Summer School

The AI´s have it? Reflections on the History, Present, and Future of AI-Human Relationships

Evento online
Logótipo da Unite!

People ask Alexa or Siri to recommend good restaurants or who caused the Second World War. Robots have become co-workers in the factory or are used as caregivers. People can buy android-like sex robots or use AI programs to create avatars as their digital doubles. During the pandemic, bots are being used as care companions for humans in order to alleviate loneliness. Algorithms „read“ images, compose music, write articles according to a given prompt, co-create works of art, write poems and books, and predict audience reactions to movies. AI software „assists“ in personnel decisions and programs and "predicts" complex human behavior in many ways.

Long-standing visions and dreams as well as human fears seem to come true in the context of recent AI developments, especially machine learning. The division of labor between humans and machines, and the forms of human-machine interaction are undergoing a rapid change. To be sure, technology has never been merely a tool; it has always mediated human practices and self-understanding and prompted change therein. However, it has become obvious that we are currently dealing with a profound shift in human-machine relations. And this development is vexing for human self-understanding. Once again, we ask: What is it that constitutes being human? A few decades ago, it was debates on thinking and intelligence. Nowadays, concepts, such as autonomy, creativity, responsibility, or emotions, which were once considered to be genuinely and exclusively human capabilities, are being questioned, changed, and defended in the context of current AI developments: Can machines do all of this?

In this Summer School (20-24 September 2021), we want to discuss and reflect on these topics, perspectives, and aspects. We would like to ask: What Exactly is New about AI?; “Human” Concepts and Machine “Capabilities”?;  AI as Partner and Companion: New Human-Machine Relationships? Theoretical Descriptions? AI Ethics?

More information: www.geschichte.tu-darmstadt.de/summerschool_ai.


Summer School no âmbito da Rede UNITE! (University Network for Innovation, Technology and Engineering), de que faz parte a ULisboa.

Technical University of Darmstadt: Department of History (Martina Hessler) / Universidade de Lisboa: Centro de Filosofia das Ciências da UL (Alexander Gerner)
Logótipo da ação CLEANFOREST

Forests are exposed to multiple global change drivers, wich can constrain their ability to continue providing several ecosystem services (including climate change mitigation). Assessing responses - and underlined mechanisms -  at the whole ecosystem scale is paramount for a holistic understanding of forest response to global change.

Seminário Permanente de Filosofia das Ciências, por Jean-Baptiste Joinet (Université Jean Moulin Lyon 3, IRPhiL).

Seminário do Centro de Física Teórica e Computacional, por Eduardo V. Castro (Departamento de Física e Astronomia, Faculdade de Ciências, Universidade do Porto, Portugal).

Logótipo do Dia Aberto e fotografia de atividade de investigação

Novas vagas disponíveis para o Dia Aberto em Ciências!

Logótipo do evento

Evento final do Projeto iSEA, com inscrições até 30 de abril.

Earth Systems Seminar, por Sandra Plecha (IDL, Centre OIE - Mines Paris).

Seminário do Departamento de Física de Ciências ULisboa, por Kora Muzic (Instituto de Astrofísica e Ciências do Espaço, FCUL).

Aula aberta no âmbito da Unidade Curricular de Linguagens de Domínio, por Bruno Martinho (OutSystems).

Título e data do workshop

Workshop no âmbito da recente adesão da Universidade de Lisboa à CoARA - Coalition for Advancing Research Assessment.

Título do curso

Curso Avançado CEAUL / Gades Solutions.

Título e datas de candidatura do programa, sobre um padrão em tons de roxo e laranja

Submissão de candidaturas até 14 de maio.

Os oradores plenários irão falar sobre a importância da interdisciplinaridade de forma acessível para todos, estando previstas palestras e apresentação de pósteres por alunos.

Logótipo do EVM 2024

Candidaturas até 15 de maio.

Aula aberta no âmbito da Unidade Curricular de Aprendizagem Profunda, por João Carreira (Deepmind).

Logótipo do LIP Summer Internship Program e fotografia de jovem investigador

Os estágios podem ter uma duração entre duas semanas e dois meses e realizam-se nos três polos do LIP - candidaturas até 15 de maio.

Um evento dirigido aos alunos do ensino secundário, consistindo numa palestra sobre a microscopia e em visitas aos laboratórios de microscopia/demonstrações experimentais simples.

Árvore florida

A minha Jornada pela Matemática: Descobertas, Escolhas e Desafios, por Ana Catarina Monteiro - estudante do Mestrado em Matemática (Licenciatura: Matemática).

Aula aberta no âmbito da Unidade Curricular de Aprendizagem Profunda, por Hugo Penedones (Inductiva).

O workshop contribui para aproximar a Ciência e as Políticas Públicas na construção de políticas informadas por evidências.

Composição com os nomes das Universidades participantes

Candidaturas até 25 de maio (mobilidades no 1.º semestre).

Título do prémio

As candidaturas decorrem até ao dia 31 de maio.

Inscrições até 24 de maio.

Título do programa e logótipos das entidades organizadoras, sobre fotografia do espaço

O programa decorre de 08 a 26 de julho, com candidaturas até 03 de junho.

Pormenor de linguagem corporal (braços e mãos) de pessoa a dialogar

Ação de formação para docentes e investigadores de Ciências.

Feixes luminosos

Envio de propostas até 20 de junho.

Páginas