First results of the SNO+ experiment

LIP, Lisboa

Por Valentina Lozza (LIP & FCUL).

SNO+ is a large multi-purpose liquid scintillator based experiment, with the main physics goal of searching for the neutrinoless double-beta decay of 130Te.

The first of the three SNO+ phases has started in May 2017, with the detector filled with ultra-pure water. The deep underground location (6000 m.w.e.) and the low background levels, allowed new physics searches and the 8B solar neutrino flux measurement in the 5-10 MeV energy range.

This talk focuses on the first two physics results of the initial water phase published in early 2019: the search for the nucleon (neutron and proton) decays into invisible modes (i.e. into three neutrinos), and the confirmation of the 8B neutrino flux above 6 MeV energy (background free).

Currently, SNO+ has began the transition to the scintillator phase. The doublebeta decay phase is expected to start in early 2020, when the ultra-pure liquid scintillator will be loaded with 3.9 tonnes of natural tellurium, for a half-life sensitivity larger than 2x1026 years.

LIP - Laboratório de Instrumentação e Física Experimental de Partículas

Speaker: Maria Colombo (École Polytechnique Fédérale de Lausanne).

Dia Aberto de Ciências 2020 realiza-se no dia 3 de junho e será, pela primeira vez, integralmente realizado onlineInscrições até dia 31 de maio.

Objectives: provide students with basic knowledge of R programming, allowing them to manipulate and visualize data with R.

More information available here.

As candidaturas ao Módulo de Intercâmbio EIT Health, 4.ª Edição, já abriram.

A iniciativa visa dar a conhecer a investigação que se faz no LASIGE / Departamento de Informática de Ciências ULisboa e consiste num conjunto de apresentações de 15 minutos cada, onde os docentes e investigadores do departamento apresentam os tópicos de investigação em qu

Cancelamento motivado pela aplicação do plano de contingência da Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa relativo ao novo Coronavírus (COVID-19).

Speaker: Gernot Eichmann (LIP).

Objectives: provide students with statistical knowledge and tools to manipulate, analyze and visualize biological data with R. Introduction to modeling, simulations and Bayesian statistics.

Apresentações de João Cordovil (Centro de Filosofia das Ciências da Universidade de Lisboa / Ciências ULisboa) e Diana Barbosa (Comcept - Comunidade Céptica Portuguesa).

Face à emergência da pandemia da COVID-19, a 6.ª edição da Escola de Verão de Energia da Faculdade de Ciências da ULisboa, prevista para 6 a 10 de julho de 2020, será adiada para data a definir em 2021.

Cancelamento motivado pela aplicação do plano de contingência da Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa, na sequência das orientações da Direção-Geral de Saúde e das recomendações por parte da Reitoria da Universidade de Lisboa, relativamente ao novo Coronavírus (CO

Candidaturas a decorrer até ao dia 15 de julho de 2020.

IN3+  | Um Milhão para a Inovação.

O prémio IN3+ destina-se a todos os investigadores pertencentes às entidades que integram a Rede Inovação INCM.

Cancelamento motivado pela aplicação do plano de contingência da Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa, na sequência das orientações da Direção-Geral de Saúde e das recomendações por parte da Reitoria da Universidade de Lisboa, relativamente ao novo Coronavírus (COVID-1

New date: September 14th-16th, 2020.

Ciências ULisboa associa-se ao maior evento mundial sobre inovação para a sustentabilidade - “The Planetiers World Gathering” - que terá lugar no Altice Arena entre 21 e 23 de outubro de 2020, sob os auspícios da

Programa de Formação Contínua de Professores do Ensino Básico (3.º ciclo) e Secundário, grupos 420 e 520.

New date: 30 August - 03 September 2021.

This conference is the 22nd in the series of triennial conferences which bring together the Particle and Nuclear Physics communities.