Summer School

The AI´s have it? Reflections on the History, Present, and Future of AI-Human Relationships

Evento online
Logótipo da Unite!

People ask Alexa or Siri to recommend good restaurants or who caused the Second World War. Robots have become co-workers in the factory or are used as caregivers. People can buy android-like sex robots or use AI programs to create avatars as their digital doubles. During the pandemic, bots are being used as care companions for humans in order to alleviate loneliness. Algorithms „read“ images, compose music, write articles according to a given prompt, co-create works of art, write poems and books, and predict audience reactions to movies. AI software „assists“ in personnel decisions and programs and "predicts" complex human behavior in many ways.

Long-standing visions and dreams as well as human fears seem to come true in the context of recent AI developments, especially machine learning. The division of labor between humans and machines, and the forms of human-machine interaction are undergoing a rapid change. To be sure, technology has never been merely a tool; it has always mediated human practices and self-understanding and prompted change therein. However, it has become obvious that we are currently dealing with a profound shift in human-machine relations. And this development is vexing for human self-understanding. Once again, we ask: What is it that constitutes being human? A few decades ago, it was debates on thinking and intelligence. Nowadays, concepts, such as autonomy, creativity, responsibility, or emotions, which were once considered to be genuinely and exclusively human capabilities, are being questioned, changed, and defended in the context of current AI developments: Can machines do all of this?

In this Summer School (20-24 September 2021), we want to discuss and reflect on these topics, perspectives, and aspects. We would like to ask: What Exactly is New about AI?; “Human” Concepts and Machine “Capabilities”?;  AI as Partner and Companion: New Human-Machine Relationships? Theoretical Descriptions? AI Ethics?

More information: www.geschichte.tu-darmstadt.de/summerschool_ai.


Summer School no âmbito da Rede UNITE! (University Network for Innovation, Technology and Engineering), de que faz parte a ULisboa.

Technical University of Darmstadt: Department of History (Martina Hessler) / Universidade de Lisboa: Centro de Filosofia das Ciências da UL (Alexander Gerner)
Fotografia de Chapim-azul

The goal of this course is to provide the participants with the most recent and practical knowledge on the use of Functional Diversity.

O evento reunirá alunos de Ciências ULisboa e do ISCAL, proporcionando-lhes uma oportunidade única para apresentarem e defenderem os seus projetos empreendedores num formato de pitch.

Seminário do Centro de Física Teórica e Computacional, por Susana Barbosa (INESC TEC, Porto, Portugal).

Logótipo CQE Days 2025

O encontro tem como objetivo divulgar e promover os resultados da investigação produzidos nos dois pólos do Centro de Química Estrutural (CIÊNCIAS e IST), estimulando a criatividade, o trabalho interdisciplinar e o espírito científico.

Palestra de divulgação das atividades e oportunidades do IEEE (Institute of Electrical and Electronics Engineers).

Seminário de Lógica Matemática, por Eduardo Magalhães (Universidade do Porto).

Mão a segurar em globo de vidro

Curso acreditado pelo CCPFC para efeitos de progressão na carreira dos professores na dimensão cientifico-pedagógica dos grupos 230, 420, 510, 520 e 560, com candidaturas até 30 de abril.

Seminário de Geometria e Física, por Tomás Inácio (FCUL, Universidade de Lisboa).

The aim of this event is to illustrate the importance of interdisciplinarity. To do so the meeting will bring together researchers from different areas who work in interdisciplinary fields within Ciências ULisboa

Cardume

Seminário Doutoral I (Doutoramento em Biologia), por Eduardo Miguel Onofre Feijão.

Seminário do Departamento de Física de Ciências ULisboa, por José Manuel Rebordão (FCUL - DF).

Seminário de Análise e Equações Diferenciais, por João Pedro Ramos (Instituto Nacional de Matemática Pura e Aplicada).

Logótipo do LIP Summer Internship Program

Um programa destinado a estudantes de Física e Engenharia com interesse em investigação científica e tecnológica, com candidaturas até 15 de maio (nova data).

“Coroa de Flores” cósmica

Seminário do Instituto de Astrofísica e Ciências do Espaço, por Federica Loiacono (INAF OAS Bologna, Italy).

Seminário do Centro de Física Teórica e Computacional, por João Amaral (Department of Physics and CICECO, University of Aveiro, Portugal).

Seminário de Análise e Equações Diferenciais, por Wladimir Neves (Universidade Federal do Rio de Janeiro).

Título/data/local do evento, logótipos das entidades organizadoras e fotografia de peixe

The event aims to facilitate the exchange of information and knowledge among professionals to advance the understanding, collaboration and capabilities of aquaculture to respond to the impact of climate change in a rapidly changing global environment.

Composição do logótipo da ULisboa e de representação do rosto humano à base de relógios

22 de maio - dois dos doze finalistas da competição são alunos de CIÊNCIAS.

Seminário de Análise e Equações Diferenciais, por Leonid Berlyand (Penn State University).

Seminário do Instituto de Astrofísica e Ciências do Espaço, por Pier-Stefano Corasaniti (Observatoire de Paris-Meudon, France).

Uma oportunidade única para interagir com a comunidade global de computação científica.

Logótipo Moodle

Ação de formação para docentes e investigadores de CIÊNCIAS.

Logótipo Mentimeter

Ação de formação para docentes e investigadores de CIÊNCIAS.

Título/data/local do evento e iconografia representativa de energias renováveis

Inscrições até 16 de maio! Junta-te a esta revolução energética e faz a diferença!

Neste curso ficarás a saber como te podes tornar um permacultor eficiente, produtivo e consciente! O curso está preparado para iniciantes na prática de permacultura.

Páginas