Seminário de Análise e Equações Diferenciais

On short wave-long wave interactions in the relativistic context

Sala 6.2.33, Ciências ULisboa

Por Hermano Frid (IMPA, Rio de Janeiro).

In this talk we introduce models of short wave-long  wave interactions in the relativistic setting. In this context the nonlinear Schrödinger equation is no longer adequate for describing short waves and is replaced by a nonlinear Dirac equation. Two specific examples are considered: the case where the long waves are governed by a scalar conservation law; and the case where the long waves are governed by the augmented Born-Infeld equations in electromagnetism. This is a joint work with João Paulo Dias.

CMAFcIO - Centro de Matemática, Aplicações Fundamentais e Investigação Operacional
Logótipo do evento

O conceito de One Health assenta no reconhecimento da necessidade de abordar as políticas de saúde numa perspetiva de interdependência humano-animal-ambiente.

Cognitive sciences have approached social cognition from two complementary perspectives. On one hand, social psychology and behavioural economics have mostly emphasized mentalizing, social perception, and our ability to model other minds. On the other hand, developmental psychology and motor neuroscience have more focused on imitating, social interaction, and our propensity to coordinate with others’ behaviour.

Banner do evento

The International Carbohydrate Symposium is an important forum for researchers involved in all aspects of carbohydrates and a biennial event that was held in various locations around the world. This year, we will meet in a different way.

Seminário de Formação Avançada em Jardins, Paisagens e Ambiente, por Denis Ribouillault (directeur des études supérieures en histoire de l'art, Université de Montréal).

The course aims at enabling the participants to use different methods to measure the impacts of pollutants on ecosystems. Basic knowledge will be provided through theoretical and practical lessons on how to select and use the most suitable metrics based on the analysis of multiple compartments of the ecosystems.

Logótipo e data do evento

“There is often a considerable difference between what we think people need and what people want to use”. This is our perspective on how technology should be developed and will serve as the motto of this event.

O evento visa reunir investigadores interessados na aplicação de isótopos estáveis em estudos ecológicos e na utilização de dados históricos de biodiversidade disponíveis em coleções museológicas.

Título e data do evento, sobre uma fotografia da Ponte Vasco da Gama (Lisboa)

O evento decorre de 12 a 14 de julho de 2022, sob o lema CHEMISTRY: Forging bonds, e destina-se a todos os investigadores e alunos da ULisboa.

Mathematical Cultures Seminar, por Henrique Leitão (DHFC Ciências ULisboa/CIUHCT).

Banner do evento

David Avelar (Ciências ULisboa) é um dos oradores do webinário.

Banner do evento

The program will consist of plenary lectures, oral, flash and poster communications, and a round table about Science Communication.

O Projeto Reboot convida à desconstrução do sistema alimentar com uma Exposição e um Documentário gratuitos.

This course offers an overview of the different ways to measure biodiversity, and provides tips for the stratification of primary biodiversity data and the construction of variables that describe its various facets. It also includes an in-depth review of the different types of data used to measure biodiversity and their problems and limitations.

Banner do evento (incluindo título, hora, local e informações sobre os oradores)

Webinar ULisboa nos Trópicos, por Teresa Melo e João Nascimento (CERIS, Instituto Superior Técnico da ULisboa).

Banner do evento

Estaremos hoje habilitados a prever o impacto da atividade humana no clima e a inferir daí a insustentabilidade do nosso modo de vida?

Logótipo do programa

Após 2 anos de interregno, o programa Ser Cientista está de regresso!

Imagem alusiva ao prémio

Candidaturas até 31 de julho.

Fotografia de trator em campo agrícola

Submissão de iniciativas até 30 de agosto de 2022.

Fotografia de campo agrícola e parque eólico

Submissão de iniciativas até 30 de agosto de 2022.

Fotografia representativa de agricultura sustentável

Submissão de iniciativas até 30 de agosto de 2022.

As Jornadas Interinstitucionais de Inovação Pedagógica estão abertas a docentes do ensino superior com interesse no seu desenvolvimento profissional pedagógico.

Programa a disponibilizar futuramente.