Exploring the early universe in the laboratory

Sala 1.4.14, FCUL, Lisboa

Por Liliana Apolinário (LIP).

Abstract: It is believed that few millionths of a second after the Big Bang, the Universe was filled with a hot and dense matter - called the Quark-Gluon Plasma (QGP). This new state of matter, characterised by the deconfinement of the Quantum Chromodynamics (QCD) degrees of freedom - quarks and gluons - can be recreated in the laboratory through ultra-relativistic heavy-ion collisions. From such high energy interaction, the two nuclei “melt” into an almost perfect liquid: the QGP. As this evanescent medium expands and cools down, quarks and gluons recombine into normal hadronic matter. As such, only indirect observations from the resulting products of this interaction are possible. “Hard probes”, such as jets, that are produced within the collision, when crossing this strongly interacting matter, undergo energy loss phenomena that can be described within the perturbative regime of the QCD. The degree of such modifications - generically called jet quenching - can reveal the QGP properties, and ultimately, constrain the early evolution of our Universe.

Departamento de Física

Diogo Miguel Branco Silva defende a dissertação "PIQL-Interfaces Persuasivas para uma Vida Saudável".

Queres desenvolver as tuas competências linguísticas? Gostarias de conhecer pessoas de várias nacionalidades? Estás à procura de um parceiro tandem para aprender uma nova língua?

Participa no 1.º Encontro Tandem em Ciências!

Ficção Científica, Inteligência Artificial e o futuro da humanidade (e dos robôs) estarão em debate na conversa “Olhares sobre 2001: Odisseia no Espaço de Arthur C. Clarke".

Patrick Tony Lapa Joaquim defende a dissertação "Avaliação de opções com séries de Fourier".

Nuno Ricardo Raimundo Silva defende a dissertação "A CFO-based model of coningent claims with jump risk".

João Miguel Mendes dos Reis defende a dissertação "American Options under Stochastic Volatility via a Transformation Procedure".

Maria Salomé Coimbra Carmelo defende a dissertação "Data Mining applied to Neurorehabilitation Data".

Ao todo, são três os projetos de investigação nacionais sobre tubarões e raias que partilham fundo de 100 mil euros.

Por Gabriela Gomes (Liverpool School of Tropical Medicine, UK / Centro de Investigação em Biodiversidade e Recursos Genéticos, Universidade do Porto).

Por Nuno Peres (Universidade do Minho).

Por Carina Silva (Escola Superior de Tecnologia da Saúde de Lisboa - Instituto Politécnico de Lisboa).

Raquel Maria Vicente Filipe defende a dissertação "Coupled Wiener processes: from single to collective dynamics of active particles".

Joana Correia Pinto defende a dissertação "Desenvolvimento Aplicacional CRM em Modelo Cloud".

Inês da Silva Pinto Campos defende a dissertação "Trigonometria: encantos e recantos de uma abordagem didática".

Por Nuno M. Pedroso (Post-doc researcher CENA/São Paulo University and cE3c collaborator - Conservation Ecology group).

Por Henrique Leitão e Joaquim Alves Gaspar (FCUL).

Ana Rita da Silva Ferreira defende a dissertação “Otimização dos serviços de cuidados de saúde: planeamento de cirurgias eletivas em hospitais públicos".

As Conferências do CIUHCT são um ciclo de palestras organizados anualmente pelo CIUHCT sobre assuntos de História das Ciências e da Tecnologia.

Pode a matemática ajudar a resolver os problemas do Turismo?

Esta sessão conta com a participação de Cristina Branquinho (Ce3c, FCUL),  Luísa Nogueira (CCDR-LVT), Jorge Maia Alves (FCUL), André Borges (aluno FCUL) e moderados por Ricardo Trigo (IDL, FCUL).

Por Imme Van Den Berg (Universidade de Évora).