PhD in Informatics Seminar

Recommender systems for scientific items: a Hybrid semantic recommender algorithm for chemical compounds

Transmissão através de Videoconferência

Speaker: Márcia Barros.

Abstract: Recommender systems have been widely used in fields such as movies, music and online stores, however, they are poorly applied to scientific fields. We identified as one of the main challenges for using recommender systems in scientific fields, the lack of datasets suitable for evaluating recommender algorithms. In previous work, we overcame this challenge by developing a new methodology called LIBRETTI (LIterature Based RecommEndaTion of scienTific Items). LIBRETTI allows the creation of standard datasets of implicit feedback with the format of , where the users are authors from research papers, the items are scientific items, such as chemical compounds, genes, or phenotypes, and the ratings are the number of papers an author wrote about an item. We have now as case studies a dataset in the field of Astronomy, and a dataset in the field of Chemistry. With these dataset available, it is now possible to start testing and developing new recommender algorithms. Thus, this seminar will present a Hybrid recommender model for recommending Chemical Compounds. The Hybrid model integrates state-of-the-art collaborative-filtering algorithms for implicit feedback and a new content-based algorithm, based on the semantic similarity between the Chemical Compounds in the ChEBI ontology. This model was evaluated using the dataset of implicit feedback of Chemical Compounds, CheRM, created through LIBRETTI.

More information: https://moodle.ciencias.ulisboa.pt/course/view.php?id=2228#section-2.

z(r)oom: https://videoconf-colibri.zoom.us/j/98030464254.


Seminars of the PhD in Informatics 2019/2020

PhD students, faculty, MSc and BSc students, are all invited to attend. This is an excellent opportunity for cross-disciplinary development through presentation and discussion of edge research going on in our department.

Please make space in your agenda an save the date, even if the subject is apparently not directly related to your research. You may be surprised with the bridging opportunities that pop up, and the PhD student will benefit from comments that we all can make.

Moreover, we all should adopt the scientific culture of attending our most advanced regular seminars and of providing our feedback to the speakers.

12h00
Departamento de Informática
Logótipo da ação CLEANFOREST

Forests are exposed to multiple global change drivers, wich can constrain their ability to continue providing several ecosystem services (including climate change mitigation). Assessing responses - and underlined mechanisms -  at the whole ecosystem scale is paramount for a holistic understanding of forest response to global change.

Seminário Permanente de Filosofia das Ciências, por Jean-Baptiste Joinet (Université Jean Moulin Lyon 3, IRPhiL).

Seminário do Centro de Física Teórica e Computacional, por Eduardo V. Castro (Departamento de Física e Astronomia, Faculdade de Ciências, Universidade do Porto, Portugal).

Logótipo do Dia Aberto e fotografia de atividade de investigação

Novas vagas disponíveis para o Dia Aberto em Ciências!

Logótipo do evento

Evento final do Projeto iSEA, com inscrições até 30 de abril.

Earth Systems Seminar, por Sandra Plecha (IDL, Centre OIE - Mines Paris).

Seminário do Departamento de Física de Ciências ULisboa, por Kora Muzic (Instituto de Astrofísica e Ciências do Espaço, FCUL).

Aula aberta no âmbito da Unidade Curricular de Linguagens de Domínio, por Bruno Martinho (OutSystems).

Título e data do workshop

Workshop no âmbito da recente adesão da Universidade de Lisboa à CoARA - Coalition for Advancing Research Assessment.

Título do curso

Curso Avançado CEAUL / Gades Solutions.

Título e datas de candidatura do programa, sobre um padrão em tons de roxo e laranja

Submissão de candidaturas até 14 de maio.

Os oradores plenários irão falar sobre a importância da interdisciplinaridade de forma acessível para todos, estando previstas palestras e apresentação de pósteres por alunos.

Logótipo do EVM 2024

Candidaturas até 15 de maio.

Aula aberta no âmbito da Unidade Curricular de Aprendizagem Profunda, por João Carreira (Deepmind).

Logótipo do LIP Summer Internship Program e fotografia de jovem investigador

Os estágios podem ter uma duração entre duas semanas e dois meses e realizam-se nos três polos do LIP - candidaturas até 15 de maio.

Um evento dirigido aos alunos do ensino secundário, consistindo numa palestra sobre a microscopia e em visitas aos laboratórios de microscopia/demonstrações experimentais simples.

Árvore florida

A minha Jornada pela Matemática: Descobertas, Escolhas e Desafios, por Ana Catarina Monteiro - estudante do Mestrado em Matemática (Licenciatura: Matemática).

Aula aberta no âmbito da Unidade Curricular de Aprendizagem Profunda, por Hugo Penedones (Inductiva).

O workshop contribui para aproximar a Ciência e as Políticas Públicas na construção de políticas informadas por evidências.

Composição com os nomes das Universidades participantes

Candidaturas até 25 de maio (mobilidades no 1.º semestre).

Título do prémio

As candidaturas decorrem até ao dia 31 de maio.

Inscrições até 24 de maio.

Título do programa e logótipos das entidades organizadoras, sobre fotografia do espaço

O programa decorre de 08 a 26 de julho, com candidaturas até 03 de junho.

Pormenor de linguagem corporal (braços e mãos) de pessoa a dialogar

Ação de formação para docentes e investigadores de Ciências.

Feixes luminosos

Envio de propostas até 20 de junho.

Páginas