do evento e iconografia representativa de energias renováveis

Inscrições até 16 de maio! Junta-te a esta revolução energética e faz a diferença!

Logótipo Mentimeter

Ação de formação para docentes e investigadores de CIÊNCIAS.

Neste curso ficarás a saber como te podes tornar um permacultor eficiente, produtivo e consciente! O curso está preparado para iniciantes na prática de permacultura.

Formação - Cultivar em Permacultura.

Curso destinado a estudantes de Mestrado e de Doutoramento, bem como a profissionais que desenvolvam investigação científica na área da saúde.

Químico a escrever fórmulas num quadro

Curso acreditado para efeitos de progressão na carreira dos professores do Ensino Básico e Secundário do Grupo 510 (CCPFC/ACC-118288/22), com candidaturas até 18 de maio.

Páginas