Open Epistemologies - Mach, Bachelard, Feyerabend

In honor of Zbigniew Kotowicz (1950-2017)

Auditório da FCiências.ID e Sala 8.2.23, FCUL, Lisboa
Fotografias dos 3 filósofos

The problem of scientific method, important for scientists at least since the Renaissance, became crucial during the Enlightenment, generating debates that have extended to the present. An issue that remains relevant today is what happens when a pluralist methodology is adopted – what kind of science gets done, and/or not done? Ernst Mach (1838-1916), Gaston Bachelard (1884-1962) and Paul Feyerabend (1924-1994) argue that there are different ways to construct knowledge, considering that there is a need to disrupt old scientific methods. Can we assume that they are proposing “open epistemologies”?

Many philosophers have discussed scientific concepts and theories, but several scientist-philosophers also have questioned the scientific knowledge that they were constructing during their scientific life. Some of them have even elaborated epistemologies that undeniably reflect their experience of making science. This is not, of course, a reason to take their ideas for granted, but we believe that it is important to take them seriously and to discuss them. In addition to Mach, Bachelard and Feyerabend, throughout the 19th and 20th centuries it is possible to find scientists well known for their epistemological thinking, such as Henri Poincaré (1854-1912), Emile Meyerson (1859-1933), Ludwig Fleck (1896-1961), Michael Polanyi (1891-1976).

The science of the twentieth century has, in turn, put new epistemological problems in physics, biology and several other areas of knowledge from which emerges a deep philosophical reflection of scientists like Albert Einstein (1879-1955), Niels Bohr (1885-1962), Werner Heisenberg (1901-1976), Joseph Woodger (1894-1981) or Ernst Mayr (1904-2005). Some of their ideas as well as those of other scientists have echoed in the philosophy of science and have generated controversies until today.

This colloquium intends to create the conditions of lively discussions about the epistemologies of scientists around the works of several scientists-philosophers from Ernst Mach to the present. The colloquium is also aiming to honor our late colleague Zbigniew Kotowicz (1950-2017) and his work on Gaston Bachelard (Gaston Bachelard. A Philosophy of the Surreal, Edimburgh University Press 2016).

The official languages of the conference are English and French.

CFCUL

Seminário do Laboratório de Instrumentação e Física Experimental de Partículas, por Nuno Leonardo (LIP).

This workshop aims to explore crucial issues raised by contemporary computational models and methods in AI. The focus will be on fostering discussions about the epistemological, ontological, and formal considerations, as well as the societal implications of AI systems.

Título/data/local do evento e logótipos de Ciências ULisboa e do GAPsi

Palestra promovida pelo GAPSI - Gabinete de Apoio Psicológico de Ciências ULisboa.

Seminário Doutoral II (Doutoramento em História e Filosofia das Ciências), por André Gonçalo Azevedo Pedro.

Data Science Seminar, por João Mendes (IBEB & LASIGE).

Título/data/local do evento e três fotografias relacionadas com a permacultura

Permacultura? Não é uma pseudociência esotérica? Uma utopia sem fundamento científico? Para desmistificar estas e outras ideias, o permacultor certificado Tiago Silva (SmartLeap) guiar-te-á pelos caminhos desta prática multidisciplinar, fundada em sólidas bases empíricas.

Seminário do Centro de Física Teórica e Computacional, por Ricardo Dias (Departamento de Física, Universidade de Aveiro, Portugal).

Título/data/local do evento e logótipos da FCT, PRR e ULisboa

O programa incluirá uma mesa-redonda e a apresentação do Programa ERC-Portugal, enquanto instrumento de apoio à comunidade científica nos vários ciclos da participação nacional nos concursos do ERC.

Seminário de Lógica Matemática, por Borja Sierra Miranda (University of Bern).

Seminário Doutoral I (Doutoramento em Biologia), por Sara Bento.

Título do evento, logótipos da ULisboa/DGES e fotografia de peças de xadrez

Sentes-te perdido/a em relação ao teu futuro académico/profissional? Ainda não sabes qual a melhor área a seguir ou como definir a tua carreira? Este workshop é para ti!

Logótipos de Ciências ULisboa/GAPsi e calendarização das palestras

Uma conversa sobre ti, alguém amigo ou apenas acerca de ansiedade.

Logótipo do concurso

As candidaturas à 21.ª edição decorrem até 06 de dezembro.

Título da iniciativa, logótipos das entidades envolvidas e fotografias de dois jovens

Voa alto com o teu talento no Talent Bootcamp em CIÊNCIAS.

Logótipo do evento, sobre um fundo cor-de-rosa

Entrada livre, limitada à lotação do espaço.

Título do programa, fotografia de dois jovens e logótipo da Rede Alumni CIÊNCIAS

As candidaturas estão abertas até dia 09 de dezembro.

Fotografia do Professor Pedro Miranda

Lição de Jubilação "Wind and water: on-going research on climate processes".

Título/data/local do evento e fotografia de António Sampaio da Nóvoa

A sessão será presidida por Sua Excelência O Presidente da República, Marcelo Rebelo de Sousa.

Conversas sobre a geologia rica e fascinante do Parque Natural Sintra-Cascais, com a participação de vários docentes de CIÊNCIAS.

Título "5th edition ULisses", sobre fotografia do mar

Apresentação de candidaturas até 15 de dezembro.

Um dia para aprender sobre produção caseira de cogumelos, da teoria à prática! Cada participante leva consigo um kit de cogumelos produzido nesta tarde e ainda todo o conhecimento para o fazer novamente de forma autónoma!

An annual meeting that aims to bring together Evolutionary Biologists working in Portugal and abroad in order to promote scientific cohesion and excellence. This meeting is a forum for scientists of all academic levels (from master students to principal investigators), to present their work and discuss, fostering new ideas and collaborations.

Título "Gostarias de realizar uma mobilidade Erasmus+?" e fotografia de jovem aluno

Candidaturas de 01 a 31 de dezembro.

Ação de formação para docentes e investigadores de Ciências.

Páginas