Cursos Avançados cE3c 2017/2018

Practical course on Phylogenetics

FCUL, Lisboa
cE3c

Phylogenetics is one of the scientific areas of Biology that has grown fast and evolved in methodological terms in the last years. Its applications go from the studies of the evolution of species and populations to the least expected, as the study of the origin of the AIDS virus or seasonal cycles of the flu. The course is aimed at students and professionals that intend to get started in phylogenetic analysis as well as researchers already with some experience wanting to deepen or update their knowledge in the field. The course consists of theoretical classes as well as hands-on practical sessions using software. Participants are encouraged to bring their own sequence data for analysis.

Date: January 29th, 2018 to February 2nd, 2018
Deadline for Applications: January 5th, 2018

cE3c - Centro de Ecologia, Evolução e Alterações Ambientais

Por José Paulo Viana (APM - Associação de Professores de Matemática).

During recent decades we have witnessed a great development of bioinformatics that has led to the accumulation of a huge amount of biological information.

Por Luís Margalho (Departamento de Física e Matemática, Instituto Superior de Engenharia de Coimbra).

Por Mario Yanez.

Mario Yanez is dedicated to envisioning and inspiring a transition toward life-sustaining, resilient human communities.

Por Jorge Gomes (LIP).

Por Ana Isabel Queiroz (IHC, FCSH NOVA).

Por Leonor R Rodrigues (1,2), F. Zélé (1), I. Santos (1), A. Figueiredo (1,3,4), J. Alpedrinha (1), I. Olivieri (2), S. Magalhães (1).

Por Davide Zucco (Università di Torino).

Beatriz Ferraz Marreiros defende o trabalho de projeto "Uma visão sobre uma forma de retenção de clientes nos seguros automóveis".

Por José Espírito Santo (Universidade do Minho).

Por Marco Silva Mendes (FCUL).

Candidaturas a Bolsas de Doutoramento até 20 de janeiro de 2018.

Mais informações disponíveis em http://biodiv.pt/call-2017-18.

The objective of this course is to introduce participants to the details of communication and writing scientific publications. The main emphasis is on the most common form, the “primary scientific paper”, but other forms will be covered.

Estes seminários destinam-se à apresentação e discussão de estudos de caso em história de cultura material e coleções científicas, museus universitários e património científico em geral.

A organização da informação referente à produção científica e dos ficheiros que lhes estão associados implica, cada vez mais, a utilização de aplicações que permitam gerir a descrição e o arquivo dos documentos.

Lack of fertile land to feed the exponentially growing population, insufficient water availability and quality, changes in the flow of nutrients through the bio-geo-cycles (especially N and P) and climate and land use changes are impacting ecosystems and their capacity to deliv

Por Jacek Radwan (Evolutionary Biology Group, Collegium Biologicum, Adam Mickiewicz University in Poznań).

On completion of the course, the students shall have acquired the following knowledge and understanding:

Aprender a produzir energia, descobrir como se forma a maior onda surfada em todo o mundo ou perceber como podemos falar com um robô, são apenas alguns dos desafios lançados pela Universidade de Lisboa (ULisboa) aos visitantes da exposição “Descobre a ULisboa”.

The continuous urban development associated with the growth of the world population has become one of the most important challenges of the present time. Today, cities accommodate more than 54% of the world's population, a proportion that is expected to increase to 70% by 2050.

The course starts with a short revision of multiple linear regression and generalised linear models, followed by an introduction to linear mixed effects models and generalised linear mixed effects models (GLMM) to analyse nested (also called hierarchical or clustered) data, e.g

Estes cursos breves, dirigidos aos alunos de licenciatura (e mestrado) em Biologia da FCUL, têm como objetivo complementar o seu plano curricular e a oferta já existente para este público-alvo, e decorrem sobretudo aos fins de semana e feriados para evitar sobreposição com

Candidaturas abertas até 28 de fevereiro de 2018.