Encontros Scientia

A Plant-Soil perspective on the effects of nitrogen on soils

Sala 2.2.14, FCUL, Lisboa

Por Teresa Dias (Post-Doc Researcher, PSE - Research Group).

The Plant-Soil Ecology group aims to underpin key interactions at soil level that regulate ecosystem processes and link structure and function under natural or man-made ecosystems. Our perspective is to fetch natural solutions for man-made problems. Specifically, focusing on nutrient availability as a key factor that affects biotic and abiotic interactions, and thus regulates ecosystem functioning.

As symbioses are a key factor for success, being the rule rather than the exception, we study nutrient availability in natural ecosystems as a factor responsible for biotic-abiotic interactions to explain adaptation mechanisms and species coexistence in diverse communities and ecosystems. We then apply this knowledge to manipulate biotic interactions (e.g. plant-microbe, microbe-microbe) to provide the desired services and thus reduce or eliminate the need for external inputs to promote a cleaner agricultural production. The challenge is to favour positive interactions, while reducing the negative ones. We cover several aspects of plant-soil interaction in the rhizosphere: soil resource exploitation strategies; physiology of plant nutrition and productivity; biologically-mediated nitrogen; phosphorus and carbon dynamics.

cE3c - Centro de Ecologia, Evolução e Alterações Ambientais

Speaker: Gernot Eichmann (LIP).

A iniciativa visa dar a conhecer a investigação que se faz no LASIGE / Departamento de Informática de Ciências ULisboa e consiste num conjunto de apresentações de 15 minutos cada, onde os docentes e investigadores do departamento apresentam os tópicos de investigação em qu

As candidaturas ao Módulo de Intercâmbio EIT Health, 4.ª Edição, já abriram.

Cancelamento motivado pela aplicação do plano de contingência da Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa relativo ao novo Coronavírus (COVID-19).

Speaker: Lucio Boccardo (Università di Roma La Sapienza).

To get access to the password, please register on the website or contact one of the organizers.

Objectives: provide students with statistical knowledge and tools to manipulate, analyze and visualize biological data with R. Introduction to modeling, simulations and Bayesian statistics.

Apresentações de João Cordovil (Centro de Filosofia das Ciências da Universidade de Lisboa / Ciências ULisboa) e Diana Barbosa (Comcept - Comunidade Céptica Portuguesa).

Face à emergência da pandemia da COVID-19, a 6.ª edição da Escola de Verão de Energia da Faculdade de Ciências da ULisboa, prevista para 6 a 10 de julho de 2020, será adiada para data a definir em 2021.

Cancelamento motivado pela aplicação do plano de contingência da Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa, na sequência das orientações da Direção-Geral de Saúde e das recomendações por parte da Reitoria da Universidade de Lisboa, relativamente ao novo Coronavírus (CO

Candidaturas a decorrer até ao dia 15 de julho de 2020.

IN3+  | Um Milhão para a Inovação.

O prémio IN3+ destina-se a todos os investigadores pertencentes às entidades que integram a Rede Inovação INCM.

Cancelamento motivado pela aplicação do plano de contingência da Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa, na sequência das orientações da Direção-Geral de Saúde e das recomendações por parte da Reitoria da Universidade de Lisboa, relativamente ao novo Coronavírus (COVID-1

New date: September 14th-16th, 2020.

Ciências ULisboa associa-se ao maior evento mundial sobre inovação para a sustentabilidade - “The Planetiers World Gathering” - que terá lugar no Altice Arena entre 21 e 23 de outubro de 2020, sob os auspícios da

Programa de Formação Contínua de Professores do Ensino Básico (3.º ciclo) e Secundário, grupos 420 e 520.

New date: 30 August - 03 September 2021.

This conference is the 22nd in the series of triennial conferences which bring together the Particle and Nuclear Physics communities.