Conferência

Novel Transition Metal Phosphide Catalysts for Electrochemical and Photoelectrochemical Water Splitting

Sala 1.1.36 (Biblioteca do IDL), FCUL, Lisboa

Por Lifeng Liu (Investigador do International Iberian Nanotechnology Laboratory).

Advanced water splitting catalysts

Abstract: Water splitting has been proposed to be a promising and highly desirable approach to solar energy storage in the form of clean hydrogen fuels. This can be realized either by water electrolysis powered by photovoltaic cells or by direct photocatalysis/photoelectrocatalysis using semiconducting materials, both requiring low-cost, efficient, and stable catalysts containing earth-abundant elements for large-scale deployment. In this talk, I will first present our recent effort toward developing self-supported transition metal phosphide (TMP) monolithic electrodes for alkaline water electrolysis [1-3], which can be powered by “green” electricity from solar cells. I will then focus on our recent work on fabricating silicon (Si)-based photocathodes for solar driven water splitting. Specifically, I will show a few examples including 1) Si nanowire (SiNW) arrays fabricated by metal-assisted chemical etching and decorated with earth-abundant cobalt phosphide (Co-P) nanoparticle catalysts [4]; 2) conformal and continuous deposition of Co2P catalyst layers on p-Si NW arrays and inverted pyramid textured p-Si wafers [5,6]. In both cases, the CoP layer plays a dual role: on the one hand, it serves as an efficient catalyst promoting the hydrogen evolution reaction; on the other hand, it effectively passivate Si against the photo-corrosion, substantially improving the operation lifetime of the photoelectrodes.

IDL - Instituto Dom Luiz

André Filipe Teixeira Taborda defende a dissertação "Development of novel bacterial enzymes for medical diagnosis through directed evolution".

Henrique Martins Espada Niza defende a dissertação "African Marine Invertebrate Data Analysis and Imaging: a Dataset and Digital Platform for Research, Education and Outreach".

Júri das provas:

Teresa Sofia Ferreira Alexandre defende a dissertação "Iteractions of marine protected species with artisanal fisheries in the Parque Natural do Sudoeste Alentejano e Costa Vicentina (PNSACV) and adjacent classified areas (SPAs AND SACs)".

Imagem de um sinal representativo da intersecção entre a Ciência e a Política, sobre um fundo cinzento claro

O Centro de Filosofia das Ciências da Universidade de Lisboa (CFCUL), em colaboração com o Instituto de Ciências Sociais (ICS-UL), organiza o curso livre “Ciência e Decisão Política em Portugal”, a ter lugar na Fundação Calouste Gulbenkian.

Maria Inês Andrade Elias defende a dissertação "Avaliação da Segurança Alimentar de framboesas irradiadas por feixe de eletrões".

Speaker: Pedro Nascimento Alves (Department of Neurosciences and Mental Health, Neurology, Hospital de Santa Maria, CHULN, and Language Research Laboratory, Faculty of Medicine, Universidade de Lisboa).

João David Ferreira de Castro Albuquerque defende a dissertação "Classification methods applied to familial hypercholesterolemia diagnosis in pediatric age".

Com Fateme Banishoeib, consultora e mentora de startups e que cruza no seu percurso áreas tão distintas como as da química, comunicação, poesia e arte.

Daniel Salvador Lourenço defende a dissertação "Desenvolvimento Solução Microsoft para Instituição Financeira".

Leonor Fernanda Venceslau Azeredo Pontes defende a dissertação "Biodiversity informatics - Entomological data processing, analysis and visualization".

Júri das provas:

João Samuel Sebastião Silveira Ramos defende a dissertação "Coprocessamento de dados litogeoquímicos e pedogeoquímicos no sector da mina de Argozelo; modelação 2D e 3D e delimitação de domínios anómalos".

Júri:

Eveline Pereira Almeida defende a dissertação "Utilização de dados geofísicos para identificação de estruturas arqueológicas e manchas de empréstimo de areia em meio marinho: aquisição, processamento e interpretação de dados magnéticos e de sísmica de reflexão

Por Stephan Klaus (M. F. I. Oberwolfach).

Encontro internacional sobre a conservação da Águia-imperial e outras grandes águias e abutres, visando a divulgação dos resultados obtidos no âmbito do LIFE Imperial e a troca de conhecimentos e de experiências internacionais, relativas às diversas espécies, e que pe

Por Michael I. Goldstein, PhD (Mike) - US Forest Service, Juneau, Alaska.
Videoconferência

Fotografia de mamífero marinho

A iniciativa pretende juntar num mesmo local a comunidade científica e empresarial que trabalha, trabalhou e pretende trabalhar em mamíferos marinhos em Portugal.

Joana Guedes de Jesus defende a dissertação "Study of Bacteria involved in Acacia longifolia nodulation:influence of fire on symbiosis establishment".

Luis Henrique Cotrim Frois defende a dissertação "The Madeira tip-jet and variability of extratropical water vapor pumping in the Atlantic basin".

Membros do Júri:

Marco Alexandre Morgado Frade Ferreira defende a dissertação "European catfish (Silurus glanis) movements and diet ecology in a newly established population in the Tagus drainage".

Júri das provas:

Sílvia Alexandra dos Santos Cardoso defende a dissertação "Métodos fotométricos em cuvete para determinação de azoto e fósforo total nos efluentes da Caima - Validação e Controlo de Qualidade".

Membros do Júri:

Logótipo EIT Health, sobre um fundo branco

On November 15 2019, Prof.

Título, data e hora do evento, sobre um fundo branco

O exercício nacional de preparação para o risco sísmico A TERRA TREME realiza-se na próxima sexta-feira, dia 15 de novembro às 11h15.

Imagem ilustrativa do evento, acompanhada de várias informações (título, dia, hora, local e entidades participantes)

Oito investigadores conversam no CCB sobre como se projeta no futuro a caminhada lunar iniciada há 50 anos.

Carlos Eduardo Rodrigues Ferreira Mendes defende a dissertação "Transformação de Core Bancário".