Open Epistemologies - Mach, Bachelard, Feyerabend

In honor of Zbigniew Kotowicz (1950-2017)

Auditório da FCiências.ID e Sala 8.2.23, FCUL, Lisboa
Fotografias dos 3 filósofos

The problem of scientific method, important for scientists at least since the Renaissance, became crucial during the Enlightenment, generating debates that have extended to the present. An issue that remains relevant today is what happens when a pluralist methodology is adopted – what kind of science gets done, and/or not done? Ernst Mach (1838-1916), Gaston Bachelard (1884-1962) and Paul Feyerabend (1924-1994) argue that there are different ways to construct knowledge, considering that there is a need to disrupt old scientific methods. Can we assume that they are proposing “open epistemologies”?

Many philosophers have discussed scientific concepts and theories, but several scientist-philosophers also have questioned the scientific knowledge that they were constructing during their scientific life. Some of them have even elaborated epistemologies that undeniably reflect their experience of making science. This is not, of course, a reason to take their ideas for granted, but we believe that it is important to take them seriously and to discuss them. In addition to Mach, Bachelard and Feyerabend, throughout the 19th and 20th centuries it is possible to find scientists well known for their epistemological thinking, such as Henri Poincaré (1854-1912), Emile Meyerson (1859-1933), Ludwig Fleck (1896-1961), Michael Polanyi (1891-1976).

The science of the twentieth century has, in turn, put new epistemological problems in physics, biology and several other areas of knowledge from which emerges a deep philosophical reflection of scientists like Albert Einstein (1879-1955), Niels Bohr (1885-1962), Werner Heisenberg (1901-1976), Joseph Woodger (1894-1981) or Ernst Mayr (1904-2005). Some of their ideas as well as those of other scientists have echoed in the philosophy of science and have generated controversies until today.

This colloquium intends to create the conditions of lively discussions about the epistemologies of scientists around the works of several scientists-philosophers from Ernst Mach to the present. The colloquium is also aiming to honor our late colleague Zbigniew Kotowicz (1950-2017) and his work on Gaston Bachelard (Gaston Bachelard. A Philosophy of the Surreal, Edimburgh University Press 2016).

The official languages of the conference are English and French.

CFCUL

Formação modular de 13 de abril a 11 de maio - produção em permacultura.

Atividade no âmbito da Semana sobre Espécies Invasoras: Portugal & Espanha 2024, assinalada pela SPECO - Sociedade Portuguesa de Ecologia.

Logótipo da ação CLEANFOREST

Forests are exposed to multiple global change drivers, wich can constrain their ability to continue providing several ecosystem services (including climate change mitigation). Assessing responses - and underlined mechanisms -  at the whole ecosystem scale is paramount for a holistic understanding of forest response to global change.

Seminário do Centro de Física Teórica e Computacional, por Eduardo V. Castro (Departamento de Física e Astronomia, Faculdade de Ciências, Universidade do Porto, Portugal).

Seminário Permanente de Filosofia das Ciências, por Jean-Baptiste Joinet (Université Jean Moulin Lyon 3, IRPhiL).

Earth Systems Seminar, por Sandra Plecha (IDL, Centre OIE - Mines Paris).

Logótipo do evento

Evento final do Projeto iSEA, com inscrições até 30 de abril.

Seminário do Departamento de Física de Ciências ULisboa, por Kora Muzic (Instituto de Astrofísica e Ciências do Espaço, FCUL).

Logótipo do Dia Aberto e fotografia de atividade de investigação

Novas vagas disponíveis para o Dia Aberto em Ciências!

Aula aberta no âmbito da Unidade Curricular de Linguagens de Domínio, por Bruno Martinho (OutSystems).

Título e data do workshop

Workshop no âmbito da recente adesão da Universidade de Lisboa à CoARA - Coalition for Advancing Research Assessment.

Título do curso

Curso Avançado CEAUL / Gades Solutions.

Título e datas de candidatura do programa, sobre um padrão em tons de roxo e laranja

Submissão de candidaturas até 14 de maio.

Logótipo do EVM 2024

Candidaturas até 15 de maio.

Aula aberta no âmbito da Unidade Curricular de Aprendizagem Profunda, por João Carreira (Deepmind).

Logótipo do LIP Summer Internship Program e fotografia de jovem investigador

Os estágios podem ter uma duração entre duas semanas e dois meses e realizam-se nos três polos do LIP - candidaturas até 15 de maio.

Os oradores plenários irão falar sobre a importância da interdisciplinaridade de forma acessível para todos, estando previstas palestras e apresentação de pósteres por alunos.

Um evento dirigido aos alunos do ensino secundário, consistindo numa palestra sobre a microscopia e em visitas aos laboratórios de microscopia/demonstrações experimentais simples.

Aula aberta no âmbito da Unidade Curricular de Aprendizagem Profunda, por Hugo Penedones (Inductiva).

Árvore florida

A minha Jornada pela Matemática: Descobertas, Escolhas e Desafios, por Ana Catarina Monteiro - estudante do Mestrado em Matemática (Licenciatura: Matemática).

O workshop contribui para aproximar a Ciência e as Políticas Públicas na construção de políticas informadas por evidências.

Composição com os nomes das Universidades participantes

Candidaturas até 25 de maio (mobilidades no 1.º semestre).

Título do prémio

As candidaturas decorrem até ao dia 31 de maio.

Inscrições até 24 de maio.

Título do programa e logótipos das entidades organizadoras, sobre fotografia do espaço

O programa decorre de 08 a 26 de julho, com candidaturas até 03 de junho.

Páginas