BioISI Research Seminar

From genome to cystic fibrosis: Single cell systems biology and drug targeting

Auditório da FCiências.ID, Lisboa

Por Hans V. Westerhoff (SysBA - Systems Biology Amsterdam / Synthetic Systems Biology and Nuclear Organization, University of Amsterdam / Molecular Cell Physiology, VU University Amsterdam / Em. Systems Biology, University of Manchester).

Abstract: Where Molecular Biology helped with biomolecules, Systems Biology enables us to deal with networks. Both disciplines were catapulted by the development of new techniques, such as cloning and whole genome sequencing. Together they have led to the realization that biological function as well as malfunction emerges from synergies in the molecular networks of cells and tissues. Therapies should better mind these synergies. In these approaches there was no accommodation yet of the phenomenon that tissues are themselves ‘societies’ of cells. Referring to novel technologies such as single cell mRNA sequencing and fluorescence in situ hybridization, I shall single-cell resolved systems biology. Transcription bursting, polysomal translation, and other batch wise processes can generate substantial diversity within a clonal cell population. Such ‘noise’ may not only provide a bet-hedging mechanism for drug resistance of tumors, but also ‘pace makers’ for developmental biology and immunology. Cell-cell variability may also be important for diseases such as cystic fibrosis: Within the same tissue some cells might be more affected than others, just like within the human population, some individuals are more affected by the same mutation, than others For the inquisitive it is now possible, through the Infrastructure for Systems Biology Europe (ISBE), to engage with systems biology. For cystic fibrosis we shall show how high quality input from an expert group in cystic fibrosis, had produced a model that by leads to counterintuitive discoveries. These include the elimination of apparently plausible drug targets, and the directing of the research to more plausible ones.

Host: Margarida Amaral (FunGP - BioISI).

BioISI - Instituto de Biossistemas e Ciências Integrativas

Uma história divertida para os mais novos, cuja venda reverte 1€ para o Grupo Lobo.

Pormenor do catálogo da Mostra Bibliográfica

Mostra bibliográfica disponível de 03 de outubro a 30 de novembro de 2022.

Cartaz do evento

À conversa com Mário Felício, ex-aluno da Licenciatura em Bioquímica de Ciências ULisboa, atualmente a trabalhar na consultora Deloitte.

Fotografia de alunos de Ciências ULisboa

03 de outubro, Sala 6.1.36, pelas 15h00.

Banner do evento

Celebrando o início de um novo Ano Académico, esta sessão solene é um importante marco na vida académica da ULisboa e junta toda a sua Comunidade.

Geodiversidade

Palestra no âmbito das comemorações do Dia Internacional da Geodiversidade, por Carlos Marques da Silva (DG Ciências ULisboa).

This colloquium seeks to debate ideas from the arts, humanities and sciences on the process of empathy.

Imagem ilustrativa do curso, acompanhada de diversas informações

Um curso dirigido ao público geral e estudantes de arte ou ciência (a partir dos 16 anos), com interesse em desenho de observação, ilustração, e biologia, com ou sem experiência em desenho.

Banner do evento

No dia 6 de outubro, a ULisboa dá as boas-vindas aos seus estudantes na Cidade Universitária!

Banner do evento

Talk @LASIGE, por Bruno Loff (Faculdade de Ciências, Universidade do Porto).

Banner do evento

Participe até 12 de outubro / Submit you application until 12 October.

Banner do evento

Ciências ULisboa estará presente, de 13 a 16 de outubro, no Festival Internacional de Ciência - FIC.A

Cartaz do evento

Um evento repleto de atividades científicas, culturais e educativas, com jogos, demonstrações, palestras, entre muitas outras atividades.

Research at the Faculty of Sciences

Join us on 26 October 2022 for the 4th edition of Ciências Research Day.