Semana da Ciência e da Tecnologia

Nano in Health Sciences

Sala 1.4.14, FCUL, Lisboa

Speaker: Catarina Pinto Reis (Faculdade de Farmácia da Universidade de Lisboa).

Abstract: Delivery systems is a broad field of research on the development of novel carrier systems for effective delivery of drugs for therapy or diagnostic but also delivery of active ingredients for cosmetic or food supplements. Delivery technology using nanoparticles evolved to become an integral tool for the enhancement of properties of drugs or actives, minimization of harmful side effects, and clearly bring superior outcomes. This communication is an overview of several examples of drug delivery technologies for oral controlled release, mucosal oral delivery, targeting drug delivery and transdermal drug delivery but also examples of cosmetics and food supplements using nanotechnology as main strategy. In addition to the potential beneficial use of each type of nanocarrier, attention will also be drawn to the question of how we should proceed with the safety evaluation of these nanocarriers since the current requirements seem to be adequate to detect the adverse effects but it is expected that all aspects of nanoparticle toxicology will be reviewed further in the near future.

Catarina Pinto Reis is currently Assistant Professor at Faculty of Pharmacy (University of Lisbon). She is a member of Imed-ULisboa and collaborator at IBEB (FCUL) research group. She is also an external consultant of Infarmed. In 1997, she attended the University of Coimbra (Coimbra, Portugal) and graduated in Pharmaceutical Sciences. Her doctoral studies were also undertaken at the University of Coimbra with several important international collaborations where she developed an interest in advanced drug delivery systems.  Those studies have been recognized through a number of national prizes.

Her research involves a multidisciplinary platform; it has been focused on design, development and biological evaluation of drug delivery systems for oral, dermal and transdermal delivery, with special interest on metallic and polymeric nanocarriers. Other interests are the establishment of animal models of cancer and metabolic diseases like diabetes and, recently, the development of nanocarriers with natural products for the treatment of skin disorders such as melanoma or for skin care like cosmetics. She is author or co-author of several articles, book chapters and inventor of patents.

Departamento de Física

Catarina Isabel Nogueira Ribeiro defende a dissertação "Obesity genetic risk score".

Orientação: Lisete Ribeiro de Sousa, Miguel Brito (Escola Superior de Tecnologia da Saúde de Lisboa).

Por Mário Edmundo (FCUL e CMAFcIO, Universidade de Lisboa).

Speaker: Wesley Chun (Google).

Beatriz Teixeira Lopes defende a dissertação "Estudo do Metabolismo de Catinonas Psicoativas".

Membros do Júri:

Imagem ilustrativa do evento, acompanhada de várias informações (título e dia)

Iniciativa a decorrer nos dias 10, 11 e 12 de dezembro, das 09h00 às 18h00.

Os fundos revertem a favor de alunos e funcionários da Faculdade, com dificuldades financeiras.

Por Clément Cancès (Inria Lille - Nord Europe).

Heloísa Gabriela de Castro Vasconcelos Gonçalves Galante defende a dissertação "Resilience: statistical study of psychosocial and biological predictors at the workplace".

Teresa Ventura Vale Fernandes Dias defende a dissertação "Study of non-conventional Aspergilli and Penicillia Ochratoxin A producers".

Por Adelaide Freitas (Departamento de Matemática & CIDMA - Universidade de Aveiro).

Por Angelo Aliano Filho (Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP).

Esta palestra tem por objetivo a preparação para as várias etapas de um processo de seleção profissional: a elaboração do CV, a carta de motivação e a entrevista de emprego. Enfatiza aspetos do que deve conhecer sobre si próprio e sobre estas etapas de recrutamento.

Imagem ilustrativa do evento

The FCT AWESOME - Awareness While Experiencing and Surfing On Movies through Emotions - project aims to investigate the emotional dimension of movies, to provide support for the classification, access, navigation and visualization of movie collections, not only

Por Emílio Franco (IST).

Imagem ilustrativa dos Seminários Ciência e Império, sobre um fundo branco

Este seminário destina-se à apresentação de trabalhos em curso sobre as inter-relações entre conhecimento científico, tecnologia e formações imperiais.

Speakers: Pedro Garcia (CENTRA/FCUL) & João Silvestre (CENTRA/IST).

Por Carlos Marques da Silva (Ciências ULisboa).

Imagem ilustrativa do evento, acompanhada de várias informações (título, dia, hora e local)

Gostarias de saber como te podes candidatar a estágios ou a uma carreira nas Instituições e Agências da União Europeia? No próximo dia 11 de dezembro, entre as 18h e as 19h horas irá realizar-se uma Sessão sobre as Carreiras na UE!

Por Ivo Sousa-Ferreira (Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa).

Logótipo EIT Health, sobre um fundo branco

As of 1 October 2019, EIT Health has opened its call for proposed activities to be included in the Business Plan 2021.

Maria Inês Castanheira Rolo defende a dissertação "Transfer value: Cálculo para um indivíduo do Reino Unido".

Tiago Miguel Baeta Luís defende a dissertação "Papel da Glicoproteína G do Vírus da Raiva na Indução de Apoptose".