Fishing for neutrinos with KM3NeT

Astroparticle and Oscillation Research with Cosmics in the Abyss

Sala de Seminários do LIP (com transmissão via Zoom)

Por Paschal Coyle (Centre de Physique de Particules de Marseille).

In recent decades, scientists have sought to expand our knowledge of the Universe using messengers other than visible light. This new field of multi-messenger astronomy correlates observations in gamma rays, charged particles, gravitational waves and last but not least neutrinos.

Neutrinos are the most elusive of the known elementary particles, they easily escape from the heart of the violent cosmic phenomena in which they are created and provide unique information on the mechanisms of their production and acceleration. In order to be able to detect these neutrinos, physicists have developed a new kind of telescope comprising three-dimensional arrays of several hundred photo-sensors installed at the bottom of lakes, seas or in the ice caps.

ANTARES is the first deep sea neutrino telescope, immersed at a depth of 2500m offshore the french provencal coast and has been operating for more than 15 years. Today, European physicists are in the process of constructing its successor, KM3NeT (https://www.km3net.org/), a more ambitious project, which will not only search for cosmic neutrinos but also allow unparalleled precision measurements of certain fundamental properties of the mysterious neutrino itself related to their oscillation phenomena and their masses.

These novel underwater observatories are also multi-disciplinary scientific and technological platforms allowing the connection of a wide variety of instrumentation for real-time observation of the abyssal marine environment.

Transmissão via Zoom.

LIP - Laboratório de Instrumentação e Física Experimental de Partículas

Seminário do Laboratório de Instrumentação e Física Experimental de Partículas, por Pedro Cruz (Northeastern University).

Apresentação dos trabalhos desenvolvidos no âmbito do programa Estágios de Verão CEAUL - Sê Investigador.

Logótipo do EVM 2024

Por Giosuè Muratore (DM Ciências ULisboa e CMAFcIO).

Título do programa, sobre mosaico de fotografias de jovens cientistas

As candidaturas encontram-se encerradas. Obrigada aos quase 80 candidatos/as!

Logótipo do EVM 2024

Por Pedro Duarte (DM Ciências ULisboa, CMAFcIO).

Logótipo do EVM 2024

Por Maria Manuel Torres (DM Ciências ULisboa e CMAFcIO).

Fotografia de ilha

Seminários Doutorais no âmbito da disciplina de Projeto de Investigação (Doutoramento em Ciências do Mar).

Seminário do Centro de Matemática, Aplicações Fundamentais e Investigação Operacional, por Baptiste Claustre (aluno ENS Lyon, estagiário CMAFcIO).

Logótipo do EVM 2024

Por: Jorge Buescu (DM Ciências ULisboa e CMAFcIO).

Titulo e data do evento, com imagem de ponte sobre o tejo

Um evento organizado no âmbito da Ação COST EURO-MIC, de cujo Comitê de Gestão Elisabete Silva, líder do Bioactive and Multifunctional Materials Lab do BioISI, faz parte.

Logótipo do EVM 2024

Por Jean-Baptiste Casteras (DM Ciências ULisboa e CMAFcIO).

Chegou a hora: os participantes do Programa Ser Cientista vão apresentar os projetos que desenvolveram ao longo de uma semana, acompanhados por docentes e investigadores de CIÊNCIAS. E todos podem assistir!

Imagem do evento

Extended enrolement date until July 12th.

Logótipo do evento, sobre um fundo branco

Um evento de reunião da comunidade nacional nas diversas vertentes da informática, com a ambição de ser o fórum de eleição para a divulgação, discussão e reconhecimento de trabalhos científicos.

Are you ready for this year's edition?

Imagem do evento - título, local e data do evento

Investigação Ecológica ao Serviço da Conservação

A leading venue for presenting and discussing the latest research, industrial practice and innovations in dependable and secure computing.