Data Science Seminars

The Meritocracy Myth: A Gender Perspective

Sala 6.2.44, Ciências ULisboa (com transmissão através de videoconferência)

Por Maria Fidalgo (LASIGE - DI/FCUL).

Although the putative advantages of meritocracy have already been refuted by several scientific studies, it is still largely adopted by many individuals and organisations, especially in industrialised countries. In fact, it has been shown that decisions based solely on merit may lead to gender discrimination.

In the fourth chapter of her book Invisible Women: Exposing data bias in a world designed for men, Perez reviews the research related to the myth of meritocracy for women at work, with a focus on STEM companies and academia. For this presentation, Maria will present the main findings of the chapter, finishing with some solutions on how to render the workplace less designed only for men.

Bio: Maria Fidalgo is a second year student at the PhD Programme in Informatics of the Faculty of Sciences of the University of Lisbon. She holds a master in Data Science and a bachelor in Computer Engineering from the same university. Maria is part of the LaSIGE research lab since the bachelor, when she started investigating web vulnerability detection through Data Science, which is the focus of her doctorate thesis. Besides investigating in software security, Maria considers herself a feminist and an activist. She has cooperated with Girls in ICT events, promoted by the department, and is an active member of OutCiências since the beginning of 2021.

Transmissão em direto via Zoom.

Departamento de Informática | Ciências ULisboa

Seminário do Departamento de Engenharia Geográfica, Geofísica e Energia de Ciências ULisboa, por Pedro Pinto (Valorcar).

Seminário do Departamento de Física de Ciências ULisboa, por Vania Silverio (INESC Microsistemas e Nanotecnologias, IST).

Logótipo do projeto "Observar e Aprender"

A 17.ª edição do projeto decorre no 1.º semestre de 2022/2023.

Evento cancelado.

Banner do evento

Evento no âmbito do Ciclo de Conferências "Conversas à 6.ª", promovido pela redeMOV da Universidade de Lisboa.

Logótipo da Noite Europeia dos Investigadores 2022, sobre um fundo verde

O Museu Nacional de História Natural e da Ciência e o Jardim do Príncipe Real recebem a grande festa da ciência.

Banner do concurso (inclui fotografia apresentada numa anterior edição)

Candidaturas até 30 de setembro de 2022.

Geodiversidade

Palestra no âmbito das comemorações do Dia Internacional da Geodiversidade, por Carlos Marques da Silva (DG Ciências ULisboa).

Banner do evento

Celebrando o início de um novo Ano Académico, esta sessão solene é um importante marco na vida académica da ULisboa e junta toda a sua Comunidade.

This colloquium seeks to debate ideas from the arts, humanities and sciences on the process of empathy.

Banner do evento

No dia 6 de outubro, a ULisboa dá as boas-vindas aos seus estudantes na Cidade Universitária!

Imagem ilustrativa do curso, acompanhada de diversas informações

Um curso dirigido ao público geral e estudantes de arte ou ciência (a partir dos 16 anos), com interesse em desenho de observação, ilustração, e biologia, com ou sem experiência em desenho.

Banner do evento

Participe até 12 de outubro / Submit you application until 12 October.

Banner do evento

Ciências ULisboa estará presente, de 13 a 16 de outubro, no Festival Internacional de Ciência - FIC.A

Cartaz do evento

Um evento repleto de atividades científicas, culturais e educativas, com jogos, demonstrações, palestras, entre muitas outras atividades.

Research at the Faculty of Sciences

Join us on 26 October 2022 for the 4th edition of Ciências Research Day.