Data Science Seminars

Revealing Semantic and Emotional Structure of Suicide Notes with Cognitive Network Science

Sala 6.2.44, Ciências ULisboa

Por Sofia Teixeira (Departamento de Informática | Ciências ULisboa).

Understanding how people who commit suicide perceive their cognitive states and emotions represents an important open scientific challenge. We build upon cognitive network science, psycholinguistics and semantic frame theory to introduce a network representation of suicidal ideation as expressed in multiple suicide notes. By reconstructing the knowledge structure of such notes, we reveal interconnections between the ideas and emotional states of people who committed suicide. Our results indicate that connections between positively- and negatively-valenced terms give rise to a degree of balance that is significantly higher than in a null model capturing mind-wandering in absence of suicidal ideation. We show that suicide notes are affectively compartmentalized such that positive concepts tend to cluster together and dominate the overall network structure. Notably, this positive clustering diverges from perceptions of self, which are found to be dominated by negative, sad conceptual associations. A key positive concept is “love”, which integrates information relating the self to others and is semantically prominent across suicide notes. The emotions constituting the semantic frame of “love” combine joy and trust with anticipation and sadness, which can be linked to psychological theories of meaning-making as well as narrative psychology. Our results open new ways for understanding the structure of genuine suicide notes and may be used to inform future research on suicide prevention.

Short Bio: Sofia Teixeira holds a PhD in Information Systems and Computer Engineering from Universidade de Lisboa (Portugal). Currently, she is an Assistant Professor in the Department of Informatics, and LASIGE researcher, at the Faculty of Sciences, University of Lisbon. Previously she was a research scientist at Hospital da Luz Learning Health in Lisbon and postdoc at the Indiana University Network Science Institute. Sofia's research interests include modelling and analyzing complex systems through the development of new algorithms on graphs and the application of network science and machine learning methods. Her fields of interest, among others, are Human Behavior, Computational Social Sciences, Network Medicine, Cognitive Science, Network Neuroscience, and Computational Epidemiology.

14h30
Departamento de Informática | Ciências ULisboa
Fotografia de Chapim-azul

The goal of this course is to provide the participants with the most recent and practical knowledge on the use of Functional Diversity.

O evento reunirá alunos de Ciências ULisboa e do ISCAL, proporcionando-lhes uma oportunidade única para apresentarem e defenderem os seus projetos empreendedores num formato de pitch.

Seminário do Centro de Física Teórica e Computacional, por Susana Barbosa (INESC TEC, Porto, Portugal).

Logótipo CQE Days 2025

O encontro tem como objetivo divulgar e promover os resultados da investigação produzidos nos dois pólos do Centro de Química Estrutural (CIÊNCIAS e IST), estimulando a criatividade, o trabalho interdisciplinar e o espírito científico.

Palestra de divulgação das atividades e oportunidades do IEEE (Institute of Electrical and Electronics Engineers).

Seminário de Lógica Matemática, por Eduardo Magalhães (Universidade do Porto).

Mão a segurar em globo de vidro

Curso acreditado pelo CCPFC para efeitos de progressão na carreira dos professores na dimensão cientifico-pedagógica dos grupos 230, 420, 510, 520 e 560, com candidaturas até 30 de abril.

Seminário de Geometria e Física, por Tomás Inácio (FCUL, Universidade de Lisboa).

The aim of this event is to illustrate the importance of interdisciplinarity. To do so the meeting will bring together researchers from different areas who work in interdisciplinary fields within Ciências ULisboa

Cardume

Seminário Doutoral I (Doutoramento em Biologia), por Eduardo Miguel Onofre Feijão.

Seminário do Departamento de Física de Ciências ULisboa, por José Manuel Rebordão (FCUL - DF).

Seminário de Análise e Equações Diferenciais, por João Pedro Ramos (Instituto Nacional de Matemática Pura e Aplicada).

Logótipo do LIP Summer Internship Program

Um programa destinado a estudantes de Física e Engenharia com interesse em investigação científica e tecnológica, com candidaturas até 15 de maio (nova data).

“Coroa de Flores” cósmica

Seminário do Instituto de Astrofísica e Ciências do Espaço, por Federica Loiacono (INAF OAS Bologna, Italy).

Seminário do Centro de Física Teórica e Computacional, por João Amaral (Department of Physics and CICECO, University of Aveiro, Portugal).

Seminário de Análise e Equações Diferenciais, por Wladimir Neves (Universidade Federal do Rio de Janeiro).

Título/data/local do evento, logótipos das entidades organizadoras e fotografia de peixe

The event aims to facilitate the exchange of information and knowledge among professionals to advance the understanding, collaboration and capabilities of aquaculture to respond to the impact of climate change in a rapidly changing global environment.

Composição do logótipo da ULisboa e de representação do rosto humano à base de relógios

22 de maio - dois dos doze finalistas da competição são alunos de CIÊNCIAS.

Seminário de Análise e Equações Diferenciais, por Leonid Berlyand (Penn State University).

Seminário do Instituto de Astrofísica e Ciências do Espaço, por Pier-Stefano Corasaniti (Observatoire de Paris-Meudon, France).

Uma oportunidade única para interagir com a comunidade global de computação científica.

Logótipo Moodle

Ação de formação para docentes e investigadores de CIÊNCIAS.

Logótipo Mentimeter

Ação de formação para docentes e investigadores de CIÊNCIAS.

Título/data/local do evento e iconografia representativa de energias renováveis

Inscrições até 16 de maio! Junta-te a esta revolução energética e faz a diferença!

Neste curso ficarás a saber como te podes tornar um permacultor eficiente, produtivo e consciente! O curso está preparado para iniciantes na prática de permacultura.

Páginas