Seminário de Análise e Equações Diferenciais

A consistent relaxation of optimal design problems for coupling shape and topological derivatives

Sala 6.2.33, FCUL, Lisboa

Por Samuel Amstutz (Université d'Avignon).

Abstract: I will present a general procedure for approximating a `black and white' shape and topology optimization problem with a density optimization problem, allowing for the presence of `grayscale' regions. The construction relies on a regularizing operator for smearing the characteristic functions involved in the exact optimization problem, and on an interpolation profile, which endows the intermediate density regions with fictitious material properties. Under mild hypotheses on the smoothing operator and on the interpolation profile, we prove that the features of the approximate density optimization problem (material properties, objective function, etc.) converge to their exact counterparts as the smoothing parameter vanishes. In particular, the Frechet derivative of the approximate objective functional with respect to the density function converges to either the shape or the topological derivative of the exact objective, depending on whether it is evaluated at the boundary of the domain or in its interior. These results shed new light on the connections between these two different notions of sensitivities for functions of the domain and on the construction of consistent interpolation schemes. Related algorithms, including level-set formulations and the incorporation of perimeter penalization, will be discussed and illustrated by numerical outputs.

Joint work with Charles Dapogny and Alex Ferrer.

CMAFcIO - Centro de Matemática, Aplicações Fundamentais e Investigação Operacional

Catarina Isabel Nogueira Ribeiro defende a dissertação "Obesity genetic risk score".

Orientação: Lisete Ribeiro de Sousa, Miguel Brito (Escola Superior de Tecnologia da Saúde de Lisboa).

Por Mário Edmundo (FCUL e CMAFcIO, Universidade de Lisboa).

Speaker: Wesley Chun (Google).

Beatriz Teixeira Lopes defende a dissertação "Estudo do Metabolismo de Catinonas Psicoativas".

Membros do Júri:

Imagem ilustrativa do evento, acompanhada de várias informações (título e dia)

Iniciativa a decorrer nos dias 10, 11 e 12 de dezembro, das 09h00 às 18h00.

Os fundos revertem a favor de alunos e funcionários da Faculdade, com dificuldades financeiras.

Por Clément Cancès (Inria Lille - Nord Europe).

Heloísa Gabriela de Castro Vasconcelos Gonçalves Galante defende a dissertação "Resilience: statistical study of psychosocial and biological predictors at the workplace".

Teresa Ventura Vale Fernandes Dias defende a dissertação "Study of non-conventional Aspergilli and Penicillia Ochratoxin A producers".

Por Adelaide Freitas (Departamento de Matemática & CIDMA - Universidade de Aveiro).

Por Angelo Aliano Filho (Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP).

Esta palestra tem por objetivo a preparação para as várias etapas de um processo de seleção profissional: a elaboração do CV, a carta de motivação e a entrevista de emprego. Enfatiza aspetos do que deve conhecer sobre si próprio e sobre estas etapas de recrutamento.

Imagem ilustrativa do evento

The FCT AWESOME - Awareness While Experiencing and Surfing On Movies through Emotions - project aims to investigate the emotional dimension of movies, to provide support for the classification, access, navigation and visualization of movie collections, not only

Por Emílio Franco (IST).

Imagem ilustrativa dos Seminários Ciência e Império, sobre um fundo branco

Este seminário destina-se à apresentação de trabalhos em curso sobre as inter-relações entre conhecimento científico, tecnologia e formações imperiais.

Speakers: Pedro Garcia (CENTRA/FCUL) & João Silvestre (CENTRA/IST).

Por Carlos Marques da Silva (Ciências ULisboa).

Imagem ilustrativa do evento, acompanhada de várias informações (título, dia, hora e local)

Gostarias de saber como te podes candidatar a estágios ou a uma carreira nas Instituições e Agências da União Europeia? No próximo dia 11 de dezembro, entre as 18h e as 19h horas irá realizar-se uma Sessão sobre as Carreiras na UE!

Por Ivo Sousa-Ferreira (Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa).

Logótipo EIT Health, sobre um fundo branco

As of 1 October 2019, EIT Health has opened its call for proposed activities to be included in the Business Plan 2021.

Maria Inês Castanheira Rolo defende a dissertação "Transfer value: Cálculo para um indivíduo do Reino Unido".

Tiago Miguel Baeta Luís defende a dissertação "Papel da Glicoproteína G do Vírus da Raiva na Indução de Apoptose".