Data Science Seminars

Why analyze biomedical text if we have data?

Transmissão através de Videoconferência

Speaker: Francisco Couto (LASIGE/DI-FCUL).

Abstract: Our daily quest for knowledge usually starts in a search engine with a text query, not a SQL query. Text is still the main tool that we humans use to communicate and publish our findings and the context in where they were generated. Biomedical data repositories lack the flexibility to fully represent most of our hypotheses, theories, deductions, proofs, assumptions, observations and experimental evaluations that support the stored scientific facts. Moreover, absolute truth is not part of science, so biomedical text is crucial for enabling proper scientific inquiry and interpretation of facts for a particular context. However, text analysis is a tedious and time-consuming task for humans and a hard and prone to error task for machines. This talk will give a brief introduction to how text mining coupled with ontologies can address this challenge, using technologies that range from regular expressions to recent deep learning algorithms, and from natural language processing techniques to semantic similarity. The talk will end with an overview of the most recent contributions made by LASIGE researchers in this topic, namely in named-entity recognition and linking, relation extraction, question and answering, recommender systems, and multilingual international evaluations.

Bio: Francisco M. Couto is currently an associate professor with habilitation at Universidade de Lisboa (Faculty of Sciences) and a researcher at LASIGE. His main research contributions cover several key aspects of bioinformatics and knowledge management, namely in proposing and developing various text mining solutions that explore the semantics encoded in ontologies. Until November 2020, he published 2 books; was co-author of 8 chapters, 52 journal papers (41 Q1 Scimago), and 32 conference papers (10 core A and A*); and was the supervisor of 8 PhD theses and of 45 master theses. He received the Young Engineer Innovation Prize 2004 from the Portuguese Engineers Guild, and an honorable mention in 2017 and the prize in 2018 of the ULisboa/Caixa Geral de Depósitos (CGD) Scientific Prizes.


Zoom

14h30
Departamento de Informática

Formação modular de 13 de abril a 11 de maio - produção em permacultura.

Atividade no âmbito da Semana sobre Espécies Invasoras: Portugal & Espanha 2024, assinalada pela SPECO - Sociedade Portuguesa de Ecologia.

Logótipo da ação CLEANFOREST

Forests are exposed to multiple global change drivers, wich can constrain their ability to continue providing several ecosystem services (including climate change mitigation). Assessing responses - and underlined mechanisms -  at the whole ecosystem scale is paramount for a holistic understanding of forest response to global change.

Seminário do Centro de Física Teórica e Computacional, por Eduardo V. Castro (Departamento de Física e Astronomia, Faculdade de Ciências, Universidade do Porto, Portugal).

Seminário Permanente de Filosofia das Ciências, por Jean-Baptiste Joinet (Université Jean Moulin Lyon 3, IRPhiL).

Earth Systems Seminar, por Sandra Plecha (IDL, Centre OIE - Mines Paris).

Logótipo do evento

Evento final do Projeto iSEA, com inscrições até 30 de abril.

Seminário do Departamento de Física de Ciências ULisboa, por Kora Muzic (Instituto de Astrofísica e Ciências do Espaço, FCUL).

Logótipo do Dia Aberto e fotografia de atividade de investigação

Novas vagas disponíveis para o Dia Aberto em Ciências!

Aula aberta no âmbito da Unidade Curricular de Linguagens de Domínio, por Bruno Martinho (OutSystems).

Título e data do workshop

Workshop no âmbito da recente adesão da Universidade de Lisboa à CoARA - Coalition for Advancing Research Assessment.

Título do curso

Curso Avançado CEAUL / Gades Solutions.

Título e datas de candidatura do programa, sobre um padrão em tons de roxo e laranja

Submissão de candidaturas até 14 de maio.

Logótipo do EVM 2024

Candidaturas até 15 de maio.

Aula aberta no âmbito da Unidade Curricular de Aprendizagem Profunda, por João Carreira (Deepmind).

Logótipo do LIP Summer Internship Program e fotografia de jovem investigador

Os estágios podem ter uma duração entre duas semanas e dois meses e realizam-se nos três polos do LIP - candidaturas até 15 de maio.

Os oradores plenários irão falar sobre a importância da interdisciplinaridade de forma acessível para todos, estando previstas palestras e apresentação de pósteres por alunos.

Um evento dirigido aos alunos do ensino secundário, consistindo numa palestra sobre a microscopia e em visitas aos laboratórios de microscopia/demonstrações experimentais simples.

Aula aberta no âmbito da Unidade Curricular de Aprendizagem Profunda, por Hugo Penedones (Inductiva).

Árvore florida

A minha Jornada pela Matemática: Descobertas, Escolhas e Desafios, por Ana Catarina Monteiro - estudante do Mestrado em Matemática (Licenciatura: Matemática).

O workshop contribui para aproximar a Ciência e as Políticas Públicas na construção de políticas informadas por evidências.

Composição com os nomes das Universidades participantes

Candidaturas até 25 de maio (mobilidades no 1.º semestre).

Título do prémio

As candidaturas decorrem até ao dia 31 de maio.

Inscrições até 24 de maio.

Título do programa e logótipos das entidades organizadoras, sobre fotografia do espaço

O programa decorre de 08 a 26 de julho, com candidaturas até 03 de junho.

Páginas